استاد دانشگاه خوارزمی: ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان بسیار مفید است

تهران (پانا)‌- عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی اعلام کرد میزان استفاده ایرانیان از تلفن همراه ۵ برابر غربی‌‌هاست این در حالی است که 12 درصد اطلاعات فضای مجازی هرزه‌‌نگاری است.

کد مطلب: ۸۷۵۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
استاد دانشگاه خوارزمی: ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان بسیار مفید است

مرتضی منطقی در نشست علمی تخصصی با موضوع تاثیر فضای مجازی بر دختران دانش‌آموز که در باشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است به سایت‌های مجازی که بازی‌های زیادی را برای دانش‌آموزان دارد اشاره کرد و گفت: «بسیاری از این بازی‌ها محتوای خوب و مناسبی برای آنان در اختیار نمی‌گذارد.»

او درباره محتوای آموزشی و یادگیری مبتنی بر موبایل گفت: «باید دید موبایل چه استفاده‌ای برای دانش‌آموزان دارد و آنان از موبایل در کلاس درس برای چه موضوعی استفاده می‌کنند.»

منطقی درباره کتابخانه‌ها و موزه‌های مجازی هم افزود: «موزه و تورهای مجازی زمان بچه‌ها را پر می‌کند اما استفاده از مراکز مشاوره خدمات مشاوره‌ای می‌تواند برای دانش‌آموزان مفید باشد.»

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی به فعالیت وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: «سایت‌های زیادی وجود دارد که کشورهای مختلف تهیه کردند و اطلاعات مثبتی برای دانش‌آموزان دارند. نگاه مسئولان ما نفی و انکار است به همین دلیل حتی برای راه‌اندازی یک انجیو سنگ‌اندازی می‌شود.»

او به سیم‌کارت دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: «یک کیف الکترونیکی برای دانش‌آموزان است که بسیاری از امکانات را برای آنان با جذابیت در اختیار می‌گذارد. سیم‌کارت دانش‌آموزی، دانش‌آموزان را محدود می‌کند که در زمان مدرسه سیم‌کارت را در اختیار ندارند. در این صورت یکی از راه‌های بسترسازی شکل می‌گیرد.»

این استاد دانشگاه، آموزش و پرورش را یک عرصه وسیعی دانست که کارهای عدیده‌ای از آن انتظار می‌رود. او گفت: «مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش باید آموزش داده شود. ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی از سوی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان بسیار مفید است.»

او گفت: «سواد خانواده خواندن کتاب نیست بلکه بالا رفتن سواد رسانه‌ای خانواده‌ها مدنظر است. امروزه تفکر بچه‌ها درحال بمباران شدن است که نسل را مبتزل می‌کند زیرا تفکر آنان انتقادی نیست. افت کیفی در نظام آموزش و پرورش داریم زیرا بسترسازی نشده است و عامه بچه‌ها هیجان‌مدار برخورد می‌کنند و تفکر انتقادی ندارند. نهادهای دولتی و سازمان‌های مدنی وظیفه اطلاع‌رسانی و تهیه کتاب و بروشور را برای اولیا و دانش‌آموزان برعهده دارند در این صورت استفاده از فضای مجازی ساماندهی می‌شود.»

او ادامه داد: «میزان استفاده ایرانیان از تلفن همراه ۵ برابر غربی‌‌هاست و این درحالی است که امواج تلفن همراه به مغز آسیب می‌‌رساند.»

این استاد دانشگاه ۱۲ درصد اطلاعات در فضای مجازی را هرزه‌‌نگاری دانست و افزود: «نتیجه هرزه‌‌نگاری و استفاده از بازی‌‌های اینترنتی نامناسب برای کودکان و نوجوانان، مواردی مانند ترس، پرخاشگری، شب ادراری، سرخوردگی و بیتابی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار