واکنش آیت‌الله مجتهدشبستری به درخواست امام جمعه بندرلنگه از رهبری

ممکن است بازنشستگی امام جمعه‌ای باعث تعطیلی نماز جمعه شود

تهران (پانا) - امام جمعه سابق تبریز درباره درخواست یکی از ائمه جمعه از مقام معظم رهبری برای قرار دادن این سمت در شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌گوید: هرچند این قانون خوبی است، اما اطلاق فراگیر آن درباره همه مناصب از جمله ائمه جمعه شاید درست نباشد.

کد مطلب: ۸۷۶۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
واکنش آیت‌الله مجتهدشبستری به درخواست امام جمعه بندرلنگه از رهبری

به گزارش ایرنا، روز گذشته، حجت‌الاسلام سیدجواد رکنی، امام جمعه بندرلنگه از رهبری درخواست کرده است قانون منع‌بکارگیری بازنشستگان، شامل ائمه جمعه هم بشود. وی ضمن اعلام آمادگی برای کناره‌گیری از این سمت، بر این نکته تأکید کرده است : «امثال ما کار خودشان را کردند و الان هم بهتر از این نمی‌توانند کار کنند و این نیز طبیعی است و ما باید خودمان پیشقدم شویم تا جوانان بانشاط و پرتلاش در این جایگاه‌ها قرار بگیرند..»

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، امام‌جمعه سابق تبریز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوع بازنشستگی ائمه جمعه و جایگزینی نیروهای جوان می‌گوید: باید موارد را بررسی کرد، همان‌طور که مقام معظم رهبری درباره بازنشستگی کارمندان دولت فرمودند، قانون باید اصلاح شود.

وی ادامه می‌دهد: اصل قانون خوب و درست است و قانون درباره کارمندان عادی که به سن بازنشستگی می‌رسند باید اجرا شود، چراکه موضوع اشتغال جوانان اهمیت دارد، اما درباره برخی از مناصب این‌گونه نیست. به‌طور مثال، ممکن است به دلیل بازنشستگی یک امام جمعه، برای مدتی آن شهر بدون امام جمعه باشد و این برنامه در آنجا تعطیل شود، چراکه ممکن است فرد مناسبی برای جایگزینی وجود نداشته باشد.

امام جمعه سابق تبریز با بیان اینکه «مدت خدمت ائمه جمعه برای بازنشستگی آن‌ها، ملاک مناسبی نیست»، تأکید می‌کند: ممکن است فردی در سن پایین و جوانی برای چنین سمتی انتخاب شده باشد و با وجود گذر زمان، همچنان توان فعالیت داشته باشد. بنابراین همان‌طور که رهبری فرمودند اصل قانون صحیح است، اما اطلاق فراگیر آن، حتی در مواردی که نیروی جایگزینی وجود ندارد و نیروهای موجود توان ادامه کار را دارند باید اصلاح شود. با این حال مجموعاً، این قانون به دلیل توجه جوان‌گرایی، خوب و صحیح است.

مجتهدشبستری در پاسخ به اینکه «آیا این نشانه قصور در تربیت نیروهای جوان و توانمند که بتوانند جایگزین ائمه جمعه کنونی شوند نیست»، می‌گوید: ممکن است قصوری شده باشد، اما در حال حاضر نیروهایی در حوزه مختلف در زمینه کلام و فقه و... در حال تربیت هستند.

از مجتهد شبستری تا آل هاشم

گفتنی است از خرداد ماه سال گذشته آیت‌الله مجتهد شبستری به دلیل سن بالا، کمردرد و بیماری گوارشی خود، درخواست کناره گیری از امامت جمعه تبریز کرد و حجت‌الاسلام آل هاشم جانشین او شد؛ چهره ای که برخی اقدامات او نظیر برداشتن نرده جایگاه مسئولین در نمازجمعه و حضورهای مکررش میان مردم بازتابهای مثبتی داشته است.

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از منظر رهبر انقلاب

هفته گذشته مقام معظم رهبری در جلسه خارج از فقه خود درباره یکی از استثنائات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که «اجازات خاص رهبری» است، اظهارنظر کردند. ایشان ضمن تمجید از قانون تأکید کرده‌اند «اصل قانون، قانون خوبی است منتها اطلاق قانون، اطلاق درستی نیست؛ یعنی اینکه هر بازنشسته‌ای باید به کار گرفته نشود، این اطلاق درست نیست». علاوه براین، از نمایندگان درخواست کرده‌اند «قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ رهبری متوسل بشوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار