حمیدرضا شعبانی

ماجرای سروهای کهنسال حیاط مدرسه در شیراز

شیراز (پانا) - تنه سرو 100ساله در حیاط مدرسه درس عملی بزرگی را به دانش آموزان وهمه رهگذران می دهد که باید قدر درخت را دانست وبه بهانه توسعه، حتی ساخت مکان ارزشمندی همچون مدرسه هیچ درختی را قطع نکنیم.

کد مطلب: ۸۷۵۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد

دفتر مدیر دبستان دخترانه اختر معدل ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز، درخت سروی وجود دارد که قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد، این دبستان سال ۱۳۴۲ توسط بانی خیر، مرحوم خانم اختر معدل ساخته شده که سالها بعد بنا به ضرورت نیاز به توسعه این مدرسه و اضافه شدن کلاس درسی به این آموزشگاه احساس می شود و البته یک مشکل بزرگ در این راه وجود یک سرو ۷۰ ساله بود که مانع توسعه این آموزشگاه می شد.

موضوع با این خیر مدرسه ساز درمیان گذاشته می شودواین خیر نیز به شرط عدم قطع شدن این درخت که به اعتقادش برایشان خوش یمن بوده با توسعه این مدرسه موافقت می کند.

مسوولین وقت نیز اقدام به ساخت اتاقی با حفظ این درخت می کنند و دفتر مدرسه را به آنجا منتقل و محل دفتر قدیم را به کلاس درس تبدیل می کنند.

حال تنه این سرو ۷۰ ساله در میانه اتاق دفتر و برگهای سبز و قامت آن که از دل سقف دفتر این مدرسه رو به آسمان رفته ضمن خودنمایی ،جلوه ای زیبا را ساخته که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

و اما امروز نیز درروستای سلطان آباد شیراز در ناحیه 3 آموزش وپرورش این شهر مدرسه ای جدید الاحداث به نام حسینی الهاشمی ساخته شده که با ورود به حیاط آن مدرسه با چند درخت کهنسالی مواجه می شویم که قدمتی بیش از یک قرن دارند.

با کمی پرس وجو متوجه شدم زمین این مدرسه قبلا باغی قدیمی بوده که متاسفانه اکثریت درختان آن به جز چند درخت سرو وکاج خشک شده وازبین رفته اند.

حاج سید ضیاءالدین حسینی الهاشمی ،خیر این مدرسه که خود از معلمان زیست شناسی بازنشسته شیراز است، بر ساخت مدرسه با حفظ درختان باقی مانده تاکید فراوانی می کند.

درگوشه ای از این مدرسه یک درخت دقیقا در راستای مسیر دیوار حیاط قرار دارد که برای اینکه آسیبی نبیند با مهارت خاصی طوری دیوار چیده می شود که تنه این درخت را دور می زند ودرخت قطع نمی شود.

حال تنه این سرو 100ساله در حیاط مدرسه درس عملی بزرگی را به دانش آموزان وهمه رهگذران می دهد که باید قدر درخت را دانست وبه بهانه توسعه، حتی ساخت مکان ارزشمندی همچون مدرسه هیچ درختی را قطع نکنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار