ارتقای مشارکت شهروندان با تقویت نواحی شهرداری ممکن است

همدان (پانا) - پنجمین نشست شهر اندیشی، مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با عنوان «ناحیه محوری، ابعاد و آثار» پنجشنبه گذشته در مرکز اجتماعات مجموعه فرهنگی عین القضات همدان برگزار شد و در این نشست بر تقویت نواحی شهرداری تأکید شد.

کد مطلب: ۸۷۶۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای مشارکت شهروندان با تقویت نواحی شهرداری ممکن است

کامران گردان: نواحی شهرداری می‌تواند بازوی توانمندی برای شهرداری باشد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این نشست با بیان اینکه شورای اسلامی شهر نگاه ویژه‌ای به ناحیه محوری و تمرکززدایی از شهرداری دارد گفت: نواحی ‌باید بتوانند پل ارتباطی بین مردم و شهرداری باشند و اگر این مهم محقق شود مشارکت خوبی را در محلات خواهیم داشت.

کامران گردان با بیان اینکه شهرداری تقویت نواحی را از تابستان امسال در پیش گرفت افزود: تقویت نواحی مشارکت خوب مردم در امور مدیریت شهری را به دنبال دارد.

گردان اظهار کرد:‌ امیدواریم نواحی بیشترین وظیفه را بر عهده داشته باشند تا بتوانیم مشارکت مردمی را شاهد باشیم.

* صوفی: بودجه امسال شهرداری با توجه به نیازها و اولویت‌ها تعیین می‌شود

شهردار همدان هم در این نشست تأکید کرد: ما هر چقدر بتوانیم باید سعی کنیم از جزئیات شهر به کلیات آن برسیم و نگذاریم حداقل‌هایی که مورد توجه شهروندان است مغفول بماند.

عباس صوفی افزود: توجه به ناحیه محوری توجه به جزئیات است که آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

صوفی گفت:‌ امسال با هماهنگی شورای اسلامی شهر روند بودجه نویسی تغییر پیدا کرده و برای نخستین بار با توجه به نیازها و اولویت‌ها بودجه را تصویب و ترسیم خواهد کرد.

* بادامی نجات: افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری گامی در جهت محله محوری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: تعامل صاحبنظران، اندیشمندان و کارشناسان، ارائه مباحث و یافته‌های جدید در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری از جمله اهداف نشست شهراندیشی است.

حمید بادامی‌نجات افزود:‌ مجموعه مدیریت شهری بر اساس ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها می‌تواند با افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری در جهت محله محوری گام بردارد.

بادامی نجات عنوان کرد:‌‌ تصمیم‌سازی گروهی مؤثرتر و کاهش فاصله میان شهروندان و مسؤولان مدیریت شهری در ایجاد محله محوری بسیار مؤثر است.

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در ادامه تقویت نواحی و ایجاد ناحیه محوری را افزایش وابستگی میان گروهی و انسجام فرهنگی و اجتماعی شهروندان و افزایش خودکنترلی و مشارکت شهروندان در ارتقای انضباط شهری عنوان و خاطرنشان کرد: انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت مدیریت شهری و کارآمدی و هماهنگی ساختار و شیوه‌های نظارت نیز از ضروریات ناحیه محوری است.

* عبدلی: ایجاد عدالت اجتماعی از مزیت‌های ناحیه محوری است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و بازیافت شهرداری تهران هم در این نشست گفت: از سال 87 طرح ناحیه محوری در تهران اجرا شد، با ناحیه محوری عدالت اجتماعی در محله‌ها ایجاد شده است و از 356 محله 300 محله داری پارک هستند که در سال‌های قبل اینگونه نبوده است، همچنین دسترسی به حمل و نقل عمومی و امکانات خدماتی و رفاهی در محله‌ها به سهولت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد؛ چرا که معتمدان محل مسائل و دغدغه‌ها را به شهرداری انتقال می‌دهند.

رضا عبدلی تأکید کرد:‌ باید ناحیه محوری با واگذاری اختیارات تقویت شود و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی با مشورت شورایاران و معتمدان محل و نیازسنجی اولویت‌ها اجرایی شود.

* علی‌ضمیر: تعریف 75 محله در همدان

معاون خدمات شهری شهردار همدان هم در این جلسه گفت:‌ اعتقاد ما این است که کار باید در نواحی و از جزء به کل پرداخته شود.

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه به صورت ساختاری از سال 92 نواحی مناطق آغاز به کار کرده است، افزود: در شهر همدان 75 محله تعریف شده که امیدواریم با فعالیت، تلاش و تقویت نواحی مدیریت شهری بیشترین خروجی و بهترین عملکرد را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت نواحی در محلات استفاده شود افزود:‌ تمام ظرفیت کاری را تحویل نواحی می‌دهیم و تجهیزات خدمات شهری با یک برنامه‌ریزی در اختیار نواحی قرار گرفته است.

*فتحی: باید نواحی مختلف شهرداری را تقویت کنیم و به آ‌نها نیرو و بودجه بدهیم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان هم در سخنانی با بیان اینکه از سال 92 و در شورای چهارم ناحیه‌ها تشکیل شده است خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه آسیب‌های زیادی را این طرح به دنبال داشت.

علی فتحی با انتقاد از حضور نداشتن برخی مسؤولان در این نشست تخصصی گفت:‌ متأسفانه مسؤول ناحیه هیچ امکاناتی در اختیار ندارد و با این وجود از آن‌ها کار می‌خواهیم.

فتحی افزود: ‌باید در 12 ناحیه همدان شورای اجتماعی محلات شکل بگیرد و تمرکززدایی از مدیریت شهری برداشته و به نواحی واگذار شود.

وی با بیان اینکه محله خضر و حصار در متون تاریخی دارای 700 سال قدمت هستند اما با این وجود پلاک آبی روی دیوار ندارند و برخی از محله‌ها هنوز مجهز به فاضلاب نیستند که با استفاده از نظارت نواحی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان افزود: باید نواحی مختلف شهرداری را تقویت کنیم و به آ‌نها نیرو و بودجه بدهیم تا بتوانند اقدامات خوب و اثرگذاری داشته باشند.

در پایان این نشست از مدیران فعال نواحی قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار