لزوم توجه به آموزش‌های پیشگیری از ایدز در مدارس پاکدشت

پاکدشت( پانا) - برنامه های پیشگیری و کنترل ابتلا به بیماری ایدز توسط واحد بهداشت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت در مدارس این شهرستان پیگیری می شود.

کد مطلب: ۸۷۵۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه به آموزش‌های پیشگیری از ایدز در مدارس پاکدشت

مهناز جعفری کارشناس مسئول واحد بهداشت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت در خصوص الگوی شیوع بیماری ایدز در چند سال گذشته در کشور گفت: در سالیان اخیر الگوی شیوع این بیماری به سمت تزریق مشترک گرایش داشت که با برنامه‌های پیشگیری و کنترل ابتلا از این طریق بسیار کاهش یافته است. به دلیل تجمعی بودن آمار نمی‌توان آمار دقیقی از میزان شیوع و الگوی ابتلا به این بیماری ارائه داد، اما آنچه قابل بیان است این بوده که 60 درصد مبتلایان به بیماری ایدز از طریق تزریق با سرنگ مشترک گرفتار این بیماری شده‌اند و ابتلا از طریق سایر روش‌ها در مراحل بعدی قرار دارد.

وی در ادامه افزود: لازم به ذکر است که ابتلا از طریق سرایت ایدز از مادر به فرزند کاملاً تحت کنترل قرار گرفته است، همچنین احتمال اینکه الگوی شیوع این بیماری طی سالیان آینده به سمت سرایت از طریق مسائل جنسی میل کند وجود دارد.

جعفری با بیان اینکه فرهنگ برچسب زدن و تبعیض در کشور ما مانع از خوداظهاری و انجام آزمایش‌های تشخیص ایدز توسط افراد شده است، گفت: بسیاری از افراد به دلیل برچسب خوردن و بدنامی حاضر به انجام آزمایش‌های ایدز نیستند.

جعفری در خصوص نقش آموزش در پیشگیری از بروز بیماری ایدز گفت: با توجه به اینکه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، نقش آموزش به عنوان مهمترین عامل پیشگیری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس مسئول واحد بهداشت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت تصریح کرد: منفور بودن دو راه عمده انتقال ایدز باعث شده است که سال‌ها مقاومت‌هایی از طرف مسئولان و خانواده‌ها وجود داشته باشد چراکه اغلب این نگرش وجود دارد که آموزش گسترده این مسائل قبح این روابط را می‌ریزد. لازم است به افراد در سنین قبل از ازدواج آموزش‌های لازم داده شود، خصوصاً توصیه می‌شود این آموزش‌های پیشگیری از بروز ایدز در مدارس و در سطح دبیرستان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: محدودیت‌های زیادی در خصوص آموزش‌های پیشگیری از ایدز در مدارس داریم، لذا باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی سیاست‌گذاران عرصه سلامت و آموزش و پرورش در این زمینه انجام شودو همچنین در راستای شعار خود‌مراقبتی، دانش‌آموزان را براساس ضوابط با مسائل پر‌خطر و پیشگیری از ایدز آشنا کنیم.

شایان ذکر است که با حضور فاطمه برکتی که متخصص در این حوزه می باشد و جمعی از مسئولین اداره آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه الغدیر همایش پیشگیری از ایدز برگزار شد و مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار