مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:

استفاده از پساب برای احیاء مراتع توجیه پذیر نیست

بیرجند (پانا) ـ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی استفاده از پساب برای احیاء مراتع و بیابان ها را توجیه ناپذیر عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۵۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از پساب برای احیاء مراتع توجیه پذیر نیست

علیرضا نصر آبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: هنوز تصفیه فاضلاب به صورت گسترده در استان اجرا نشده است و حجم پساب در مقایسه با آب مصرفی بسیار کم است و عملا استفاده از این منابع با توجه به در دسترس نبودن و فاصله زیاد در برخی نقاط عملا توجیه پذیر نیست.

وی افزود:با توجه به اینکه فاضلاب در مناطق شهری استان برای مصارف کشاورزی استفاده می شود عملا چیزی به عنوان مازاد وجود نداشته که بتوان در مباحث مرتبط با احیا و اصلاح مراتع و یا بیابان زدایی استفاده کرد.

نصرآبادی گفت: یکی از مباحث مرتبط با این موضوع،مسائل زیست محیطی استفاده از این منابع است چرا که تصفیه این فاضلاب ها عملا به صورت دقیق صورت نگرفته است و گاها موجب ایجاد مشکلاتی در حاشیه شهر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اساسی ترین راهکارهای مقابله با بیابان زایی را مدیریت منسجم و هماهنگ با مشارکت همه دستگاه ها،جوامع روستا و عشایری،بهره برداران،مرتع داران، کشاوزان و غیره عنوان کرد.

وی افزود:فرهنگ سازی، فقرزدایی،ظرفیت سازی و توانمند سازی جوامع محلی و اقتصادی کردن واحد های بهره بردار از مراتع و اراضی کشاورزی از مهمترین اصول بیابان زدایی پایدار است.

نصرآبادی اظهار کرد:اولین قدم در اجرای این برنامه قانونمند کردن رعایت شاخص ها و معیارهای بیابان زایی در همه طرح ها و برنامه های دستگاه های مؤثر و متأثر از این پدیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد:منابع آبی محدود و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی ،خشکسالی های متمادی و همچنین ضعف آگاهی های عمومی از اهمیت منابع طبیعی و نقش آن در کنترل منابع و غیره از جمله مشکلاتی است که در سال های اخیر تاغزارهای این استان را تهدید می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار