در گفت‌وگو با پانا

رضیان، نماینده مجلس: انتقال آب دریای خزر به سمنان شدنی نیست

۹۱ درصد آب بارندگی به دریای خزر می‌رود، دولت این آب را مدیریت کند تا مشکل آب مازندران و سمنان حل شود

تهران (پانا) - نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت رئیس‌جمهوری برای انتقال آب دریای خزر به سمنان در تلاش است که این طرح را به صورت قانون درآورد اما مجلس زیر بار این موضوع نرفته است و کارشناسان نیز به رئیس‌جمهوری اعلام کردند که انتقال آب خزر به سمنان شدنی نیست.

کد مطلب: ۸۷۶۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
رضیان، نماینده مجلس: انتقال آب دریای خزر به سمنان شدنی نیست

عبدالله رضیان درباره طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان به پانا گفت: موضوعی که اخیرا رئیس‌جمهوری درباره انتقال آب خزر به سمنان مطرح کردند، طی سه چهارسال گذشته بارها مطرح شده است و در برنامه ششم نیز تلاش شد تا در قالب تبصره‌ای، انتقال آب خزر را به قانون تبدیل کنند اما مجلس به این موضوع رأی نداد. علاوه بر این تلاش کردند که در لایحه بودجه سال گذشته نیز ردیفی را برای آن بیاورند که نهایی نشد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رئیس‌جمهوری می‌داند که برای انتقال آب خزر به سمنان ابتدا باید موانع قانونی را برطرف کند و نمی‌توان بدون نگاه قانونی این طرح را اجرا کرد چرا که هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نیست و از منظر کارشناسان، طرح انتقال آب خزر ایرادهای زیادی دارد و آسیب‌های زیست محیطی زیادی وارد می‌کند و هزینه سرسام‌آوری دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین طرح انتقال آب خزر به سمنان ممکن است آسیب‌های زیادی را برای مناطق شمالی کشور از نظر پسماند نمک آب‌شیرین کن‌ها داشته باشد و ممکن است صرفه اقتصادی نیز نداشته باشد.

رضیان با بیان اینکه کارشناسان به رئیس‌جمهوری اعلام کردند که انتقال آب خزر به سمنان شدنی نیست، گفت: رئیس‌جمهوری در تلاش است که به صورت قانونی این طرح را اجرا کند اما نه تنها نمایندگان شمال کشور بلکه همه نمایندگان زیر بار این طرح نرفته‌‌اند. اخیرا هم آقای روحانی در جمع مردم سمنان و در سخنرانی عمومی این موضوع را مطرح کرده است که به نظر می‌رسد طرح این موضوع در تریبون عمومی اصلا به صلاح جامعه نیست چرا که احساسات مردم سه استان تحریک شده است. عمل کردن به این طرح امکان‌پذیر نیست چون اگر عملیاتی شود حداقل چندین سال طول می‌کشد و مشخص نیست که روسای دوره‌های بعدی با آن موافق باشند یا نه.

این نماینده مجلس افزود: بدنه کارشناسی وزارت نیرو و محیط زیست نیز با این طرح مخالف هستند و ممکن است روسای این دو نهاد به دلیل موقعیت شغلی خود سکوت کنند اما بدنه کارشناسی این دستگاه‌ها با اجرای طرح انتقال آب خزر موافق نیستند.

وی تأکید کرد: ما مخالف دادن آب به سمنان نیستیم هر چند که اکنون نیز بخشی از آب «چشمه روزیه» در منطقه سوادکوه سال‌های سال است که به استان سمنان منتقل می‌شود. حرف ما این است که 91 درصد آب بارندگی به دریای خزر می‌رود، دولت این آب را مدیریت کند تا هم مشکل آب مازندران حل شود و هم سمنان با مشکل تأمین آب مواجه نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار