در گفت‌وگو با پانا

سرپرست آنسامبل حرکات فولوکوریک گونای: بدترین ساعات اجرای هنری به گروه‌های بانوان اختصاص دارد

ماندانا طالبی: نبود امکان استفاده از ماشینری تالارها مهمترین مشکل گروه‌های بانوان است

تهران (پانا) - سرپرست «آنسامبل حرکات فولکلوریک گونای» یکی از مشکلات اجراهای ویژه بانوان را ساعات نامناسب اجرا و نبود استفاده از ماشینری تالارها عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۶۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست آنسامبل حرکات فولوکوریک گونای: بدترین ساعات اجرای هنری به گروه‌های بانوان  اختصاص دارد

ماندانا طالبی سرپرست گروه، کارگردان و طراح حرکات «آنسامبل حرکات فولکلوریک گونای» که نمایش «کهن دیاران» او روز 16 آذر 97 در تالار وحدت تهران به صحنه رفته است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره آثار نمایشی آیینی سنتی و مسائل این شیوه اجرایی سخن گفت.

این نمایش که ویژه بانوان اجرا می‌شود مجموعه‌ای از حرکات آیین‌های سنتی و محلی مناطق مختلف ایران است که به صورت گروهی و با موسیقی مناسب با هر آیین محلی اجرا می‌شود. حرکات نمایشی آذربایجانی ، لزگی ، یاللی، ساری گلین، کردی، مینیاتور، سماع و ایرانی سنتی ازجمله بخش‌های این برنامه بودند.

هر حرکت داستانی دارد

طالبی درباره انتخاب هر حرکت آیینی برای نمایش در این برنامه می‌گوید: هر حرکت برگرفته از آیینی در یکی از مناطق کشور است و داستانی دارد. حرکات آیینی شمالی داستان‌هایی از شالیزارهای سبز شمال و کاشت و داشت و برداشت برنج را روایت می‌کند و حرکات آیینی کُردی نشان از قصه‌های پایداری و مقاومت مردمان این خطه مرزی در دفاع از کیان کشور دارد و رقص کوزه داستان دختران جوانی است که از چشمه‌های دور برای خانه‌ها آب می‌آورند.

از او درباره گروه حرکت و نوع تمرین‌های این گروه سوال می‌کنم؛ می‌گوید: اعضای گروه قریب هفت سال است که با من همکاری می‌کنند. ما تمرین‌ها را با باله آغاز می‌کنیم و در ادامه به سراغ حرکات آیینی و فولکلوریک می‌رویم. بچه‌های گروه 3 تا 5 روز در هفته تمرین می‌کنند تا آمادگی کار گروهی روی صحنه را پیدا کنند.

سرپرست گروه «گونای» به لزوم هماهنگی حرکت با موسیقی و لباس در اجراهای حرکات آیینی اشاره کرد و گفت: حرکات آیینی هر منطقه به همراه موسیقی محلی منطقه و لباس‌های محلی اجرا می‌شود که این هماهنگی در انتقال حس قوی داستان‌ها بسیار موثر است.

کار گروهی همبستگی را در افراد تقویت می‌کند

طالبی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات این هنر بر روح انسان خصوصا بانوان چنین گفت: ما هنرجویانی در سن‌های مختلف داریم؛ از پنج ساله تا 60 ساله. من افرادی را سراغ دارم که با پرداختن به این هنر موفق شدند مشکلات و آلام جسمی و روحی خود را درمان کنند. کودکانی که از این طریق به اعتماد به نفس دست یافتند و جوانانی که انگیزه و نشاط برای کار و ادامه زندگی را از این هنر گرفتند.

وی افزود: کار گروهی علاوه بر بخشیدن انگیزه و اعتماد به نفس می‌تواند همبستگی و همکاری را در فرد تقویت کند و به شکوفایی خلاقیت بینجامد.

طراح حرکات آیینی آنسامبل گونای درباره مشکلات این اجراها گفت: در گذشته مجوزگرفتن برای این قبیل اجراها خیلی سخت بود؛ امروز راحت‌تر شده است اما مشکل اینجاست که در سراسر تهران فقط 2 سالن نمایش هستند که به اجراهای بانوان اختصاص داده می‌شوند: تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران. این دو سالن هم اوقات مُرده خود را در اختیار گروه‌ها می‌گذارند یعنی ساعت 14 تا 16 روزهای آخر هفته و این برای تماشاگری که می‌خواهد به دیدن نمایش بیاید معضل می‌شود.

وی به مشکل استفاده از ماشینری تالار در اجراهای بانوان به عنوان یکی دیگر از مشکلات این نمایش‌ها پرداخت و گفت: در سالنی مثل «تالار وحدت» امکانات ماشینری تالار در اختیار ما قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین ما انتخابی در تغییر دکور نداریم. در نتیجه نمی‌توانیم متناسب با تغییر موسیقی و لباس و حرکات آیینی دکور برنامه را عوض کنیم.

طالبی افزود: یعنی مسئولان در ازای پولی که می‌گیرند به گروه‌ها امکانات نمی‌دهند. اجراهای بانوان مشمول هیچ تخفیفی نمی‌شود و هزینه سالن کامل پرداخت می‌شود ولی امکان استفاده از تجهیزات سالن وجود ندارد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار