در گفت وگو با پانا:

بخشی،‌ کارشناس مسائل اقتصادی: مجلس همراهی لازم را در تصویب بودجه‌ای انقباضی داشته باشد

تهران (پانا) – کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید در بودجه سال آینده باید نگاه واقع‌بینانه‌ای در تعیین منابع و مصارف، نرخ نفت و دلار وجود داشته باشد در غیر این صورت با احتمال کاهش برخی از منابع درآمدی، کسری بودجه سال آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود و مجلس نیز باید همراهی لازم را با دولت در تصویب بودجه‌ای انقباضی داشته باشد.

کد مطلب: ۸۷۶۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
بخشی،‌ کارشناس مسائل اقتصادی: مجلس همراهی لازم را در تصویب بودجه‌ای انقباضی داشته باشد

لطفعلی بخشی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: لایحه بودجه سال آینده لایحه پیچیده‌ای است و ویژگی‌های مختص به خود را دارد، به این دلیل که تحقق منابع آن ممکن است دستخوش تغییرهایی شود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از منابع بودجه‌های سالانه کشور وابسته به درآمد نفت است و هر رویدادی در عرصه سیاسی که بتواند فروش نفت ایران را با تغییر همراه کند می‌تواند بر بودجه سال‌ آینده یا کسری آن تاثیرگذار باشد به همین دلیل تحقق درآمدهای نفتی باید بسیار واقع‌بینانه تنظیم شود.

نرخ دلار به نرخ‌های موجود کشور نزدیک شود

بخشی گفت: براساس اطلاعات اولیه نرخ دلار در لایحه 5700 تومان در نظر گرفته شده است اما این نرخ به هیچ یک از ارقامی که برای دلار در حال داد و ستد است نزدیک نیست و نرخ ارز سامانه نیما و دلار بازار آزاد بیش از این ارقام است و به نظر می‌رسد دولت باید نرخ دلار را در لایحه به ارقام نزدیک کند.

افزایش 20 درصدی دستمزدها، بسته حمایتی و یارانه‌های مصارف بودجه را افزایش می‌دهد

وی ادامه داد: یکی از عواملی که می‌تواند مصارف بودجه را در سال آینده افزایش دهد وعده افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزدها در سال آینده است و در کنار آن ارایه بسته‌های حمایتی و یارانه‌ها نیز از جمله عواملی است که می‌تواند مصارف بودجه را در سال آینده افزایش دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برخی از نمایندگان مجلس افزایش نرخ یارانه‌ها در سال آینده را نیز پیشنهاد کرده‌اند که به هر دلیلی که مصوب شود می‌تواند مصارف بودجه را افزایش دهد و این در حالی است که منابع بودجه کشور با محدودیت‌هایی همراه است.

وی اضافه کرد: درآمدهای گمرکی و درآمدهای مالیاتی نیز ممکن است دستخوش تغییرهایی شود و به نظر می‌رسد با احتمال کاهش درآمدهای کشور مصارف دولت در سال آینده بیش از سال جاری خواهد بود.

بخشی با اشاره به نقش مهم مجلس در بررسی بودجه سال آینده گفت:‌ نمایندگان مجلس به طور معمول درهنگام بررسی لایحه مواردی را به بودجه اضافه یا کم می‌کنند اما باید در نظر داشته باشند که در بودجه سال آینده با هدف نگاه منطقه‌ای نباید حجم لایحه را افزایش دهند و باید گفت این لایحه سخت‌ترین بودجه‌ای است که مجلس در 40 سال گذشته تصویب کرده است.

وی گفت: معافیت نفتی اعمال‌شده برای کشورها در یک دوره زمانی 6 ماهه است و با توجه به روندی که ادامه دشمنی‌ها با ایران طی می‌کند ممکن است چشم‌انداز فروش نفت مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته پیش نرود.

نمی‌توان انتظار افزایش مالیات‌ها را در وضع رکود تورمی داشت

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کشور با رکود تورمی دست به گریبان است و در این وضع نمی‌توان انتظار داشت که درآمدهای کشور از ناحیه مالیات نیز با افزایش قابل توجهی همراه باشد.

وی افزود: قیمت نفت با در پیش‌رو بودن زمستان با افزایش رو به رو می‌شود اما در بهار ممکن است روندی کاهشی داشته باشد بنابراین در تعیین نرخ نفت نیز باید نگاه واقع‌بینانه‌ای وجود داشته باشد.

گفت وگو : ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار