سی‌ان‌ان: ادعای آمریکا درباره نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران بی اساس است

تهران (پانا) - در حالی که مقام‌های دفاعی آمریکا نتوانستند ادعای وزیر امور خارجه این کشور درباره آزمایش موشکی ایران را تأیید کنند اما آن‌ها از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که تحریم‌هایی جدید علیه ایران به دلیل این آزمایش‌های ادعایی وضع کنند.

کد مطلب: ۸۷۵۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
سی‌ان‌ان: ادعای آمریکا درباره نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران بی اساس است

سمیرا امیرچخماقی _ به گزارش سی‌ان‌ان، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه گفت: «ما می‌خواهیم ببینیم که اتحادیه اروپا تحریم‌ها را با هدف برنامه موشکی ایران اعمال می‌کند.»

هوک که در هواپیمای همراه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به بروکسل با خبرنگاران سخن می‌گفت، مدعی شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد به مدت 12 سال است که به صورت مستمر از ایران خواسته است که توسعه برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف کند و ایران با شورای امنیت مقابله کرده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه مدعی شد که ایران بانقض قطعنامه شورای امنیت موشک بالستیک دوربرد را آزمایش کرده است و این در حالی است که ایران می‌گوید که برنامه موشکی‌اش صرفا برای دفاع از کشور است.

یک مقام دفاعی آمریکا که از اطلاعات اولیه درباره پرتاپ موشک از سوی ایران آگاهی دارد، می‌گوید که به نظر نمی‌رسد آمریکا از قابلیتی که این موشک برخوردار بوده است، ناآگاه بوده باشد. او همچنین می گوید که این موشک خطری مستقیم برای این کشور ندارد.

همچنین بر اساس متن قطعنامه در حالی که پمپئو مدعی است که آزمایش موشکی نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است، این آزمایش قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را وضع کرده که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک که به عنوان توافق هسته‌ای سال 2015 شناخته می‌شود تأیید می‌کند. این قطعنامه در حقیقت ایران را از هر گونه اقدام مرتبط با موشک‌های بالستیک منع نمی‌کند که این یک انتقاد مخالفان این توافق است.

در عوض این قطعنامه از ایران درخواست کرده است که هیچ اقدام مرتبط با موشک‌های بالستیک را ( که قابلیت حمل کلاهک های اتمی را دارند) انجام ندهد.

از سوی دیگر ، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به ادعای مایک پمپئو گفت: «‌برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می شود.»

او تاکید کرد: «هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.»

قاسمی خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه تنها آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز آمریکا را متهم به ریاکاری کرد. او در واکنش به پمپئو در صفحه توئیتر خود نوشت: «سورئالیسم اکنون به مشی امور خارجی ایالات متحده بدل شده، در حالی که خود، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند (و حتی به تهدید دیگرانی می‌پردازد که نمی‌خواهند با اجرای تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده این قطعنامه را نقض کنند) حالا به غلط، ایران را به نقض دقیقا همان قطعنامه متهم می‌کند؛ ریاکاری»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار