گزارشی درباره آخرین وضع میزبان رقابت میان باشگاه‌های ایرانی و عربستانی در آسیا

ماجرای میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا؛ لابی ادامه‌دار عربستانی‌ها علیه فوتبال ایران

تهران (پانا) – عربستانی‌ها که از برنده شدن در پرونده مناقشه با ایران در دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش اطمینان داشتند روی انتخاب میزبان برای دیدار با نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان کار کرده‌اند و حالا نوبت مدیران ایرانی است که از حداقل امکانات میزبانی استفاده کنند.

کد مطلب: ۸۷۵۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا؛ لابی ادامه‌دار عربستانی‌ها علیه فوتبال ایران

فرهاد فخرآبادی / قابل پیش‌بینی بود که رای نهایی دادگاه بین‌المللی حکیمت ورزشی (CAS) در ماجرای درخواست عجیب عربستانی‌ها از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازی با تیم‌های ایرانی در زمین ثالث، با توجه به قدرتی که اعراب دارند در نهایت به سود عربستان تمام شود تا کنفدراسیون فوتبال آسیا بهانه خوبی برای ادامه رویه سال‌های اخیر خود مبنی بر برگزاری دیدار نماینده‌های ایران و عربستان در لیگ قهرمانان پیدا کند و همچنان تیم‌های ایرانی و به ویژه پرسپولیس و استقلال که عنصر تماشاگر را دارند با بهانه‌ای که عده‌ای خودسر به عربستانی‌ها داده‌اند از حضور هوادارانشان محروم باشند.

در این فصل لیگ قهرمانان آسیا، استقلال تهران در گروه سه با الهلال عربستان و پرسپولیس در گروه چهار با الاهلی عربستان همگروه شده‌اند و اگر دو نماینده دیگر ایران بتوانند قطری‌ها را در پلی‌‎آف شکست دهند احتمالاً هر چهار تیم ایرانی رقیبی از عربستان در گروه خواهند داشت. ذوب‌آهن در صورت صعود به مرحله گروهی احتمال برخوردش با النصر عربستان وجود دارد و سایپا هم در صورت صعود به مرحله گروهی باید الاتحاد عربستان را روبرو داشته باشد.

عربستانی‌ها که به نظر می‌رسد از مدت‌ها قبل مطمئن بودند که برنده این پرونده در CAS هستند، فعالیت برای میزبانی را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند و طبق خبری که روز گذشته سایت‌هایی مانند یورو اسپورت و گل عربی منتشر کرده‌اند باشگاه الهلال عربستان شهر ابوظبی را به عنوان میزبان دیدار مقابل استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده است.

ماجرای میزبانی برای ایرانی‌ها

علاوه بر الهلال دو تیم دیگر عربستانی هم به طور قطع فکری به حال میزبانی کرده‌اند اما سؤال اصلی اینجاست که میزبانی تیم‌های ایرانی به چه صورت خواهد بود و آیا مانند سال‌های گذشته باز هم وضعیت میزبانی تیم‌های ایرانی از عربستان به گونه‌ای است که عربستانی‌ها بیشترین سود را از این ماجرا ببرند و در هر دو بازی میزبان باشند؟

با توجه به برنامه ارائه شده توسط کمیته برگزاری مسابقات، برنامه دیدارهایی که تیم‌های ایرانی باید از عربستان میزبانی کنند به این صورت است:

گروه یک: در صورت صعود سایپا و النصر، دو تیم در هفته آخر مرحله گروهی یعنی روز 31 اردیبهشت 1398 به میزبانی سایپا باید با هم روبرو شوند.

گروه دو: در صورت صعود ذوب‌آهن به مرحله گروهی، آنها باید 17 اردیبهشت 1398 در هفته پنجم مرحله گروهی میزبان الاتحاد باشند.

گروه سه: استقلال در آخرین هفته از دور رفت مرحله گروهی میزبان الهلال است، دیدار دو تیم 19 فروردین 1398 برگزار خواهد شد.

گروه چهار: پرسپولیس هم مانند استقلال باید در آخرین هفته از دور رفت با تیم عربستانی روبرو شود. جدال پرسپولیس و الاهلی 20 فروردین 1398 برگزار خواهد شد.

با توجه به این تاریخ‌ها شاید بهترین منطقه برای میزبانی از عربستانی‌ها کشورهای آسیایی میانه باشند که در فروردین و اوایل اردیبهشت هنوز هوای این کشورها سرد است و سرمای هوا می‌تواند عربستانی‌ها را آزار دهد. گزینه‌هایی مانند ازبکستان و تاجیکستان بهترین کشورها برای میزبانی هستند که در این بین وضعیت میزبانی ازبکستان صد در صد بهتر از تاجیکستان خواهد بود.

البته در فصل 2017 لیگ قهرمانان، پرسپولیس و استقلال این پیشنهاد را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده بودند اما به دلایلی عجیب میزبانی آنها در آسیای میانه رد شده بود و احتمال اینکه باز هم کنفدراسیون فوتبال آسیا با این درخواست مخالفت کند زیاد است.

در صورتی که درخواست میزبانی در آسیایی میانه رد نشود و تأکید کنفدراسیون فوتبال آسیا به حاشیه خلیج فارس باشد، بهترین گزینه امارات خواهد بود. با توجه به حضور تعداد زیادی از ایرانی‌ها در این کشور می‌تواند حداقل برای دیدارهای پرسپولیس و استقلال انتظار داشت که ورزشگاه شهر دبی توسط ایرانی‌ها تا حدود زیادی تکمیل شود.

سابقه عربستانی‌ها نشان می‌دهد آنها با قدرت مالی بالای خود تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا را به سمت و سویی خواهند برد که دوست دارند و در این باید شاید پافشاری مدیران 4 باشگاه در کنار حمایت‌های فدراسیون فوتبال بتواند حداقل درخواست‌های میزبانی ایرانی‌ها را اجابت کند.

لابی عربستان ادامه دارد

بر اساس خبری که یک منبع آگاه به پانا داده است تلاش ویژه عربستانی‌ها بر این اساس است که در دیدارهایی که تیم‌های ایرانی میزبانی می‌کنند بازی‌ها در عمان برگزار شود. الهلال در عمان طرفداران زیادی دارد و سابقه نشان داده عمانی‌ها بر خلاف اینکه در سیاست رابطه خوبی با ایران دارند، در فوتبال حمایت ویژه‌ای از عربستان انجام خواهند داد و فرش قرمز آنها در انتظار نماینده‌های ایران نخواهد بود.

به گفته این منبع آگاه، در صورتی که طرف ایرانی در لیست گزینه‌هایش عمان را قرار نداده باشد، عربستانی‌ها تمایل دارند تا بازی در قطر برگزار شود. با توجه به اینکه تیم‌های عربستانی در قطر هوادار کمی دارند و تعداد ایرانی‌های مقیم این کشور کم است، قطر گزینه‌ای است که می‌تواند بازی در ورزشگاه خالی را برای دو تیم مهیا کند.

با توجه به این وضعیت شاید بهتر باشد نماینده‌های ایران تاکید خود را در درجه اول بر روی انتخاب ازبکستان و در درجه دوم امارات قرار دهند. البته با قدرت عربستانی‌ها درصد موفقیت ایران در انتخاب یکی از این دو کشور پایین است و شاید از هم اینک باید در انتظار انتخاب عمان یا قطر بود.

اما ذکر این نکته ضروری است در صورتی که عمان به عنوان میزبان ایرانی‌ها معرفی شد شاید جا داشته باشد، مدیران ایرانی برای یک بازی قید درآمدزایی را بزنند و با خرید بلیت‌های ورزشگاه به عربستانی‌ها همان ده درصد قانونی را روی سکوها در بدترین نقطه ممکن بدهند. نباید فراموش کرد که بر اساس قوانین در صورتی که بلیت‌فروش نرفته باشد و هواداران مهمان زیاد باشند این امکان وجود دارد که کمیته برگزاری رقابت‌ها آنها را به سکوهای میزبان بفرستد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار