رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان: 12 درصد جمعیت کشور دارای معلولیت هستند

سنندج(پانا) - رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: حدود 12 الی 15 درصد از جمعیت هر کشوری دارای درجاتی از معلولیت شدید و خفیف هستند.

کد مطلب: ۸۷۵۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان: 12 درصد جمعیت کشور دارای معلولیت هستند

خلیل رنجبر رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین که در سالن همایش معلم اردوگاه شهید سلیمان خاطر سنندج با حضور جمعی از مسئولین استانی و خانواده های دانش آموزان برگزار شد، اظهار داشت: با تغییر نگرش، ایجاد فرصت های برابر و بکارگیری توانمندی های معلولان می توان زمینه حضور آنان در عرصه های مختلف اجتماع را فراهم کرد.

رنجبر گفت: معلولیت یک پدیده جهانی، شایع و متعلق به همه کشورهاست و جوامع به تناسب شرایط، وضعیت، سطح آگاهی و برخورداری به موضوع معلولیت نگاه های متفاوتی دارند اما در هر صورت تولد یک کودک معلول در هر خانواده ای می تواند اتفاقی سخت و ناگواری باشد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: ارتقای آموزشی، توانمندسازی افراد معلول، ارتقای سطح آگاهی و ایجاد فرصت های برابر باعث می گردد افراد دارای معلولیت جذب جامعه شده و با حفظ شأن و کرامت انسانی نقش خود را در عرصه های مختلف به شایستگی ایفا کنند.

رنجبر با بیان اینکه معلولین بزرگترین اقلیت جهان هستند و معلولیت عارضه ای طبیعی و اجتماعی است که محدودیت های دائمی در زمینه های مختلف جسمی یا حرکتی، حسی، ذهنی و روانی برای افراد به همراه می آورد؛ تصریح کرد: آموزش هر3 دانش آموز با نیاز ویژه برابر با 30 دانش آموز عادی و هزینه تحصیل یک دانش آموز با نیاز ویژه 7 برابر هزینه تحصیل یک دانش آموز عادی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: میزان معلولیت در بین مردان بیشتر از زنان است، مردان تقریبا 65 درصد و زنان حدود 35 درصد از جامعه معلولین را تشکیل می دهند و بیشترین آمار معلولیت مربوط به اختلالات ذهنی است.

رنجبربا اشاره به کلام حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه آنچه انسان به او انسان است، روح انسان است نه جسم انسان؛ اظهار داشت: محدودیت های فرد با نیازهای ویژه نه در ذهن و جسم او بلکه در ساختار جامعه ای جای دارد که مبتنی بر سالم سالاری است و براین باور غلط شکل یافته که همه افراد از بینایی، شنوایی و امکان تحرک یکسانی برخوردار هستند لذا در مناسب سازی اماکن اجتماعی، بهره مندی از خدمات آموزش عمومی، اشتغال وسایر موارد به حقوق واقعی یک شهروند معلول توجه نمی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار