حسن‌پور، عضو کمیسیون بودجه مجلس: اعتبار جوایز صادراتی در بودجه سال آینده افزایش می‌یابد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون بوجه مجلس از پیشنهاد افزایش اعتبار جوایز صادراتی در بودجه سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید برگزاری نمایشگاه صادرات کشور را تقویت می‌کند و فرصتی برای توسعه صادرات کشور با حضور هیات‌های خارجی است.

کد مطلب: ۸۷۷۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
حسن‌پور، عضو کمیسیون بودجه مجلس: اعتبار جوایز صادراتی در بودجه سال آینده افزایش می‌یابد

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نشست سومین نمایشگاه توانمند‌های صادراتی کشور گفت: در وضع فعلی بخش خصوصی با توان بیشتری در حال رشد و ترقی است، نگاه به این بخش باید یکی از مهمترین اولویت‌ها در دولت و مجلس باشد، ضمن آنکه دولت باید از تصدی‌گری خود دست بردارد تا با نیروی محرکه خصوصی بتوانیم صادرات را بیش از پیش تقویت کنیم.

شهباز حسن‌پور با بیان اینکه اکثر نمایشگاههایی که در بیشتر مواقع در مرکز تهران برگزار می‌شود با هزاران مشکل روبروست و این خود یکی از رانت‌هایی است که در اختیار دولت است، گفت: امیدواریم دولت با تدبیر صحیح بتواند اهرم پیشرفت اقتصاد نمایشگاهی باشد و در صدد اجرای قانون حمایت است تولیدکنندگان داخلی و صادرکنندگان محصولات ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه در بیش از صدو اندی سال گذشته، دولت‌ها نتوانستند در بحث اقتصادی موفق باشند گفت: دلیل اصلی این موضوع این است که متاسفانه کار در این مرحله به متخصص خود واگذار نشده است و دولت به جای ارگان‌های بخش خصوصی وارد عمل شده است و این وضع موجب کاهش روند روبه رشد در این مرحله از اقتصاد کشور شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای رشد و پویایی کشور باید نگاه به بخش خصوصی را تقویت و کارها را به این بخش واگذار کرد.

حسن پور با تاکید بر این که ۶۵ درصد از نقدینگی کشور در تهران و ۳۵ درصد مابقی آن در سایر استان‌ها است ، گفت: ما نیازمند این هستیم تا فعالیت‌های موجود با این حجم از نقدینگی پررنگ‌تر و عملیاتی‌تر شود، ضمن آنکه برنامه جامعی در راستای تقویت بخش خصوصی باید اعمال شود و بیشتر این فعالیت‌ها را به این بخش واگذار کنیم تا شاهد پویایی باشیم.

وی از پیشنهاد افزایش جوایز صادراتی در بودجه سال آینده خبر داد و افزود:‌ ما به دنبال آن هستیم تا اعتبار جوایز صادراتی در بودجه سال آینده افزایش یابد.متاسفانه با گذشت بیش از 8ماه از سال جاری یک ریال از بودجه جوایز صادراتی اختصاص نیافته است و ما از طریق دیوان محاسبات به دنبال پیگیری اختصاص جوایز صادراتی هستیم.

حسن‌پور گفت:‌ ایجاد شهرنمایشگاهی در محل شهرآفتاب مورد حمایت دولت و مجلس است و در جلسه‌ای که هفته‌‌ آینده در فراکسیون شهری مجلس برگزار می‌شود پیگیر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در محل شهر‌افتاب خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضع فعلی اقتصادی و الزام به حمایت از محصولات داخلی و تقویت بخش صادرات غیر نفتی برگزاری چنین نمایشگاهی نقطه قوت اقتصاد کشور خواهد بود، بنابراین خوشحالی ما از این جهت است که این رویداد توسط بخش خصوصی در حال اجراست و بخش خصوصی توانسته است جایگاه خود را با این ابعاد پیدا کند.

وی در ادامه گفت: ما در تلاشیم تا موقعیتی را برای معرفی برندهای ایرانی ترتیب دهیم و آنها را به دنیا معرفی کنیم .کیفیت بسیاری از کالاهای ایرانی از محصولات مشابه خارجی بالاتر است اما متاسفانه بسترهای معرفی آن حتی در داخل کشور فراهم نشده است و امید آن داریم تا بتوانیم این عرصه را برای حضور و معرفی این محصولات فراهم کنیم.

وی در انتقاد به توجه نکردن دولت به جوایز صادراتی که مصوب مجلس است گفت : دولتی که مدعی و مجری اجرای قانون است باید درصدد تمکین آن گام بردارد اما متاسفانه با توجه به اولویت‌هایی که ما در بخش صادرات داریم دولت حتی ریال از این جوایز را به صادرکنندگان ما ارائه نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه حضور کشورهای مختلف جهان در این نمایشگاه می‌تواند سیاست‌های اعمالی تحریم امریکا را ضد ایران خنثی کند گفت: برگزاری این نمایشگاه در راستای اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است که امیدواریم با سیاست‌گذاری‌هایی که در راستای معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران تبیین شده است شاهد رونق در بخش صادرات به خصوص صادرات غیر نفتی کشور باشیم.

هدفگذاری ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در تهران

محمدرئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب نیز در نشست سومین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران گفت:‌ سه استراتژی در نمایشگاه شهرآفتاب تعریف شده است که یکی از آنها انتقال تمامی نمایشگاه‌های پرمخاطب از شهرتهران به محل شهرآفتاب بوده است اما هنوز هم مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به مرکز همایش‌های بین‌المللی یکی دیگر از اهداف تعیین‌شده است و با ایجاد جاذبه‌هایی مانند باشگاه‌های ورزشی، احداث هتل و سایر امکانات از محل مصوبه‌های شورا و جذب فاینانس این هدف اجرایی خواهد شد.

قادری عنوان کرد: تهران تنها پایتخت سیاسی کشور نیست و تصمیم‌های کلان اقتصادی که بر امور تمامی بخش‌های اقتصادی تاثیرگذاراست در تهران اتخاذ می‌شود. اگرچه مناطق آزاد و تجاری زیادی در کشور ایجاد شده‌اند اما این مناطق تنها در اقتصاد همان منطقه تاثیرگذارند و بزرگترین چالش شهر تهران نداشتن منطقه ازاد و ویژه اقتصادی است به همین دلیل ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در مجاورت شهرآفتاب در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد:‌ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در تهران محلی برای دیدار فعالان اقتصادی و جذب سرمایه به کشور خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار