سالار عقیلی: برای بالا کشاندن خودمان دیگران را تخطئه می کنیم

تهران (پانا) - سالار عقیلی با حضور در برنامه علی ضیا درباره کنسرت نمایش اخیر خود، حواشی قطعه ای که برای جام جهانی اجرا کرده بود، تحصیلات دانشگاهی و علت رفتن سراغ بازیگری تئاتر، اینکه آیا رویکرد اغلب خوانندگان به موسیقی تلفیقی یعنی موسیقی اصیل از بین رفته یا خیر و کارهای جدید خود سخن گفت.

کد مطلب: ۸۷۶۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
سالار عقیلی: برای بالا کشاندن خودمان دیگران را تخطئه می کنیم

به گزارش روابط عمومی «فرمول یک»، سیدعلی ضیا سه شنبه شب 13 آذر در برنامه «فرمول یک» میزبان سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی بود و به مناسبت تولد او به گفتگو با این خواننده محبوب پرداخت.

تجمع جوانان در اعتراض به رفتن علی ضیا از «خوشا شیراز»

عقیلی در ابتدا با بیان اینکه آذر ماهی ها خیلی خوب و بی آزارند، به روایت خاطره ای مربوط به ضیا پرداخت و گفت: من در شیراز بودم که دیدم تعدادی پسر و دختر پلاکارد دست گرفته اند و تجمع کرده اند. وقتی علت را پرسیدم فهمیدم به خاطر برنامه «خوشا شیراز» جمع شده اند و به اینکه دیگر شما مجری این برنامه نیستید اعتراض کرده اند. خیلی سخت است کسی در مجموعه ای به عنوان مجری کار کند و سالیان سال محبوب بماند. این هنر خاصی است که شما دارید.

چون موسیقی جدی شده بود دیگر نخواستم بازیگری کنم

وی درباره تحصیل رشته بازیگری در دانشگاه توضیح داد: رشته من بازیگری تئاتر بود و اساتید بسیار خوبی از جمله زنده یاد استاد حمید سمندریان را دیدم. سرکار خانم رویا تیموریان، منیژه محامدی، امیر دژاکام و قطب الدین صادقی اساتید من بودند و زمانی که تحصیل می کردم بهترین ها در دانشگاه جمع بودند. در محضر همه این اساتید تلمذ کردم. اما قبل از اینکه تئاتر بخوانم موسیقی کار می کردم و بعد از گرفتن کارشناسی سراغ آموختن دانشگاهی موسیقی رفتم. بعد هم چون موسیقی جدی شده بود دیگر نخواستم بازیگری کنم.

کسی که هم خوانندگی می کند هم بازیگری ماندگار نمی شود

این خواننده ادامه داد: در مصاحبه ای هم گفتم که کار درستی نیست خواننده بازیگر شود یا بازیگر خواننده شود. بهتر است اسم نبریم. به نظرم طرف در این زمینه ماندگار نیست و مردم نمی دانند به او به عنوان بازیگر نگاه کنند یا خواننده و در برزخ است.

اگر کارگردانی زندگی شخصی ام را بسازد بازیگر فیلمش می شوم

عقیلی یادآور شد: یک فوتبالیست اهل ایتالیا بود که هم فوتبالش خوب بود هم بازیگر مشهوری شده بود. شاید در کشور ما این موضوع جا نیفتاده است. چند بار به من هم پیشنهاد بازیگری شد و قبول نکردم. اما همیشه گفته ام اگر کارگردانی پیدا بشود که زندگی شخصی سالار عقیلی را طبق آنچه که واقعیت است به تصویر بکشد در آن صورت در نقش خودم بازی خواهم کرد.

وی در این باره که چه فیلمی برای بازی به او پیشنهاد شده، بیان کرد: چند کار تئاتر به من برای بازی پیشنهاد شد. همچنین یکی دو بار هم برای فیلم سینمایی دعوت شدم که اسامی شان یادم نیست چون تا گفتند مخالفت کردم. درس این رشته را خوانده ام و اگر کسی را ببینم که بد می خواند یا بد بازیگری می کند در دلم می گویم اما هیچوقت به خود طرف نمی گویم. چون آذر ماهی ها نمی خواهند دل هیچکس را بشکانند!

کنسرت نمایش «بگو کجایی» آن چیزی که من می خواستم نبود

این خواننده که اخیرا به اجرای یک کنسرت نمایش پرداخته بود، درباره این تجربه گفت: این کار را اخیرا با آهنگسازی مهیار علیزاده و بازی مارال فرجاد و پویا امینی در تالار وحدت و همچنین هتل اسپیناس پالاس در سالن 2500 نفری داشتیم. خیلی هم موفق بود. «بگو کجایی» کار خوبی هم از نظر موسیقایی هم بازیگری بود، ما هم راضی بودیم اما آن چیزی که من می خواستم نبود. نمی دانم شاید یک کارگردان خیلی قوی باید بیاید این جنس کار را هدایت و کارگردانی کند و به نظرم یک چیزی کم داشت. «بگو کجایی» کار خودم بود و باید از آن دفاع کنم اما حقیقت را می گویم. بعد از این شاید کمتر کنسرت نمایش کار کنم و به نظرم موسیقی آنقدر شخصیت دارد که به تنهایی مخاطب را سیراب کند.

عقیلی درباره کنسرت نمایش سی نیز اظهار کرد: نشد کار آقای همایون شجریان را ببینم اما از دوستان درباره اش پرسیدم. ما در ایران همیشه با نظرات متفاوت روبرو هستیم، یک نفر می گوید خوب و یک نفر می گوید بد. من تعریف های متفاوت شنیدم اما بیشتر خوبی بود.

شاید کار تازه ام را روی صحنه بیاورم

وی در پاسخ به اینکه علت انتقادش به کنسرت نمایش خود چیست، گفت: به نظرم باید کارگردانی بیاید که برای این کار باشد و موسیقی و نمایش را تلفیق کند. از این تجربه نیز، هم خوشحالم هم نیستم چرا که باید یک سناریو بر اساس موسیقی که اجرا می شود نوشته شود تا به هم ربط داشته باشند. البته کار ما ربط داشت اما آن ربطی که من مدنظر داشتم نه. اکنون کاری درباره مولانا با علی پژوهشگر دارم که اگر آن را روی صحنه بیاورم فکر می کنم موفق تر باشد.

این خواننده موسیقی سنتی درباره اساتیدش در حوزه موسیقی بیان کرد: اساتید بسیاری چون صدیق تعریف، جهانگیر مهرپروران، توکلی، ناصرپور، صالح عظیمی و... به من لطف داشتند و در محضرشان بودم و تلمذ کردم. گرایش من آواز بود و از سال 72 که وارد هنرستان موسیقی شدم می خواستم خواننده شوم. سال 76 فارغ التحصیل شدم، سال 77 هم به دانشگاه رفتم.

رشته آواز در دانشگاه نبود برای همین بازیگری تئاتر خواندم که از کودکی به آن علاقه داشتم

عقیلی ادامه داد: می خواستم خواننده شوم اما آن زمان دانشگاه موسیقی رشته ای به نام آواز نداشت که خواننده پرورش دهد و درس آواز بدهند. حالا را نمی دانم. از سوی دیگر من از کلاس پنجم ابتدایی که به مدرسه رازی می رفتم، آنجا تئاتر بازی می کردم بنابراین علاقه خاصی به تئاتر داشتم. در هنرستان 4 سال موسیقی خوانده بودم و چون دیدم در دانشگاه آواز نداریم خواستم سراغ رشته ای که از گذشته در آن فعالیت داشتم بروم.

کارهای بزرگی که در کشور انجام می شود مشکلات و نقدهای بزرگ هم دارد/کسانی که می گویند آهنگ جام جهانی بی هیجان بود از هیجان چه می خواهند؟

وی درباره حواشی آهنگ جام جهانی و انتقاد برخی مبنی بر نبود هیجان در این کار، تاکید کرد: قرار بود یک آهنگ آقای قربانی بخواند، یک آهنگ من و خواننده دیگری هم حضور داشته باشد. اصولا کاری که در قطع به این بزرگی در کشور می خواهد انجام شود، مشکلات و نقدهای آن و اتفاقات بعدش هم بزرگ است. جام جهانی یک چیز جهانی است و آدم باید همیشه برای چنین چیزی که برای یک ملت است پیش قدم شود. از من هم دعوت شد و خودم به شخصه نرفتم. اما دوستانی که به این کار انتقاد کرده اند و می گویند هیجان ندارند از هیجان چه می خواهند؟

خواننده فیلم سینمایی «سرو زیر آب» افزود: بچه کوچک 7 ساله در کیش جلوی صحنه آمد و گفت می شود 11 ستاره را هم بخوانی؟ ما این اثر را تا به حال در کنسرت اجرا نکردیم چون ارکستر بزرگ می خواهد و فقط در روسیه با رهبری آقای شهرداد روحانی اجرایش کردیم. در جام جهانی من چون کنسرت داشتم بعد از بازی ایران مراکش به ایران برگشتم و ناراحتم که نتوانستم دو بازی دیگر را ببینم.

در کشور به جای رقابت، حسادت حاکم است/برای بالا کشاندن خودمان دیگران را تخطئه می کنیم

عقیلی یادآور شد: مثلا برای پرسپولیس که چند روز پیش بازی داشت اگر من می رفتم وسط زمین می خواندم باز هم عده ای انتقاد می کردند یا اگر مجری لازم داشتند و شما می رفتید باز هم ممکن بود برخی حرف بزنند. اینکه به کارهای بزرگ انتقاد شود در کشور ما یک اصل است. بخش بزرگی از آن به حسادت برمی گردد و در کشور ما به جای اینکه رقابت حاکم باشد حسادت حاکم است و ما به جای اینکه خودمان را بالا بکشیم می خواهیم دیگران را تخطئه کنیم و پایین بکشیم. من کارهای ملی میهنی زیادی انجام دادم و انتخاب من برای خواندن چنین اثری همینطوری نبوده و با پشتوانه بوده است. دوستان آنقدر اطلاع داشتند که مرا انتخاب کرده اند. برای یک برنامه حرفه ای موسیقی هیچوقت از مجری طنز دعوت به کار نمی کنند.

می توانستم برای جام جهانی بخوانم توپ را در دروازه شوت کن اما باید کارم در شانیت سالار عقیلی می بود

وی تصریح کرد: من نمی گویم این انتخاب شایسته بوده یا نبوده است. اگر شما به عنوان مجری فرمول یک نشسته اید لابد چیزی در شما دیده اند. یکی از افتخارات من درباره کاری که برای جام جهانی خوانده ام و دوستان شاید بعدها متوجه شوند که ما چه کرده ایم، درباره شعر آن بوده است. برخی شاید انتظار داشته باشند ما از اشعار سخیف و روزمره استفاده کنیم ولی ما آمدیم و از معیارهایی که در ادبیات فارسی ما وجود دارد انتخاب کردیم. آهنگ را بابک زرین از بهترین آهنگسازان ایران کار کردند. این اثر شعر بسیار زیبایی هم داشت که البته اشاره مستقیم به جام جهانی نداشت. ما می توانستیم بگوییم توپ را در دروازه شوت کن اما باید کاری می کردم که در شانیت سالار عقیلی هم باشد وگرنه باید روزی 20 تا آهنگ بخوانم.

این خواننده در پاسخ به سوال ضیا مبنی بر اینکه آیا همه به تلفیق روی آورده اند و موسیقی اصیل ایرانی نابود شده است، تاکید کرد: من خودم چند وقت پیش کاری را با استاد شعاری منتشر کردم که تماما بر اساس موسیقی قدیم ایران است. استاد مسعود شعاری یکی از اساتید خوب سه تار هستند.

حتی یک کار تلفیقی هم در آلبوم هایم ندارم

عقیلی در پاسخ این گفته که اما کارهای مگاهیت شما همه تلفیقی است، گفت: چون این آثار یا تیتراژ سریال بوده اند یا برای فیلم و تئاتر اجرا شده اند اما شما اگر توانستید یک کار من را مثال بزنید که حالت پاپ و تلفیقی داشته باشد و به صورت سی دی منتشر شده باشد من به شما جایزه می دهم. آلبوم ها کار من است اما آثاری که براساس فیلم و سریال ساخته می شود بر اساس خواسته کارگردان و تهیه کننده است. مثل کارهای مختلفی که برای سریالهای گوناگون کرده ام. از تبریز در مه تا سرو زیر آب.

من 400 تصنیف عارفانه و عاشقانه و فقط 10، 12 کار میهنی دارم اما کسی برای سی دی موسیقی پول نمی دهد

وی اذعان کرد: یک روز کسی به من گفت چرا فقط تصنیف ملی میهنی می خوانی و آثار عاشقانه و عارفانه نمی خوانی؟ گفتم من فقط 10، 12 کار میهنی دارم و 400 تا آهنگ عارفانه و عاشقانه دارم. ولی ما فقط از تلویزیون آثار را گوش کرده یا آنها را دانلود و رایت می کنیم و نمی رویم برای سی دی موسیقی پول بدهیم. ما باید به این تفکر برسیم که خودمان دنبال کار موسیقی برویم و بخریم. من اثری دارم که در آن فقط 40 دقیقه آواز خوانده ام. موسیقی اصیل نمرده و هست و از بین نرفته و از بین نمی رود. موسیقی اصیل عین فرش دستباف هرچه پا می خورد ارزشمند تر می شود. مثل سی و سه پل اصفهان و تخت جمشید می ماند. وقتی کودکی به دنیا می آید و مادر در گوشش لالایی می خواند گوشه بختیاری در دستگاه همایون است.

اپرایی با چندین بازیگر و خواننده خواهیم داشت

در ادامه در برنامه سوالات تخصصی موسیقی از سالار عقیلی مطرح شد که به همه آنها پاسخ درست داد. وی همچنین با اشاره به تعطیلی آموزشگاه موسیقی خود بعد از 15 سال به این دلیل که فرصت کافی برای مدیریت آن را نداشته در پایان درباره کنسرتها و کارهای جدیدش گفت: چند وقت دیگر تور شهرستان هایم آغاز می شود، قرار است در ساری کنسرت داشته باشم و آنجا قرار است برای اولین بار محلی مازندرانی بخوانم چون از طرف پدری مازندرانی هستم. در شیراز آخر ماه سه یا چهار شب در تالار حافظ اجرا خواهم داشت. همچنین با یک کار حالت اپرا همکاری می کنم که با چندین بازیگر و چندین خواننده با نام «برانگیخته» اجرا می شود.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:45 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار