علینقی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران:‌ تلاش‌ها برای خروج صنعت چاپ از رکود آغاز شده است

تهران (پانا) – رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران با اشاره به ریزش تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه صنعت چاپ می‌گوید وضع مجدد تحریم‌ها تاثیر منفی در صنعت چاپ به همراه داشته است و بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت چاپ خروج از رکود در این صنعت را هدفگذاری کرده است.

کد مطلب: ۸۷۵۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
علینقی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران:‌ تلاش‌ها برای خروج صنعت چاپ از رکود آغاز شده است

ایرج استاد علینقی در نشستی خبری گفت:‌ بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، و ماشین‌آلات روزهای 22 تا 25 آذر در تهران برگزار می‌شود و برگزاری این نمایشگاه درحالی است که این نمایشگاه با رکود حضور شرکت‌های خارجی متاثر از اوضاع تحریم مواجه است.

وی ادامه داد:‌ تنها 10 درصد از فضای مربوط به نمایشگاه امسال به بخش خارجی اختصاص دارد و تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه حدود 45 شرکت است.

علینقی تعداد شرکت‌های داخلی شرکت‌کننده در بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت چاپ، بسته بندی و ماشین‌آلات را 400 شرکت اعلام کرد و افزود: در مجموع 445 شرکت داخلی و خارجی در فضایی به مساحت 20 هزار متر مربع در 11 سالن نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر درنمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

علینقی نیز در پاسخ به این پرسش گفت:‌ در نمایشگاه امسال دو نگاه حاکم است یکی جنبه اطلاع‌رسانی علمی و فرهنگی آن و دیگری بحث تجارت خارجی و در وضعی که تجارت خارجی با دشواری‌هایی مواجه است تمرکز بر جنبه‌های علمی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه بیشتر است.

وی با بیان اینکه اپراتور صنعت چاپ کارگر ساده نیست، افزود: برای هر کارگر چاپخانه یا صنعت چاپ سه سال کار تجربی و آموزش وجود دارد تا به نیرویی متخصص بدل شود و در وضع رکود نمی‌توان این کار را که هزینه بالایی برای آموزش به او داده شده است اخراج کرد و چاره‌ای وجود ندارد جز آنکه در وضع رکود نیز این صنعت را سرپا نگه داشت تا زمینه خروج از رکود و شکوفایی دوباره این صنعت فراهم شود.

ابوالحسنی عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران نیز گفت: بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت چاپ نخستین نمایشگاهی است که در سال جاری بدون ریزش ریالی برگزار می‌شود و موفق‌تر از سایر نمایشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا در مورد هدفگذاری برگزاری نمایشگاه برای خروج این صنعت از رکود گفت:‌ تلاش ما براین است که با توجه به بحث مهم آموزش در صنعت چاپ زمینه را برای خروج از رکود این صنعت فراهم کنیم و برای اولین بار سمینار خارجی با حضور کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ بین‌المللی برگزار می‌شود که در آن مسائل این صنعت و رویدادهای آینده آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ابوالحسنی گفت:‌ از کشور چین، کره جنوبی، عراق و افغانستان نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است تا بتوان در حاشیه این نمایشگاه قراردادهایی برای انجام امور صنعت چاپ با کشورهای عراق و افغانستان یا سایر کشورها منعقد کرد.

غفاری رهبر، رئیس اتحادیه صحافان نیز گفت:‌ با وجود اعمال تحریم‌ها وضع اقتصادی کشور به گونه‌ای است که مشکل زیادی در برگزاری اغلب نمایشگاه‌ها در کشور به وجود آمده است و این درحالی است که این صنعت نیز در رکود به سر می‌برد و یکی از محورهای برگزاری این نمایشگاه این است که بتوان صنعت را از رکود کنونی خارج کرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه میلان گفت: در نمایشگاه میلان نیز تلاش شد تا بتوان شرکت‌های خارجی را برای شرکت در نمایشگاه صنعت چاپ ترغیب کرد اما شرکت‌های خارجی نیز می‌دانند که تولیدکنندگان داخلی در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی با توجه به نوسان نرخ ارز نقدینگی چندانی برای خرید تجهیزات روز دنیا در اختیار ندارند به همین دلیل از شرکت در نمایشگاه خودداری کرده‌اند.

غفاری رهبر گفت: مقرر بود کشور چین براساس قراردادی منعقد شده 1500 متراز فضای بیستمین نمایشگاه را به خود اختصاص دهد اما در بهترین حالت این رقم حدود 200 متر خواهد بود که یکی از دلایل آن این است که کشتی‌هایی که حاضر باشند این تجهیزات را به ایران انتقال دهند وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ شرکت‌های اروپایی که در ایران نمایندگی دارند در نمایشگاه صنعت چاپ حضور دارند و این نمایشگاه پس از موضوع تشدید تحریم‌ها اولین نمایشگاهی است که بدون ریزش در بخش شرکت‌های داخلی برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار