در گفت وگو با پانا:

صادقی، تحلیلگر بازار نفت: فروش نفت 54 دلاری در بودجه 98 واقع‌بینانه است

دیدگاه‌های سیاسی آمریکا نشان می‌دهد که فرصت شش ماهه‌ای که به کشورهای معاف از تحریم نفت ایران داده شده، قابل تمدید است

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار نفت معتقد است پیش‌بینی فروش هربشکه نفت به قیمت 54 دلار در لایحه بودجه سال آینده کف قیمت فروش است و محقق خواهد شد مگر آنکه شوک‌های نفتی عمده در بازار نفت به وجود آید.

کد مطلب: ۸۷۶۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
صادقی، تحلیلگر بازار نفت: فروش نفت 54 دلاری در بودجه 98 واقع‌بینانه است

محمدعلی صادقی، تحلیلگر بازار نفت درباره پیش‌بینی نفت 54دلاری در لایحه بودجه سال 98 گفت: پیش‌بینی فروش نفت 54 دلاری کف قیمت فروش است و با توجه به وضع بازار نفت و توان خرید کشورهای خریدار نفت و ذخیره‌سازی‌هایی که در سطح بازار نفت وجود دارد، این رقم کف قیمت است و دست یافتنی است‌.

وی افزود: با نوسان‌های سیاسی و قیمت‌های فصلی نرخ فروش نفت متفاوت خواهد بود و به نظر نمی‌رسد که بهای نفت به ارقامی پایین‌تر از این رقم برسد، مگر آنکه بازار نفت تحت وضع غیرقابل پیش‌بینی دچار شوک شود.

وی ادامه داد: شوک‌های نفتی نیز کوتاه‌مدت هستند و به طور میانگین حتی با درنظر گرفتن شوک‌های نفتی، فروش نفت با نرخ 54 دلار برای هر بشکه دست‌یافتنی است و این نرخ واقع‌بینانه در نظر گرفته شده است.

صادقی گفت: بازار نفت تنها درماه‌ها نوامبر و فوریه ممکن است با کاهش نرخ همراه باشد و براساس دید تجربی و تاریخی ،بازار از محدوده قیمتی معینی فراتر نخواهد رفت مگر‌ آنکه شوک‌های سیاسی بزرگ بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار دهد.

صادقی درباره پیش‌بینی فروش یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت در لایحه بودجه سال آینده نیز گفت:‌ دیدگاه‌های سیاسی آمریکا نشان می‌دهد که فرصت شش ماهه‌ای که به کشورهای معاف از تحریم نفت ایران داده شده، قابل تمدید است. از سویی دیگر عمر سیاسی دولت ترامپ نیز چندان بالا نیست و این احتمال که به دور بعدی ریاست جمهوری برسد نیز چندان قوی نیست.

وی ادامه داد: در مرحله نخست معافیت تحریم‌ها، 8 کشور از اعمال تحریم معاف شده‌اند و امکان رایزنی برای بعد از این نیز وجود دارد. حتی اگر بحث فرصت مجدد به کشورها نیز مطرح نمی‌شد امکان فروش نفت از راه‌های دیگر نیز میسر است.

صادرات به کشورهای هدف مسیر خود را با روش‌های غیر مستقیم طی خواهد کرد

تحلیلگر بازار نفت با اشاره به افزایش هفت برابری صادرات آمریکا به ایران پس از اعمال تحریم‌ها گفت:‌ در مورد صادرات ایران به آمریکا یا کشورهای اروپایی نیز به همین روال است و ممکن است به صورت غیرمستقیم بسیاری از کالاهایی که در کشورهای هدف تقاضا دارند، صادر شوند.

وی گفت:‌ در طول 40 سال گذشته با وجودتمامی فشارهای سیاسی صادرات ایران به صفر نرسیده است و حتی در سال 1997 و اولین مرحله داماتو 800 هزار بشکه نفت خام به خود آمریکا فروخته شده است. پس از داماتو 630 هزار بشکه نفت به اروپا صادر شد و اینگونه نیست که تصور کنیم تمام دنیا در اختیار آمریکاست.

صادقی گفت:‌ صادرات با شیوه‌هایی مانند کالا به کالا و چند دست گشتن و واریز وجه به منابع دیگر شدنی است. بنابراین صفر شدن صادرات نفت ایران تنها یک شعار است . ممکن است نوسان‌هایی در فروش 1.5 میلیون بشکه‌ای فروش نفت در سال آینده وجود داشته باشد اما کاهش آنگونه نخواهد بود که منابع بودجه سال آینده را دستخوش تحول جدی کند.

موقعیت خاص ایران در اوپک تصمیم‌ها را به سمت کاهش تولید کشاند

تحلیلگر بازار نفت گفت:‌ باید در نظر گرفت که ایران در اوپک موقعیتی دارد که موجب شد حتی روس‌ها که در حال پیروی از عربستان بودند، مواضع خود را تغییر دهد و برای ثبات بازار با مجموعه اوپک که با ایران همراهی می‌کرد، همسو شده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات نفت ایران حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه است، گفت: نشست اخیر اوپک نیز فرصتی برای حضور ایران در بازار جهانی نفت بود و خواستگاه ایران به نوعی توانست اجماع کشورهای اوپک و غیر اوپک را برای کاهش تولید نفت به دنبال داشته باشد و نهایت کاری که آمریکا و عربستان درصدد بودند از طریق اوپک دنبال کنند، محقق نشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار