محمد تهامی نژاد: باید پژوهش های بینارشته ای را رشد دهیم

تهران (پانا) - کارگردان فیلم «از مشروطه تا سپنتا» معتقد است که جایزه پژوهش سینمایی سعی دارد پژوهش های بینارشته ای در ایران رشد کند و پژوهشگران رشته های مختلف علوم جلب سینما شوند و به بررسی  سینما بپردازند.

کد مطلب: ۸۷۶۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
محمد تهامی نژاد:  باید پژوهش های بینارشته ای را رشد دهیم

به گزارش روابط عمومی دومین جایزه پژوهش سینمایی، محمد تهامی نژاد پژوهشگر سینمای ایران گفت: هیچ فیلمی بدون پژوهش ساخته نمی شود و همه فیلم‌ها برای ساخته شدن در ابتدا حتی قبل از نوشتن فیلمنامه نیاز به پژوهش دارند.

وی ادامه داد: مساله اصلی ما در پژوهش کمیت نیست و آنچه که بیشتر باید به آن توجه داشته باشیم کیفیت پژوهش است.

این مستندساز یادآور شد: در سینمای مستند همه فیلمسازان کارشان را بر مبنای پژوهش پیش می برند و آنچه برای آنها اهمیت زیاد دارد پرسشی است که موجب می شود تا یک پژوهش را آغاز کنیم. من معتقدم که مساله پژوهش در سینمای ایران باید با پرسش شروع شود. متاسفانه امروز پرسش ها، پرسش های بدیعی نیستند و طبیعی است زمانیکه هر فیلمی می‌خواهد ساخته شود باید منابعی در اختیار داشته باشد.

تهامی نژاد ادامه داد: باید توجه داشت زمانی که فیلمی می‌خواهد ساخته شود اولین پرسش این باشد که آیا این فیلم ارزش ساخته شدن دارد؟ آیا ارزش بازآفرینی دارد که ما سراغ ساخت چنین اثری برویم ؟ این فرآیندی است که در ساخت فیلم ها باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: جایزه پژوهش سینمایی به دبیری احمد ضابطی جهرمی به دنبال پژوهش درباره سینمای ایران است و این جایزه تنها مختص فیلم نیست بلکه می‌خواهد پژوهش درباره سینمای ایران را توسعه دهد .

این پژوهشگر همچنین گفت: نوع پژوهش هایی که درباره سینمای ایران می شود با نوع پژوهش هایی که در جهان می شود همخوانی ندارد. این درحالیست که علاوه بر حوزه سینما در حوزه های دیگر مانند جامعه شناسی هم پژوهشگر داریم که این جشنواره سعی دارد پژوهشگران برجسته را دورهم گرد آورد تا درباره سینمای ایران فعالیت های پژوهشی انجام دهند. در سال های قبل پژوهش درباره سینمای ایران در اختیار پژوهشگران عمومی بود که آنها بیشتر به مسائل عمومی و جاری سینمای ایران توجه داشتند اما جایزه پژوهش سینمایی درواقع می خواهد پژوهش های بینارشته ای در ایران رشد کند و پژوهشگران رشته های مختلف علوم جلب سینما شوند و به بررسی سینما بپردازند.

وی ادامه داد: سینما به عنوان یک منبع برای تاریخ نگاران معاصر مساله مهمی است. امروز ما نیازمند جنبه های بدیع نوآورانه در پژوهش هستیم . آرشیو فیلم های مختلفی در ایران داریم اما اینکه این آرشیوها چه فیلم هایی دارند و داستان های فیلم ها درباره چیست، اهمیت دارد.

کارگردان «از مشروطه تا سپنتا» یادآور شد: در سال های اخیر دانشکده علوم اجتماعی توجه ویژه‌ای به سینما داشته است؛ حتی نویسندگانی دارند که از جنبه های اجتماعی به سمت سینما آمده اند.

تهامی نژاد ادامه داد: زمانی می گفتند فیلم به عنوان فیلم یا سینما به عنوان سینما، اما امروز دیگر فیلم به عنوان فیلم نیست و سینما را به صورت بافتی درنظر می گیرند و مجموعه شرایطی که فیلم در آن تولید می شود را مورد بحث قرار می دهند. به همین دلیل هم امیدوارم چنین جشنواره هایی جنبه تزئینی نداشته باشد و از پژوهشگران برتر استفاده کند و نتایج آن به اطلاع سینماگران جوان برسد تا بتوانند در ساخت فیلم هایشان از آنها استفاده کنند.

دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی اواخر آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار