اختتامیه دومین کنفرانس مبارزه با تروریسم؛

لاریجانی: قرن آینده، قرن آسیا است

جنگ و بحران‌های تروریستی در آسیا عامل بیرونی دارد

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقویت و افزایش مبارزه با تروریسم تأکید کرد و گفت: جنگ و بحران‌های تروریستی در آسیا عامل بیرونی دارد.

کد مطلب: ۸۷۶۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
لاریجانی: قرن آینده، قرن آسیا است

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی عصر امروز (شنبه، 17 آذر ماه) در اختتامیه دومین کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور آسیایی پیرامون چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای گفت: در اینجا باید از تمام کشورهای عضو کنفرانس، روسای محترم پارلمان‌ها برای شرکت در اجلاس مربوطه تقدیر و تشکر کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید این سوال پیش بیاید که چرا روسای پارلمان 6 کشور ایران، افغانستان، پاکستان، چین، روسیه و ترکیه بر اهمیت مبارزه بر تروریسم تأکید کرده و بر روی این مسئله حساس هستند. این موضوع قابل توجه است که در 3 دهه اخیر در دنیا بیشترین جنگ‌ها در آسیا رخ داده به طوری که جنگ عراق، سوریه و افغانستان در آسیا بوده و اکثر جریان‌های تروریستی از جمله داعش در آسیا ایجاد شده‌اند.

جنگ و بحران‌های تروریستی در آسیا عامل بیرونی دارد

وی ادامه داد: حال سوال پیش می آید که آیا قاره آسیا برای بروز جنگ و ایجاد گروه‌های تروریستی مستعد است یا این مسائل عامل بیرونی دارد و چطور این مسائل و بحران‌ها در دهه‌های قبل رخ نداده و این قاره اینگونه نبوده است؛ در این رابطه مقامات آمریکایی جواب سوالات ما را داده‌اند زیرا اگر اظهارات آنها را دنبال کنیم می‌بینیم که آنها اعلام کردند که ما داعش را به وجود آورده‌ایم پس ایجاد جنگ و بحران‌های تروریستی در آسیا عامل بیرونی دارد.

قاره آسیا بهترین ظرفیت اقتصادی، انرژی و نیروی دفاعی را دارد

لاریجانی با بیان اینکه قرن آینده، قرن آسیا است، گفت: قاره آسیا بهترین ظرفیت اقتصادی، انرژی، جمعیتی و نیروی انسانی، نیروی دفاعی، جمعیت نخبه و دانشمند و عضویت دو کشور آسیایی در شورای امنیت را داراست و قطعاً این ظرفیت‌ها منظومه کاملی برای پرش قاره آسیا خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمام 6 کشور مربوطه ظرفیت‌های خاص خود را دارا هستند به طوری که چین، ظرفیت‌های اقتصادی مهمی داشته، همچنین روسیه از نظر اقتصادی و ثبات منطقه‌ای اهمیت دارد؛ از طرف دیگر کشور پاکستان ظرفیت های بالایی در حوزه نیروی انسانی و صاحبنظر دارد و همچنین ترکیه پرش‌های خوبی از نظر اقتصادی داشته و مجموعه کشورها ظرفیت‌های قابل توجهی در عرصه‌های مختلف دارند.

تلاش کشورهای فرامنطقه‌ای برای جلوگیری از توسعه قاره آسیا

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی رویکرد و دغدغه کشورهای فرامنطقه‌ای این است که آسیا پرش نداشته و سرگرم بحران‌ها و مسائل باشد از این رو این یک عامل خارجی است که آسیا را دچار فرسایش می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: در کنفرانس امروز روسای مجالس 5 کشور تأکیدات بسیاری در رابطه با مبارزه با تروریسم، توسعه اقتصادی، ضرورت جلوگیری از ورود جوانان به گروه‌های تروریستی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای برای مبارزه با تروریسم، ضرورت توسعه پروژه‌های مشترک کشورها از جمله توسعه خطوط گاز و پروژه‌های انتقال برق و گاز میان کشورها داشتند.

مبارزه با تروریسم نباید تنها به حذف فیزیکی تروریست‌ها منجر شود

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: روسای مجالس 6 کشور بر این مسئله تأکید داشتند که مبارزه با تروریسم نباید تنها به حذف فیزیکی تروریست‌ها منجر شود بلکه باید ریشه‌های آن را شناخت و با آنها نیز مقابله کرد. همچنین بسیار ضروری بود که در کنفرانس مذکور از مظلومیت مردم فلسطین حمایت کنیم و در این رابطه از مواضع 5 کشور تشکر می‌کنم. همچنین در این کنفرانس روسای مجالس کشورها بر حمایت از توافق هسته‌ای و مخالفت با تحریم‌ها و تهدیدات تأکید کردند که من در اینجا از این مواضع و رویکردها تشکر می‌کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار