سیده‌فاطمه ذوالقدر*

سهم دولت در پریشانی اقتصادی

خارج شدن دونالد ترامپ از برجام و جنگ روانی که آمریکا ایجاد کرده است، تقصیر دولت نیست. مدتی است رسانه‌های مخالف دولت دوازدهم، با انتقادهای تند ازدولت و انداختن تمام مشکلات اقتصادی بر دوش دولت دکتر حسن روحانی قصد دارند چهره دولت را تیره نشان دهند. انداختن تمام مشکلات اقتصادی بر دوش دولت بی‌انصافی بیش نیست.خروج آمریکا از برجام و جنگ روانی که در داخل ایران راه افتاده است، دلایل اصلی است که شرایط موجود را به وجود آورده است.

کد مطلب: ۸۷۶۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد

در 4 سال اول دولت دکتر روحانی ثبات اقتصادی در کشور وجود داشت. تحریم‌ها در دوره اول ریاست جمهوری روحانی و کنترل نیز برداشته شد و مهم‌تر از همه صنعت توریسم در کشور پیشرفتی چشمگیر داشت و موجب مساعد شدن شرایط اقتصادی شد. مشکلات اقتصادی اززمانی آغاز شد که برخی شروع به صحبت درباره شکست برجام کردند. عده‌ای گفتند آمریکا درصدد خروج از برجام است و جنگ روانی در جامعه پدید آوردند. موضوعات دیگری که باعث نامساعد شدن شرایط اقتصادی شد مسائل روانی بود که ناامیدی را در جامعه به وجود آورد. شرکت‌های بسیاری از کشور خارج شدند و حتی تمام ارتباطات خود را با ایران قطع کردند. برخی سهل انگاری‌ها هم در کشور وجود داشته و در مقابل در مواردی نظارت‌های موثر دیده نمی‌شود، نمونه بارز آن زمانی است که دولت ارز را 4200 تومان اعلام کرد.

ارز 4200 تومانی که برای مواد اولیه دولت در نظر گرفته شد، طرح خوبی بود اما نظارت‌های دقیقی وجود نداشت و فقدان نظارت کافی و موثر موجب شد ثبات بازار از بین برود. در اوایل اجرای طرح ارز 4200 تومانی مردم متوجه این نشدند که چه کسانی این ارزها را دریافت کرده‌اند. ضعف نظارتی که در تخصیص ارز دولتی وجود داشت مشهود بود. بسیاری ارزهای دولتی را دریافت کردند، اما هیچ کالایی به کشور وارد نکردند. همین مسائل روانی و خروج آمریکا از برجام و نبودن شفافیت در موضع اروپا، باعث شد شرایط اقتصادی فعلی شکل گیرد. سوء مدیریت‌هایی هم که در برخی دستگاه‌های دولتی وجود داشت، در کنار ضعف تیم اقتصادی باعث شد که شرایط اقتصادی از حالت عادی خارج شود.

اروپا در اوایل تضمین‌های خوبی درباره برجام می‌داد اما متاسفانه تاکنون اجرا نشده است. تیم اقتصادی دولت روحانی جلسات زیادی برای ثبات اقتصادی داشته است، رئیس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس و... جلسات زیادی برگزار کرده‌اند تا بتوانند با تدابیر خود اقتصاد را به ثبات برسانند. مجلس شورای اسلامی وظایف خود را در قبال شرایط اقتصادی انجام داده است. سوال از وزرا، استیضاح، نامه، درخواست همه را نمایندگان مجلس در قبال وظایف خود انجام داده‌اند. می‌توان گفت که به وجود آمدن شرایط فعلی در اقتصاد کشور، به صورت ناخواسته بوده و دولت روحانی تقصیر صددرصدی در قبال آن ندارد.

مشکلاتی که آمریکا به وجود آورده، سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امورخارجه آن کشور، خارج شدن آمریکا از برجام و غیره تقصیر دولت نبوده است. دولت آقای روحانی ناخواسته در شرایطی قرار گرفت که باعث آشفتگی اقتصاد کشور شد. تیم جدید اقتصادی که به تازگی در دولت شروع به فعالیت کرده، باید بتواند نرخ تورم را کاهش دهد، ثبات اقتصادی را به جامعه برگرداند و نرخ ارز را به ثباتی روشن برساند تا واردکنندگان و صادرکنندگان بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را انجام دهند.

منبع: آرمان

* نماینده مجلس دهم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار