در گفت‌وگو با پانا

عضو کمیسیون آموزش مجلس: دانشجویان نیازمند فضای آزاد در دانشگاه‌ها هستند

احمدی لاشکی: آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری نقطه ثقل جنبش دانشجویی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به روز 16 آذر(روز دانشجو) می‌گوید امروز، روز جوانانی است که پرسشگری و مطالبه از مسئولان جزیی جدایی‌ناپذیر از ذاتشان است و باید این فضا برای دانشجویان فراهم شود.

کد مطلب: ۸۷۶۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
عضو کمیسیون آموزش مجلس: دانشجویان نیازمند فضای آزاد در دانشگاه‌ها هستند

در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی با شلیک گلوله دولت شهید شدند. شهادت این سه دانشجو به دنبال یک فعالیتسیاسی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا صورت گرفت و از آن پس، روز 16 آذر به سرآغازی برای جنبش‌های دانشجویی تبدیل شد. بیش از ۶۰ سال از عمر جنبش دانشجویی ایران می‌گذرد و روز دانشجو، روزی است که دانشجویان مطالبه‌گری خود را در حوزه‌های مختلف مطرح و پی‌گیری می‌کنند و دانشگاه می‌تواند کانون انتقاد و اعتراض به سیاست‌های اجرایی و سمبل واکنش‌های مدنی باشد.

قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، همزمان با روز دانشجو با تأکید بر اهمیت مطالبات دانشجویان به پانا گفت: این روز یادآور سه دانشجوی شهید دانشگاه تهران، شهیدان قندچی، بزرگ‌نیا و شریعت رضوی است. قشر دانشجو از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردار است و اگر برای پیشرفت کشور تلاش کند، آن جامعه رو به تعالی می‌رود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: رسالت مهمی بر عهده دانشجویان است، امروز دانشجو می‌تواند آزادانه پیگیر موضوعات و مطالبات کشور باشد و به همین دلیل متولیان آموزش عالی باید از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند و این فضا را برای آنها فراهم کنند.

وی ادامه داد: آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری نقطه ثقل جنبش دانشجویی است و دانشجویان قادرند با درک صحیح از واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور، نقش تاریخی خود را برای توسعه کشور ایفا کنند. دانشجویان نیازمند فضای آزاد در دانشگاه‌ها هستند و این فضا باید برای دانشجویان فراهم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: داشتن دانش سیاسی برای دانشجویان ضروری است. در واقع در حوزه مسایل سیاسی باید دانشجویانی تربیت شوند که حضور فعالی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشند. دانشجویان باید در فضایی سالم قدرت تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی داشته باشند تا بتوانند به موقع برای حل مشکلات ورود کنند.

وی گفت: وزارت علوم، به عنوان متولی اصلی تحصیلات عالی در کشور باید نیازمندی‌ها، مشکلات و معضلات را با توجه به مناطق بومی شناسایی کند و علاوه بر شناسایی نیازها و مشکلات کشور، راهکارهای علمی برای برون‌رفت از این مشکلات را ارائه دهد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فعلی وزارت علوم، جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار است، گفت: نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و به علت بیکاری در کشور شاهد رکود در اشتغال فارغ‌التحصیلان هستیم که مسئولان باید برای این دغدغه جوانان تدابیری را اتخاذ کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار