نماینده ایران در هیات عامل اوپک: اعضای اوپک از رفتارهای عربستان و روسیه ناامید شده‌اند

تهران (پانا) - نماینده ایران در هیات عامل اوپک ضمن اشاره به ناامیدی کشورهای عضو اوپک به ویژه اعضای کوچکتر از دیدگاه‌های اخیر عربستان و روسیه در کمیته نظارتی، از احتمال سقوط قیمت نفت به ۴۰ دلار برای هر بشکه خبرداد.

کد مطلب: ۸۷۵۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ایران در هیات عامل اوپک: اعضای اوپک از رفتارهای عربستان و روسیه ناامید شده‌اند

به گزارش وزارت نفت، حسین کاظم‌پور اردبیلی به خبرگزاری رویترز گفت: تصمیم قطر برای خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان‌دهنده ناامیدی اعضای کوچک این سازمان از دیدگاه‌های عربستان و روسیه در کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) است.

وی افزود: هر گونه تصمیم برای کاهش تولید اعضای اوپک باید تنها از محل افزایش تولید کشورهایی باشد که در ماه‌های گذشته تولید خود را بالا برده‌اند.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک با اشاره به اعلام روز دوشنبه سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر مبنی بر خروج قطر از اوپک، گفت: این موضوع بسیار تاسف‌برانگیز است و ناامیدی قطری‌ها را درک می‌کنیم.

کاظم‌پور اردبیلی ادامه داد: بسیاری دیگر از کشورهای عضو اوپک از این که کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک به‌صورت یکجانبه‌گرایانه و بدون توجه به اجماع اعضا درباره تولید کشورها تصمیم‌گیری می‌کند، ناامید هستند.

قیمت‌های جهانی نفت خام در ماه‌های اخیر از سطوح بالای ۸۶ دلار برای هر بشکه در اوایل ماه اکتبر در پی وجود مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در این باره گفت: از ماه مه تاکنون قیمت نفت در بازارهای جهانی با ۳۰ دلار افت همراه بوده است.

کاظم‌پور اردبیلی با بیان این که دیدگاه‌های کمیته وزارتی نظارتبر توافق اوپک و غیر اوپک بازار را با مازاد عرضه بزرگی روبه‌رو کرده و این سبب بالا رفتن سطح ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام شده است، گفت: با چنین وضعی برای کشورهای کوچک عضو اوپک ماندن در این سازمان دیگر مزیتی ندارد.

ایران معتقد است که هر گونه کاهش تولید نفت باید از سوی آن دسته از کشورهایی باشد که در ماه‌های اخیر تولید خود را افزایش داده‌اند.

هشدار برای نفت ۴۰ دلاری

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در گفت‌وگویی جداگانه با خبرگزاری بلومبرگ، هشدار داد که این امکان وجود دارد که چنانچه اعضای اوپک و هم‌پیمانانش در بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) تولید خود را به‌طور قابل توجهی کاهش ندهند، قیمت‌ نفت به سطوح ۴۰ دلار برای هر بشکه سقوط کند و بعید به نظر می‌رسد با چنین شرایطی این گروه در احیای بازار نفت موفق باشند.

کاظم‌پور اردبیلی گفت: برای جلوگیری از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت باید روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

وی افزود: ایران در حالی که هم‌اکنون با تحریم‌های یکجانبه آمریکا روبه‌روست، در هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت شرکت نمی‌کند.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک ممکن است نتوانند در نشت‌های این هفته اوپک و نشست مشترک اوپک و غیراوپک بر سر کاهش عرضه به توافق برسند.

کاظم‌پور اردبیلی گفت: من فکر نمی‌کنم آنها به کاهش تولید فکر کنند و ممکن است بهانه‌هایی بیاورند یا پیشنهادی بر سر میز بیاورند که دیگر اعضا با آن موافقت نکنند و آن‌گاه بگویند که ما به شما گفتیم که بازار به این سمت می‌رود.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک همچنین درباره تمدید توافق کاهش عرضه نفت ۲۵ کشور عضو و غیرعضو اوپک اظهار تردید کرد.

کاظم‌پور اردبیلی گفت: آن دسته ازتولیدکنندگانی که در سه ماه گذشته بشکه‌های اضافه وارد بازار نفت کردند باید تولید خود را کاهش دهند.

وی افزود: من بعید می‌دانم با توجه به شکستی که در سه ماه گذشته داشته‌اند، بیانیه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تمدید شود.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک با طرح این پرسش که چرا آنها به دنبال نهادینه کردن یک شکست هستند، گفت: تمدید بیانیه همکاری نیازمند اتفاق آرا و همدلی است.

کاظم‌پور اردبیلی همچنین احتمال این را مطرح کرد که اوپک با بیش از نیم‌قرن سابقه فعالیت در طول جنگ، تحریم و کاهش قیمت‌ نفت ممکن است، اتحادش را از دست دهد.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد ناامیدی در میان اعضا هستیم، به‌ویژه اعضای کوچکتر اوپک و این تنها به کشور قطر که به دلیل افت قیمت و از دست دادن درآمد تصمیم به خروج از این سازمان گرفت، محدود نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار