شعار روز جهانی داوطلب برای امسال؛

داوطلبان جوامعی تاب‌آور می‌سازند

البرز(پانا) -روز جهانی داوطلب فرصتی است برای تمامی داوطلبان و سازمان‌های بهره‌مند از حضور این افراد تا در کنار یکدیگر تلاش‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه خود را گرامی بدارند، ارزش‌های فعالیت داوطلبانه را با دیگران به اشتراک بگذارند و کار داوطلبانه را در میان افراد جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی ترویج کنند.

کد مطلب: ۸۷۶۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد

دخالت جامعه در امور زندگی اجتماعی به قدمت زندگی اجتماعی است و اندیشه کار مردم با هم برای رسیدن به مقصود ، قسمت اصلی خیلی از فرهنگ هاست . همچنین مشارکت مردم در امر توسعه جامعه خود به عنوان حقوق فردی، سیاسی و اجتماعی افراد می باشد . مبانی مراقبتهای بهداشتی اولیه بر نقش آگاهانه مردم در سلامت جامعه تاکید دارد و رابطه مشارکت مردم در فعالیتهای مربوط به سلامت با افزایش سطح سلامتی پایدار مردم آن جامعه را تائید می کند . در سالهای اخیر موضوع ارتقاء سلامت با تاکید بر نقش مردم در دنیا توسعه ، ضرورت و مقبولیت بیشتری پیدا کرده است و انتظار جهانی از همه کشورها آن است که زمینه سهیم بودن مردم در سلامت و مشارکت در همه مراحل ارائه خدمات بهداشتی را فراهم کنند.

چرا که سلامتی محور توسعه است و معضلات بهداشتی همان معضلات توسعه است که نمی توان آن را فقط در بخش سلامت حل نمود. بلکه مشارکت تک تک افراد جامعه و بخشهای توسعه ، نهادها و ارگانها برای حل مسائل سلامتی و رسیدن به سطح قابل قبول سلامت لازم و ضروری است.

با توجه به تایید اعلامیه آلماآتا در سال 1978 بر مشارکت مردم و تاکید بر نقش آن در کمک به سیستم خدمات بهداشتی درمانی و تعبیر سازمان جهانی بهداشت از مشارکت مردم در توسعه به عنوان روندی که مردم باید از حق خود برای ایفای نقش فعال در توسعه خدمات سلامت استفاده کنند و فعال کردن اجرای خدمات بهداشتی در شهرها سبب شد مسئولان وقت وزارت بهداشت و درمان ، طرح رابطان بهداشت (داوطلبان سلامت ) در کشور را اجرا کنند .

این طرح از سال 1369 به اجرا درآمد و با استقبال خوبی مواجه و با بهداشت آغاز شد ولی هم اکنون داوطلبان سلامت ، خدمات و فعالیتهای ارزنده دیگری نیز انجام می دهند . مثلاً در انجام فعالیتهای پژوهشی همکاری می کنند برای توسعه و عمران و آبادانی محله های خود فعالیت می کنند با ایجاد تعاونی ها و صندوق های قرض الحسنه برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده های تحت پوشش همت می گمارند و با همکاری داوطلبانه و مشارکت در طراحی ، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها ، مسئولیت بیشتری می پذیرند و با تمرین و آموختن بر توانمندیها و اعتماد به نفس خود می افزایند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار