شهردار ارومیه در غازی عنتب ترکیه مطرح کرد:

حرکت ارومیه به سمت شهر هوشمند

شهردار ارومیه گفت: در حال حاضر میانگین استفاده ازحمل و نقل عمومی درشهر های آسیایی 30 درصد است.

کد مطلب: ۸۷۵۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
حرکت ارومیه به سمت شهر هوشمند

محمد حضرت پور در اجلاس شهرداران آسیایی در شهر غازی عنتب کشور ترکیه با تشکر ازمیزبانی مسئولان این شهر و دست اندرکاران اجلاس با اشاره به مقوله ترافیک شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی درشهرها اظهار کرد: ترافیک همواره از موضوعات مورد توجه ویژه که متوجه شهرداران شهرهای کشورهای آسیایی درهمه مجمع ها تا به امروز بوده است؛ وجه اشتراکاتی که طرح آن باعث حل این مهم می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین استفاده ازحمل و نقل عمومی درشهر های آسیایی 30 درصد است، افزود: دلیل اصلی ترافیک در شهرها، انجام سفرهای غیر ضروری، تردد خورهای شخصی و استفاده کم از حمل و نقل عمومی است.

شهردار ارومیه با اشاره به کاهش سفرهای غیر ضروی در شهر ها، عنوان کرد: کاهش این گونه سفرها فقط با توسعه حمل و نقل عمومی امکان پذیر نیست و تاکنون مدیران شهری شهرها چقدر توانسته اند سفر های غیر ضروری در شهر ها را با ایجاد امکاناتی چون حرکت به سمت شهر هوشمند و ارائه خدمات محله محور کاهش دهند.

وی ادامه داد: کاهش تقاضای سفر در شهرها و در نتیجه ترافیک به گفته یکی از کارشناسان حاضر در اجلاس با راه اندازی اتوبوس های برقی میسر است اما باید گفت این نوع امکان از توان مالی شهرداری ها خارج است چرا که استفاده از اتوبوس های برقی بیشترین هزینه ها را بر دوش مدیریت شهری تحمیل می کند و شهر های کشور های آسیایی ناتوان از خرید این گونه دستگاه ها و توزیع آن در چرخه ناوگان هستند.

شهردار ارومیه با اشاره به تمرکز ویژه به فرهنگ شهروندی در کاهش ترافیک، اظهار کرد: با ایجاد معبر، پل و توسعه حمل و نقل عمومی و تحمیل هزینه های سنیگن بر دوش شهرداری شهرها چون شهر ارومیه به مساحت 10 هزارو 400 هکتار با جمعیت 800 هزار نفر و 280 هزار واحد مسکونی تجاری و خدماتی و وجود 350 هزار خودرو نمی توان ترافیک را کاهش داد و باید فرهنگ شهروندی به عنوان حلقه مفقوده در ترافیک شهری را توسعه داد اگرچه شهرداری ها نمی توانند از توسعه زیر ساخت ها در امر ترافیک شانه خالی کنند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه همه شهرداران شهرهای آسیایی معطوف به کار فرهنگی مناسب باشد، بیان کرد: شهردارن شهرهای آسیایی با اتخاذ تدابیری باید استفاده از حمل و نقل عمومی را توسعه و درصد استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی دریک بازه زمانی فاز بندی شده را از 30 به 50 درصد ارتقاء دهند .

شهردار ارومیه ایجاد پیاده راه و ترویج استفاده دوچرخه ودرنتیجه دست یابی به یک شهر سالم و پاک را از رسالت های اصلی مدیریت شهری شهرها عنوان کرد.

وی با اشاره به ایجاد رینگ میانی در شهر ارومیه و کاهش ترافیک، بیان کرد: در طول شش سال گذشته، رینگ میانی شهر ارومیه به طول 23 کیلومتر و با صرف اعتباری به میزان 700 میلیارد تومان ایجاد شد که این رینگ میزان مدت سفر را از 40 دقیقه به 15 دقیقه کاهش داد .

به گفته شهردار ارومیه حرکت به سمت شهر هوشمند، ارائه خدمات بصورت محله محور منجر به کاهش ترافیک و کاهش تقاضای سفرمی شود که این مهم در شهر ارومیه در جهت رسیدن به افق 1404 شهر در حدود 50 درصد تحققق یافته است.

وی با اشاره به افق 1404 شهر ارومیه، بیان کرد: در افق 1404، ارومیه تبدیل به یک شهر پاک، سبز، فرهنگی مجهز به حمل و نقل ریلی و فناوری اطلاعات و برخوردار از اقتصاد پویا می شود.

شهردار ارومیه با اشاره به ایجاد زیرساخت های لازم برای تحقق شهر مجهز به حمل و نقل ریلی، بیان کرد: مطالعات تراموای شهر ارومیه به طول 18 کیلومتر با یک شرکت آلمانی به اتمام رسیده است و به نبال استفاده از فایناس مالی جهت اجرا با یک سرمایه گذار چینی به توافق رسیده ایم .

وی با اشاره به تحقق شهرسالم و سبز در ارومیه، بیان کرد: ایجاد و راه اندازی 300 دوچرخه الکتروینک در محدوده مرکزی بصورت رایگان، پیاده روسازی بطول 710 کیلومتر، توسعه فضای سبز، بطوریکه اکنون ارومیه دارای 870 هکتار فضای سبز است، از اقدامات در جهت تحقق شهر سالم و سبز است.

شهردار ارومیه ابراز امیدواری کرد: امید است در افق 1404 شهر ارومیه بتوانیم محدوده مرکزی شهر را عاری از خودروهای شهری و حداقل حمل نقل عمومی با استفاده از حمل و نقل پاک، ایجاد پیاده راه و حمل و نقل ریلی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار