سند تحول بنیادین نسخه نجات بخش نظام آموزش کشور است

شیراز (پانا) - معاون تشکیلات سازمان دانش آموزی کشور با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نسخه نجات بخش نظام آموزش کشور است، گفت: سازمان دانش آموزی با در نظر گرفتن تربیت اجتماعی دانش آموزان، محقق کننده تمام ساحت های سند تحول بنیادین است که توجه و اولویت خود را به آموزش مهارت های اجتماعی در راستای تربیت نیروهای توانمند کرده است.

کد مطلب: ۸۷۶۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول بنیادین نسخه نجات بخش نظام آموزش کشور است

معاون تشکیلات سازمان دانش آموزی کشور در گردهمایی سالانه مسئولان سازمان دانش آموزی مناطق، شهرستان و نواحی چهارگانه شیراز و استان فارس و در جمع تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان شیراز اظهار داشت: شغل معلمی خواست خداوند است و اگر اراده خداوند نباشد این افتخار نسیب کسی نمیشود افرادی که در آموزش و پرورش در این ابر سیستم و ابر وزارت خانه فعالیت میکنند باید به خود افتخار کنند که جامه یک معلم و آموزگار را به تن دارند و هر کس که در این راه قدم می گذارد باید بداند که به طور یقین آموزش و پرورش از مسیر پرورش افراد توانا به جامعه ای پیشرفته نمو می کند و راه خودش را پیدا می کند.

اردشیر دهقان افزود: بر هیچ کس پوشیده نیست که یک ابرسیستم با توجه به وسعت فعالیت هایش نیز درگیر مسائل و مشکلاتی است که باید با تدبیر و اندیشه و تکیه بر نسخه حیات بخشی به نام سند تحول بنیادین به سمت پیشرفت و انقلابی کارآمد حرکت کنیم.

وی ابراز داشت: امروز باید سبک متلکم وحده بودن را تغییر داده را دانش آموز را از مقابل خود به کنار خود بیاوریم و دانش آموزان را همدل و یاور خود کنیم و باب های تفکر در مدارس و گفت و گو در آموزش و پرورش را گشایش دهیم که امروز نیاز اساسی به آن احساس می شود.

معاون تشکیلات سازمان دانش آموزی کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر معلمان جدیدالورود به آموزش و پرورش بیاد شناختی صحیح و کامل از این ابرسیستم داشته باشند باید بدانند که شان و منزلت در آموزش و پرورش بسیار بالاست.

دهقانی یادآور شد: امروز، گذشته 70ساله و انحراف آموزش و پرورش از هدف والا خود، سیستم را گریبان گیر مشکلاتی ژرف کرده است و ریشه این انحراف از زمان جمع آوری مکتب خانه ها برمیگردد و بعد از آن آموزش و پرورش هدف اصلی خود را که تربیت انسان هایی کامل با همه ابعاد متعالی وجودی بود را به دست فراموشی سپرد.

وی افزود: امروز در این 7 دهه تنها به بعد آموزشی، تعلیم و تربیت توجه شده است و دانش آموزان و دانشجویانی را فارغ التحصیل می کند که به لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارند اما زمانی که وارد جامعه می شوند برای حضور در جامعه آمادگی نداشته و فاقد مهارت های اجتماعی و زندگی لازم است که این ناتوانی باعث می شود در استفاده از علم خویش نیز با مشکل مواجه شود.

معاون تشکیلات سازمان دانش آموزی کشور بیان داشت: دانش و مهارت زمانی منجرب به توانایی می شود که در کنار هم و ممکل یکدیگر باشند و مدرسه درمانگاه و مرکز باز آفرینی برای دانش آموز است و معلم ها در حال حاضر مانع از تفکر، خلاقیت و ایده پردازی دانش آموزان شده اند که باعث شده نشاط از مدارس گرفته شود و دانش آموزان و معلمان از مدرسه فراری باشند و علاقه ای برای حضور در محیط مدارس وجود نداشته باشد.

دهقانی افزود: برای ایجاد تحول به نظام تربیتی کشور نیاز به برنامه و زیرساخت مناسب، نیرو کارآمد و اعتبارات است که بهترین و مناسب ترین برنامه تحول گرا مبانی نظری سند تحول بنیادی 485صفحه است که باید مدام مطالعه شود و دقت نظر بیشتری شود و که اساسی ترین بخش سند تحول بنیادین به حمایت و همدلی سه عنصر مربی، دانش آموز و اولیا و مربیان تاکید می کند.

وی اضافه کرد: این سه عنصر باید باور کنند که سند تحول بنیادین کلید نجات و چراغ راه آموزش و پرورش است و درک بند بند این در امروز باعث می شود که آینده نظام تعلیم و تربیت درگیر مسائل و مشکلات امروز سازمان نباشد جایگزین های مدیران و مسئولان امروز، آینده و آیندگان قدرتمند تر، موفق تر و توانمند تر از امروز اظهارنظر و ایده پردازی کنند

معاون تشکیلات سازمان دانش آموزی کشور با اشاره به حضور موثر فارغ التحصیلان جدید دانشگاه فرهنگیان شیراز و گفت: آموزش و پرورش با پتاسنیل هایی چون مدرسه، مربی و متربی می تواند به راحتی از بحران ها و تنگنا ها خارج شوند و این پتانسیل ها با جدید الورودان آموزش و پرورش تقویت و می تواند 20سال آینده تعلیم و تربیت را تضمین کند.

دهقانی اظهار داشت: سند تحول بنیادین می تواند انقلابی گری کند و رهبر تحولی بزرگ نه تنها در نظام آموزش کشور بلکه در تمام لایه های جامعه باشد زیرا که تربیت اجتماعی هدفمند باعث کاهش بزهکاری های اجتماعی، کاهش دغدغه های معیشتی و غیره باشد.

وی گفت: امروز اگر اولویت کشور بهداشت و سلامت جامعه است یقین داشته باشید که در افق 1400 سند تحول بنیادین با رفع مشکلات معشیعتی امروز معلمان اولویت و دغدغه اصلی کشور مسئله تربیت و تعلیم با رویکرد تربیت اجتماعی و افزایش آموزش مهارت های زندگی است.

معاون تشکیلات سازمان دانش آموزی کشور تاکید کرد: معلم های پرورشی و تربیتی مدارس ما باید وظیفه اصلی خود را بازیادآوری کنند و امروز تنها مسئول بهشت و جهنم دانش آموز و معلم در مدارس هستند و معلم های پرورشی باید مربیگری کنند نه مدیریت مدارس را به عهده داشته باشد

وی گفت: سازمان دانش آموزی به عنوان اصلی ترین و کاربردی ترین رکن در جهت تربیت اجتماعی دانش آموزان به دنبال ارتقا سطح نظام شایستگی و شایسته سالاری معلمان است تا معلمان با روحیه ای بالا، بدون دغدغه و پایبند بهسند تحول بنیادین از تنگنا و بحران ها به سلامت خارج شود.

معاون تشکیلات سازمان دانش آموزی کشور در ادامه افزود: سازمان دانش آموزی با اعتقاد و ایمان به دانش آموز باوری، یاوری و مدسه محوری بدنبال تقویت بال های اوج نظام تربیتی کشور است، نظامی که مانند هواپیمایی ناقص است که یالی از آن بزرگتر و شکسته است اما بال دیگر آن بسیار کوتاه و بی کاربرد شده است.

دهقانی ادامه داد: تربیت اجتماعی با مسائل تئوریک موفق نمی شود و باید به صورت عملگرا و خارج زندان مدارس به مقصد برسد و تا نشاط و اشتیاق به مدارس برگردد

وی در پایان نیز گفت: امسال در آستانه چهل سالگی انقلاب باید گفتمان انقلاب را کلید بزنیم و با بازآفرینی باور ها و اندیشه های امام مشکلات را دست خوش تغییر و تحول کنیم تا همه باید بدانند که آموزش پرورش برچسبی بر نظام نیست و بلکه قطعه اصلی و حیاتی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار