مدیرکل ارزی بانک مرکزی :‌ صادرکنندگان مکلف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات هستند

۱۵ و هفت دهم میلیارد یورو از ارز صادرات به اقتصاد برنگشته است

تهران (پانا) - مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه 15 و هفت دهم میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است، می‌گوید صادرکنندگان مکلف‌اند ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی برگردانند.

کد مطلب: ۸۷۵۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل ارزی بانک مرکزی :‌ صادرکنندگان مکلف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات هستند

به گزارش صداوسیما، مهدی کسرایی‌پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: مدیریت موثرتر تقاضای ارز به ویژه در حوزه اسکناس‌های نقدی موجب آرامش در بازار ارز شده است.

وی ادامه داد: در حوزه واردات کالا مشکل زیادی وجود نداشته است و بخشی از نیازهای ارزی این حوزه توسط بانک مرکزی و بخشی هم از طریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی سامانه "نیما" پاسخ داده شد.

کسرایی‌پور اضافه کرد: برخی اخبار و شیطنت سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بر روی بازار ارز اثر می‌گذاشت اما تصمیم‌های اخیر بانک مرکزی مبنی بر مداخله هدفمند و هوشمند بانک مرکزی موجب آرامش در این بازار شد. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه صادرکنندگان، سربازان امروز عرصه اقتصادی ما هستند، گفت: از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

کسرایی‌پور با اشاره به اینکه اکنون مبنای قیمت‌گذاری گمرک، نرخ ارز در سامانه نیما است، ادامه داد: بر اساس آمار 8 ماهه گمرک، حدود 27 و هشت دهم میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشتیم که از این مبلغ 6 و 4 دهم مربوط به میعانات است و 21 و 4 دهم باقی می‌ماند که از این رقم 5 و هفت دهم میلیارد یورو به سامانه "نیما" وارد شده است یعنی حدود 27 درصد ارز حاصل از صادرات. البته با توجه به اینکه صادرکنندگان 3 ماه فرصت دارند ارز حاصل را به کشور برگردانند شاید این رقم تغییر کند و بخشی از صادرات هم به عراق و افغانستان به صورت ریالی است.

وی گفت: بنابراین 15 و هفت دهم میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: از 5 و هفت دهم میلیارد یورو که به بازار سامانه "نیما" وارد شده است تقریبا 82 درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی است و به الزام‌هایی نیاز داریم تا بازار متشکل پولی شکل بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار