روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان:

در بودجه ۹۸ کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تامین می‌شود/ یکی از توفیق‌های دولت یازدهم، مهار تورم بود/دانشگاه‌های ایران، آزادترین دانشگاه‌ها از نظر بیان نقد است ‌

سمنان (پانا) - رئیس جمهور گفت: ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شد که این امر با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود تا افزایش قیمت صورت نگیرد و مردم نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

کد مطلب: ۸۷۶۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
در بودجه ۹۸ کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تامین می‌شود/ یکی از توفیق‌های دولت یازدهم، مهار تورم بود/دانشگاه‌های ایران، آزادترین دانشگاه‌ها از نظر بیان نقد است ‌

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، در نشست خبری با اهالی رسانه در آخرین برنامه سفر کاروان تدبیر و امید در استان سمنان، گفت: استقبال مردم از دولت تدبیر و امید استقبال بسیار خوبی بود و جا دارد از مردم فهیم استان سمنان کمال تشکر رو کنم و از این وحدت و یکپارچگی مردم استان بسیار خرسند هستم.

وی در ادامه افزود: بودجه سال 98 تنظیم شده که در آن از همه لحاظ دیدگاهی مثبت برای ملت ایران در نظر گرفته شده است و در صورت آمادگی مجلس تقدیم می شود.

رئیس جمهور بابیان اینکه تلاش دولت برای واردات کالاهای اساسی با همان قیمت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است، اضافه کرد: ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شد که این امر با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود تا افزایش قیمت صورت نگیرد و مردم نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

در بخش تولید نیاز به گردش نقدینگی و تأمین سرمایه تولید داریم / روزانه یک هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی داریم

رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل نقدینگی موضوع درستی است که به آن اشاره شده، گفت: در بخش تولید نیاز به گردش نقدینگی و تأمین سرمایه تولید داریم و با مشکل هدایت نقدینگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: روزانه یک هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی داریم که دو منبع دارد یکی برداشت از بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها و منبع دوم برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است.

روحانی یادآور شد: در مورد اول که موضوع برداشت از بانک‌ها می‌باشد دولت منضبط عمل کرده و این برداشت محدود بوده و در چارچوب قانون و بودجه عمل کردیم اما در مورد دوم برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی بسیار بالا بوده که نشان از ناسالم بودن سیستم بانکی است و مشکل بزرگ در این زمینه نیز مربوط به بانک‌های غیردولتی، خصوصی و خصولتی است.

رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته برای مهار رشد نقدینگی چارچوبی در دولت تدوین و از سوی معاون اول برای اجرا ابلاغ شد که در این مهار بی‌تأثیر نبود.

وی با تأکید بر اینکه راه‌حل مشکل نقدینگی اصلاح بانک‌هاست، گفت: باید بانک‌ها را اصلاح کنیم، سرمایه در گردش نیز باید توسط بانک‌ها تأمین شود.

روحانی اضافه کرد: بانک‌ها باید سرمایه‌های منجمد خود را از انجماد خارج کنند، از بنگاه‌داری دست بردارند و اموال غیرمنقول خود را بفروشند و سرمایه خود را به بخش تولید هدایت کنند.

رئیس جمهور در همین رابطه به موضوع تخلف یک مؤسسه مالی اشاره کرد و گفت: یک مؤسسه متخلف در کشور که اموال مردم را تاراج کرده بود دولت را مجبور کرد بیش از 30 هزار میلیارد تومان به سپرده گذاران پرداخت کند و تخلف یک مؤسسه مالی برای کل کشور و مردم مشکل ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: جزو برنامه‌های مورد تأکید ما فروش اموال دولتی و بانک‌ها و هدایت نقدینگی به بخش تولید و بازار سرمایه است.

طرح انتقال آب به استان سمنان آماده است​

رئیس‌جمهور بابیان اینکه آب مهم‌ترین موضوع استان سمنان محسوب می‌شود، ابراز داشت: همه ما ازجمله مردم در بحث صرفه‌جویی آب همراهی کنند، مردم ما باید از آب آشامیدنی استفاده کنند و لذا همه به هم کمک کنیم، دولت نیز باید تسهیلات لازم را فراهم کرده و سرمایه‌های بسیاری انجام شود.

روحانی بابیان اینکه امروز طرح انتقال آب از دریای عمان تا خلیج‌فارس صورت خواهد گرفت و برای آن سرمایه‌گذاری خوبی شده است، تصریح کرد: حتی در اصفهان هم به دنبال اجرای این طرح هستند، بنابراین اگر سرمایه‌گذار خصوصی در این حوزه بیاید قطعاً بازگشت خوبی برای سرمایه‌گذار خواهد داشت لذا آب یک پروژه لازم و ضروری برای بسیاری استان‌های کشور است.

وی اضافه کرد: با هماهنگی‌های خوبی که با محیط‌زیست به عمل آمد، از نظر ما طرح انتقال آب به استان سمنان آماده است و ما مسائل محیط زیستی آن را حل کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای کریدور شمال به جنوب، اظهار کرد: مسیر شمال به جنوب کشور از طریق استان سمنان نزدیک‌ترین مسیر است. در این زمینه دولت در سال‌های قبل طرح تأسیس آزادراه معلمان را در دستور کار خود قرار داد اما امروز اندکی از قولی که در این‌باره داده‌ایم عقب هستیم ولی براساس وعده‌ای که سازمان برنامه و بودجه داده، قرار است با تخصیص ۲۴۰ میلیارد تومان به این پروژه و سایر پروژه‌های عقب‌مانده، این تأخیر در تحقق وعده دولت جبران شود.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت برای اجرای تقاضای شاهرود مبنی بر حق یک مرز هوایی و فرودگاه بین المللی در استان بویژه برای صادرات کالاها، گفت: جلسات لازم در تهران در این زمینه برگزار شد و تأکید می کنم این طرح کارشناسی شده، در کمیسیون های دولت بررسی شده است و قبل از سفر هیات دولت به این استان در جلسات بحث و تصویب شد.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی کاملاً آماده است تا مقدمات اجرای این پروژه مهم را انجام دهد و این کار هم برای استان و مخصوصاً برای شهرستان شاهرود ضروری و الزامی بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امیدوارم این سفر مایه خیر و برکت برای مردم عزیز استان سمنان و کشور باشد، ادامه داد: سمنان، چهارراه کشور است و از غرب به شرق و از شمال به جنوب، بسیار اهمیت دارد و مردم این استان همیشه میهمان نواز زائرین تربت پاک امام هشتم(ع) هستند.

روحانی افزود: تقریباً این مسیر حدود ۵۰۰ کیلومتر از حرم تا حرم است و مردم افتخار می کنند به آنهایی که به زیارت قبر امام هشتم(ع) می روند، خدمت کنند و همچنین جاذبه های گردشگری باعث شود تا مردم مقداری در اینجا توقف، استراحت و از آثار بسیار خوب و دیدنی این استان بازدید کنند.

بر اساس این گزارش، تأمین منابع آب استان و اجرای طرح بزرگراه حرم تا حرم، موضوع پرسش یکی از خبرنگاران از رئیس‌جمهور بود که وی پاسخ داد: طرح بزرگراه حرم به حرم بسیار مهم است و آزادراهی است که برای مردم بسیار اهمیت دارد، قسمت اول این بزرگراه از قم به گرمسار، انجام شده و درآمدهای لازم برای سرمایه‌گذاران را نیز ایجاد کرده است. بخش دوم این طرح از گرمسار به سمنان مشکلاتی همچون تملک اراضی دارد که وزارت راه را مسئول پیگیری آن کرده‌ایم. این طرح ملی است و با توجه به عبور زائران امام هشتم(ع) از این مسیر، تلاش خود را برای اتمام آن مضاعف کرده‌ایم.

مردم باید در اظهارنظر و تشکیل و فعالیت احزاب آزاد باشند

رئیس جمهور درباره جایگاه احزاب از نگاه دولت و تدابیر اندیشیده شده برای پررنگ تر شدن اعتماد مردم به دولت گفت: کشور از آن مردم است و مردم باید برای اداره کشور تصمیم بگیرند.

روحانی ادامه داد: اصل ششم قانون اساسی تأکید دارد که حاکمیت ملی به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب است و مردم باید در تشکیل و فعالیت احزاب آزاد باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید در اظهارنظر و تشکیل و فعالیت احزاب آزاد باشند، اظهار کرد: در گذشته شاهد بودیم که خانه احزاب تعطیل شده بود و فعالیت احزاب با مشکل مواجه بود و روزنامه‌ها در نوبت‌های طولانی برای دریافت مجوز بودند اما امروز دیگر اینگونه نیست. مشکلات برای چاپ کتاب مثل گذشته نیست.

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌ نهاد با مشکلات عدیده مواجه نیستند و حضور خانم‌ها در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی افزایش خوبی داشته که البته حق آنها بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه در شرایط امروز، رقابت های ما باید سالم و اخلاقی باشد، بیان کرد: بهترین موضعی که احزاب در آن محک می خورند، انتخابات است.

وی در پایان این نشست خبری از مردم شهرستان‌های استان که موفق به حضور در جمع آنان نشد، عذرخواهی کرد و از رسانه‌ها بخاطر نقش بسیار مهمی که برای ایجاد وحدت و هماهنگی و همچنین ایجاد انگیزه لازم برای فعالیت اقتصادی ایفا می‌کنند، قدردانی کرد.

رئیس جمهور همچنین از نیروهای انتظامی و امنیتی برای تأمین امنیت این سفر و تأمین امنیت و آرامش کل کشور قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار