روحانی در جمع دانشجویان سمنانی:

نقد دولت حق دانشجوست / برجام راه را برای نفت، تجار و بانک ها باز کرد

سمنان (پانا) - حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، با اشاره به اینکه نقد و نظر آزادانه دانشجویان در این جلسه، نشانه توفیق جنبش دانشجویی است، اظهارداشت: نقد سازنده و دلسوزانه به نفع حال و آینده کشور است.

کد مطلب: ۸۷۶۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
نقد دولت حق دانشجوست / برجام راه را برای نفت، تجار و بانک ها باز کرد

رئیس جمهور، در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان، درباره سابقه تاریخی روز دانشجو، تأکید کرد: این روز دانشجو از فداکاری سه دانشجو نشات می‌گیرد و این پیامی برای ما است که اگر تعدادی حتی اندک در کنار هم برای دست یافتن به یک هدف بلند ایستادگی کنند، خداوند اثر آن را در اذهان مردم می‌گذارد.

رئیس جمهور افزود: سال‌های ۳۹، ۴۲ و سال‌های بعد، دانشگاه مبارز در کنار حوزه مبارز با رهبری امام هدف بسیار بلندی را به ثمر رساند من افتخار دارم که هم در دوران نهضت اسلامی طلبه حوزه و هم دانشجوی دانشگاه و فضای ایستادگی و مبارزه را در هر دو محیط با همه وجودم لمس کردم در میان حوزه‌ها و در رأس آن حوزه علمیه بود آن دوران در میان جنبش دانشجویی نیز دانشگاه تهران بود و من طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی دانشگاه تهران بودم.

روحانی در واکنش به سخنان مطرح شده از سوی نمایندگان و قشرهای مختلف دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی، گفت: آنچه امروز در این جمع می‌بینم به معنای پیروزی دانشگاه است و به معنای پیروزی همان جنبشی است که از سال ۳۲ آغاز شد و در سال‌های بعد تا ۵۷ به کمال رسید. کی ما چنین فضایی را داشته‌ایم که دانشجوی ما با آزادی با لحنی که خودش مناسب می‌داند دولت را نقد می‌کند و این نقد حتماً حق شما است چراکه نقد دلسوزانه به نفع ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه اداره کشور و جامعه حتی زمانی که دشمن غدار و ستمگری چون آمریکا و صهیونیسم و هیچ دشمن و مشکلی نداشته باشیم، کار پیچیده و سختی است، گفت: به ثمر رساندن طرح تحول سلامت، کار آسانی نبود، اینکه در پنج سال گذشته حقوق کارکنان و کارمندان بیش از تورم بوده، کار آسانی نیست و اینکه دریافتی‌ها و مستمری‌ها نسبت به پنج سال گذشته پنج برابر شده، کار آسانی نبوده است.

رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم دانشگاه برای عبور از وضعیت فعلی گفت: امروز باید پرسید که دانشگاه (برای عبور از وضعیت فعلی) چه اقدامی انجام داده است. امروز روز آزمایش همه ماست، امروز همه باید دست به دست هم دهیم و در برابر تورم مشکلات و توطئه‌های خارجی بایستیم چرا‌که این‌گونه نیست که دولت، مردم و مجلس به‌تنهایی قادر به حل همه مشکلات باشد و باید همه قوا و ارکان کشور (در برابر توطئه‌‌های آمریکا) بایستند.

روحانی با یادآوری اینکه نقد دلسوزانه به‌نفع آینده کشور خواهد بود، از دانشجویان خواست تا دولت و قدرت کشور را با ارائه پیشنهاد نقد کنند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به موارد پیش‌آمده در موضوع .F.A.T.F و لوایح چهارگانه مربوط به آن اعلام کرد: فعلاً بحث .F.A.T.F در کشور نداریم اما نمی‌گوییم که بعداً آن را نخواهیم داشت. دولت چهار لایحه جداگانه مربوط به شفافیت‌های مالی را تقدیم مجلس کرد که یکی از آن‌ها تصویب و ابلاغ شده و سه لایحه دیگر آن در جریان است و در این زمینه با همه مقامات مذاکره کرده‌ایم و در شورای هماهنگی قوای سه‌گانه به‌اتفاق آراء تصویب کرده‌ایم که این لوایح باید زودتر به نتیجه برسد.

رئیس‌جمهور با توجه به موارد مطرح‌شده در روزهای اخیر درباره موضوع پولشویی در کشور گفت: پولشویی در همه جای دنیا وجود دارد و تنها مربوط به ایران نیست و امروز باید با پدیده پولشویی مبارزه کنیم و راه مبارزه با پولشویی شفافیت است.

وی با بیان اینکه همه کشورهای دنیا به‌جز ایران و کره‌شمالی عضو .F.A.T.F هستند، تعامل جمهوری اسلامی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا را منوط به پذیرش .F.A.T.F از سوی ایران خواند و افزود: در حال حاضر آمریکا این‌همه فشار به کشورمان آورده است؛ امروز با ده‌ها بانک دنیا در حال تعامل و معامله هستیم.

دکتر روحانی با ابراز اینکه برخی کشورهای شبه‌متعهد و دوست با کشورمان می‌گویند (بدون پذیرش .F.A.T.F از سوی ایران) کار بانکی این کشورها تهدید می‌شود و نمی‌توانند با کشورمان معامله کنند، تصریح کرد: البته باید مراحل لازم این مهم طی شده و تبدیل به قانون شود تا آن را پیاده کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به انتقادات دانشجویان که بحث اعتماد به آمریکا را مطرح می‌کردند، گفت: شما می‌گویید چرا به آمریکا اعتماد کردید. چه کسی اعتماد کرده است؟ مگر ما در برابر کسی که مذاکره می‌کند حتماً باید اعتماد داشته باشیم؟ مگر به صدام اعتماد داشتیم که بعد جنگ با او مذاکره کردیم؟ در دوران امام راحل وزیر خارجه وقت دو سال تمام با عراق مذاکره کرد. مگر ما در آن دوره به صدام اعتماد داشتیم که مذاکره کردیم؟

پیش از سخنان رئیس جمهور، شماری از دانشجویان به نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی در سخنانی صمیمی و صریح، به طرح مشکلات و موضوعاتی از جمله تورم، بیکاری، تحقق وعده‌های رئیس جمهور و مشکلات صنفی و دانشجویی پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار