ظریف: غیاب از محافل و تصمیم‌های بین‌المللی هیچ‌گاه کمکی نکرده است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که هم خانم شرمن در دوران مذاکرات در جلسه سنا و هم آقای برایان هوک دو ماه پیش گفتند که قطعنامه 1929 ایران را مجبور می‌کرد که برنامه موشکی خود را متوقف کند در صورتی که در قطعنامه 2231 از ایران در مورد یک نوع به‌خصوصی از موشک تقاضا می‌کند.

کد مطلب: ۸۷۶۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: غیاب از محافل  و تصمیم‌های بین‌المللی هیچ‌گاه کمکی نکرده است

محمد جواد ظریف در مورد برخی اظهارات مقامات آمریکایی در مورد برنامه موشکی ایران گفت:‌ «آنچه که واضح است خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند که هم در دولت گذشته و هم در این دولت که نه برجام و نه قطعنامه 2231 فعالیت موشکی ایران را متوقف نمی‌کند. هم خانم شرمن در دوران مذاکرات در جلسه سنا این موضوع را مطرح کرد و هم آقای برایان هوک دو ماه پیش گفت که قطعنامه 1929 ایران را مجبور می‌کرد که برنامه موشکی خود را متوقف کند در صورتی که در قطعنامه 2231 از ایران در مورد یک نوع به‌خصوصی از موشک تقاضا می‌کند و ما چون برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای نداریم بنابراین موشکی برای استفاده هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم و به دلیل اینکه موشک‌های جمهوری اسلامی ایران نقطه‌زن هستند فقط برای موضوع دفاعی ساخته شده است.»

ظریف ادامه داد: «آمریکا از برجام خارج شده و خروج آمریکا ناقض تعهدات موجود در قطعنامه شورای امنیت و خود برجام است، این کشور ناچار است برای اینکه پوششی برای نقص‌های خود دست و پا کند این چنین ادعاهایی داشته باشد. شورای امنیت دیروز حاضر نشد این ادعای بیجا را بررسی کند.»

او در مورد برخی خبرها در خصوص بازگشت ناوهای امریکایی به خلیج فارس و موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: «ما همیشه اعتقاد داشتیم که حضور خارجی‌ها در خلیج فارس مخل خلیج فارس است و به نفع هیچ‌کس نیست و هنوز هم همین اعتقاد را داریم و سابقه حضور ناوهای خارجی نیز این موضوع را ثابت کرده است. اما جمهوری اسلامی ایران بااقتدار از حاکمیت و تمامیت ارضی خود و آب‌های خود دفاع می‌کند و نیروهای مسلح ما بحمدلله این توان را همیشه داشته‌اند و دفاع از منافع ایران را ادامه خواهند داد.»

وزیر امورخارجه در مورد جلسه‌اش با کمیسیون امنیت ملی و اینکه آیا موضوع استیضاح او منتفی شده است یا خیر، گفت: «من نمی‌دانم این موضوع مربوط به نمایندگان محترم مجلس است و خودشان در این زمینه تصمیم می‌گیرند و ما هم در اختیار نمایندگان هستیم اگر تصمیم گرفتند استیضاح را ادامه دهند حتماً در خدمتشان خواهم بود و اگر تصمیم گرفتند استیضاح را منتفی کنند به تصمیم آنها احترام می‌گذارم.»

او افزود: «در جلسه کمیسیون نماینده گروه استیضاح‌کنندگان درخواست کرد که بررسی موضوع استیضاح به بعد از تعطیلات مجلس موکول شود، ما هم پذیرفتیم گرچه برخی از دوستان گفتند که خوب است همین امروز آن را تمام کنید.»

ظریف در مورد SPV (کارگروه اقدام ویژه مالی اروپا) گفت: «هفته گذشته بنده در ژنو بودم و دوستان در بروکسل بودند.بر اساس خبرهایی که از اروپا شنیدیم توافق‌های نهایی صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت SPV خواهیم بود البته با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به‌محض اطلاع پیدا کردن از هر گونه تحولی تلاش می‌کنند با فشار مانع آن شوند اروپایی‌ها می‌خواهند این مرحله را در حالت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند بنابراین این حرکت را آنها ادامه می‌دهند و زمانی که آنرا ثبت کردند اعلام خواهند کرد.»

او در مورد ضرورت توافق اقلیمی پاریس با توجه به اینکه بعضی از کشورهای اروپایی و امریکا معتقد هستند برای پیشرفت‌های صنعتی خود باید این توافقنامه را به تعویق بیاندازند، گفت:‌ «در چارچوب اهداف سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در برنامه ششم تعیین شده است که گازهای گلخانه‌ای از محدوده موجود در کنوانسیون پاریس جدی‌تر و محکم‌تر کاهش پیدا کند. برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که در این موضوع بسیار مهم بین‌المللی که می‌تواند منافعمان را متأثر کند حضور فعال داشته باشیم. غیاب از محافل بین‌المللی و تصمیم‌های بین‌المللی هیچ‌گاه کمکی نکرده است.»

او در مورد برجام گفت: «ما هیچ‌گاه کشوری را مجبور نکرده‌ایم بر خلاف منافع خودش اقدامی انجام دهد. به هر حال کشورها منافعی دارند اما یک منفعت بزرگ‌تر همه کشورها این است که قوانین و مقررات بین‌المللی دستخوش یک ادعا و یا یک فشار از سوی یکی از قدرت‌ها قرار نگیرد. این تصمیمی است که کشورها باید بگیرند ضمن اینکه بازار ایران بازار بسیار مطلوبی برای اکثر کشورها است و علاقه‌مندی به این موضوع زیاد است. ما معتقدیم با سیاست کنونی جمهوری اسلامی ایران و با انزوایی که به آمریکا تحمیل شده است این حرکت در نهایت به نفع ما خواهد بود و در نهایت کشورها بعد از یک دوره موقتی و گذشتن از این فشارهای آمریکا منافع خود را درک و در این زمینه عمل خواهند کرد.»

وزیر امورخارجه در مورد اینکه چرا برخی از کشورها می‌خواهند ایران را در خصوص برنامه موشکی ایران تحریم کنند و چرا ایران اصرار به ادامه برنامه موشکی خود دارد گفت: «ما همواره بر توان دفاعی خود تاکید و اعلام کرده‌ایم که این توان دفاعی ما بر خلاف مذاکره نیست و سیاست جمهوری اسلامی در این زمینه را ادامه خواهیم داد. البته سیاست ما در این زمینه سیاست بازدارندگی و تدافعی است نه سیاست تهاجمی و سابقه ایران هم این واقعیت را نشان داده است. کشورهایی که در زمینه توان دفاعی ایران اظهار نظر می‌کنند همان کشورهایی هستند که میلیاردها دلار سلاح را به منطقه ما سرازیر کردند و باعث ناامنی در این منطقه شدند. کشورهایی که این میزان سلاح را به منطقه ما فرستادند نمی‌توانند از کشور مستقل و بزرگی مانند ایران بخواهند که ابزار دفاعی خود را در اختیار نداشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار