روحانی: بانک‌ها امروز اقتصاد را منجمد کرده‌اند

سمنان (پانا) - حسن روحانی بابیان اینکه بانک‌ها باید به کمک اقتصاد کشور بیایند، گفت: امروز معتقدیم که بار سنگینی بر دوش بانک‌ها است، ‏اقتصاد کشور ما بدون فعالیت بانک‌ها نمی‌چرخد.‎

کد مطلب: ۸۷۶۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: بانک‌ها امروز اقتصاد را منجمد کرده‌اند

رئیس جمهوری در نشستی با نخبگان و فعالان اقتصادی در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های زیرساختی استان سمنان، با عنوان این مطلب که تعهد اخلاقی، ضرورت فعالیت سالم اقتصادی است، گفت: اقتصاد بدون فعالیت سالم بانک ها نمی چرخد و تمام بانک ها باید برای حل مشکلات اقتصادی دولت را یاری کنند.

روحانی با یادآوری این نکته که بانک‌ها امروز اقتصاد را منجمد کرده‌اند، حال اینکه می‌توانند به کمک اقتصاد آیند، تأکید کرد: بانک اگر پول به مردم بدهد، گاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد سود می‌کند، اما اگر یک بنگاه اقتصادی راه‌اندازی کند، در سال سود پنج تا شش درصد هم برای آن بانک ندارد.

وی بیان کرد: بانک‌ها با بنگاه‌داری هم به خودشان و هم به کشور و دولت ظلم می‌کنند، این در حالی است که بار سنگینی بر دوش بانک‌ها است چراکه باید اقتصاد کشور را باید همین بانک‌ها بچرخانند.

رئیس جمهوری با اشاره به سخنان یکی از سخنرانان جلسه درباره اینکه چرا دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها مدام دچار تغییر می‌شود و به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک‌های لازم ارائه نشده و دولت آنها را به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد در شرایط تحریم نمی‌بیند، اظهار داشت: واقعیت امر این است که آنچه واقع می‌شود به آنچه بیان می‌گردد، کمی متفاوت است و در اینجا فرصت را مغتنم می‌شمارم و موضوعی که شاید بسیاری از مردم ما جزئیات آن را ندارند، توضیح می دهم.

«ارز ۴۲۰۰ تومانی» نظر همه اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی دولت بود

روحانی ادامه داد: ما در شرایطی که در آغاز سال با توطئه آمریکا مواجه بودیم در فروردین‌ماه در جلسه‌ مهم اقتصادی که تمامی اقتصاددانان دولت و بسیاری از مشاوران و معاونان وزرای اقتصادی حضور داشتند، تصمیمی را به اتفاق آراء اتخاذ کردیم که بر مبنای آن همه اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی معتقد بودند که ارز باید در کشور تک نرخی شده و اعلام کردند که باید قیمت ارز را چهارهزار و 200 تومان اعلام کنیم.

وی افزود: در آن جلسه همه به اتفاق گفتند که اگر قیمت ارز را ۴ هزار و 200 تومان اعلام کنیم، تمام نیازمندی کشور از لحاظ واردات و سرمایه‌گذاری به طور کامل تأمین خواهیم کرد به شرط آنکه کسانی که این ارز را دریافت می‌کنند، براساس اعلام خود دقیق و درست عمل کنند.

رئیس جمهوری گفت: کسی که ارز گرفته و جنسی را وارد کرده چرا مابه‌التفاوت از آن می‌گیریم درباره این باید گفت این فرد با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کالا وارد کرده و می‌فروشد اگر من از او پول نگریم قطعاً واردکننده از رانت استفاده کرده است مردم و کاسبان ما متدین هستند اما داریم متأسفانه افرادی که همه اصول اخلاقی و دینی را مراعات نمی‌کنند، دولت ما هم اشکال دارد ما نمی‌گوییم بی‌نقص هستیم اما آن‌هایی که باید به دولت کمک کنند به‌اندازه کافی نمی‌کنند.

روحانی با بیان اینکه پس از اخذ این تصمیم به همه مسئولان و اقتصاددانان گفتم تصمیم امشب ما «اکل میته» است چرا که شرایط این الزام را به وجود آورده که تصمیم به تک نرخی کردن ارز بگیریم، ادامه داد: اگر همه مردم همراهی می‌کردند، حتماً می‌توانستیم آن تصمیم را به خوبی به اجرا برسانیم و الان هم اگر همه مردم همراهی کنند و ما نرخی واحد برای ارز تعیین کنیم، می‌توانیم نیازمندی کشور را تأمین کنیم، اما متأسفانه در حین اجرا متوجه شدیم برخی از کسانی که به عنوان واردکننده و سرمایه‌گذار از بانک مرکزی ارز دریافت کردند، نصف آن و گاهی بیشتر از آن پول را در بازار فروختند و شروع به ایجاد فساد کردند.

توقع داشتن از دولت، حق مردم است

رئیس جمهور، امید به آینده را مهمترین نیاز کشور دانست و با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، همه باید برای حل مشکلات دست بدست یکدیگر دهیم، اظهارداشت: مردم ایران استقلال خود را در برابر سختی نخواهند فروخت.

روحانی با بیان اینکه متوقع بودن نسبت به دولت حق مردم است، چرا که دولت خادم است و وظیفه دارد به مردم خدمت کند، اما باید همدیگر را یاری و کمک کنیم، افزود: خوشحالیم امروز استان سمنان به عنوان استانی فرهنگ‌دوست و پرتلاش در مسیری قرار گرفته که می‌تواند برای سال‌های آینده ادعا کند بیکاری را به مرز‌های استاندارد‌های جهانی رسانده و این بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: استان سمنان استعداد‌های فراوانی دارد، حدود ۵۰۰ کیلومتر از مسیر حرم تا حرم در این استان است که با تأمین زیرساخت‌های مناسب می‌توانیم، گردشگر خوبی برای استان جذب نماییم. حتی لهجه‌ها و گویش‌های مختلف این استان هم می‌تواند جاذبه گردشگری داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان سمنان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی نیز دارد که باید از آن‌ها استفاده شود؛ گردشگر می‌تواند این استان را آبادتر و سرافرازتر از پیش کرده و فرهنگ این استان را به جهان منتقل کند، خاطرنشان کرد: اساس امر، امید به آینده است، ملت باید بداند، اگر دست به دست هم داده و برادری را بیشتر کنیم و از خود و منافع شخصی بگذریم و به فکر منافع فرزندان خود و تاریخ و آینده کشور باشیم، مطمئناً از مشکلات عبور خواهیم کرد. اگر دشمنان ملت ایران ببینند که ایستاده‌ایم، قطعاً از مسیری که علیه ملت ایران در پیش گرفته اند، عقب‌نشینی کرده و ما پیروز نهایی خواهیم بود.

روحانی با انتقاد از اینکه برخی تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند، گفت: درست است که مشکلات داریم و کشور در شرایط تحریم قرار دارد و ابرقدرتی مانند آمریکا و رژیم منحوسی مانند رژیم صهیونیستی در حال توطئه و مبارزه با ملت ایران هستند و برخی از کشور‌هایی که دولت‌های آن‌ها نام اسلامی داشته و مردم آن‌ها مردمی خوب و مسلمان هستند، علیه کشور ما توطئه می‌کنند؛ بنابراین شرایط ما عادی نیست، اما در این شرایط همه باید دست به دست هم بدهیم و در مسیر توسعه کشور تلاش کنیم.

به گزارش پانا، پیش از سخنان رئیس جمهور، تعدادی از منتخبین و فرهیختگان استان سمنان، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استان بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار