ظریف: پولشویی مانند همه دنیا در ایران هم وجود دارد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه پولشویی در کشور وجود دارد، گفت: قوه قضائیه به موجب تصویب قانون مبارزه با پولشویی در مجلس می‌تواند با پولشویی به عنوان یک جرم مقابله کند، لذا نیازی به ارایه اسناد نیست.

کد مطلب: ۸۷۵۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: پولشویی مانند همه دنیا در ایران هم وجود دارد

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در توضیح پاسخ به سوال برخی از نمایندگان و بررسی طرح استیضاحش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه بسیار مفیدی بود، چند سوال و ابعادی از طرح استیضاح مطرح و توضیحاتی خدمت نمایندگان ارائه کردم. موضوعات بسیار گسترده است؛ از فعالیت وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی تا روابط با همسایگان و تعیین سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف را شامل می‌شود.

تاکید بر وجود پولشویی در کشور

وزیر امور خارجه در مورد موضوع پولشویی، تصریح کرد: حرف‌هایم در این خصوص کاملاً واضح است، برخی از حرف‌هایی که در صبحت من وجود نداشت از سوی برخی افراد دیگر مطرح شده است لذا توضیحات مفصلی در این زمینه به نمایندگان دادم.

ظریف یادآور شد: به عنوان فردی که همواره از نظام جمهوری اسلامی دفاع و واقعیت را در همه جا مطرح کردم، مجدد تاکید دارم که در کشور ما پولشویی وجود دارد همان گونه که در همه کشورهای دنیا پولشویی هست اما این واقعیت به معنای همراهی ما با پولشویی نیست. مهم برخورد جدی با پولشویی است.

با تصویب لوایح مقابله با پولشویی در مجلس میتوان رخنه‌ها را پوشاند

وزیر امور خارجه، ادامه داد: پولشویی به میزان اقداماتی که از سوی گروه‌های قاچاق مواد مخدر و فسادها در این زمینه انجام می‌شود، در کشور صورت می‌گیرد ضمن اینکه افرادی که فرار مالیاتی دارند هم در مسیر پولشویی فعال هستند. آنچه مهم است اینکه با تصویب لوایح دولت که به مجلس ارائه شده بتوانیم رخنه‌هایی این کار را بپوشانیم.

وی معتقد است: در کل نظام جمهوری اراده و تعهد برای مبارزه با پول شویی وجود دارد البته ممکن است برخی از گروه‌هایی که دارای منافع هستند، فضاسازی کنند ولی این به معنای انجام پولشویی توسط نهادهای جمهوری اسلامی نیست.

سند وقتی ارایه می‌شود که به فردی اتهام وارد شود/ قوانین موجود برای مقابله با پولشویی کافی و موثر است

ظریف در ادامه در مورد علت عدم ارایه اسناد مربوط به پولشویی به مراجع ذی ربط، گفت: سند وقتی ارائه می‌شود که به فردی اتهام وارد شده باشد البته آنچه مطرح شده یک واقعیت در همه دنیا است، اما قوانین و مقرراتی برای مقابله با آن داریم که می‌‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

وی مصوبات مجلس در مورد اصلاح قانون پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم را یادآور شد و گفت: قوه قضائیه و دستگاه‌‌های نظارتی کشور به موجب این قوانین توانمند شدند تا با پولشویی به عنوان یک جرم مقابله کنند. جمهوری اسلامی هم در بالاترین سطوح این تعهد و اراده سیاسی را دارد منتهی منافع اقتصادی هم در این زمینه وجود دارد.

شبهات غلط در جامعه بین الملل فضای نادرستی در مورد جمهوری اسلامی نشان می‌دهد

وزیر امور خارجه افزود: هیچ دستگاهی متهم نیست اما منافع اقتصادی ایجاد شبهه می‌کند، شبهات ایجاد شده هم هیچ ارتباطی به واقعیت ندارد. در واقع تصویر غلطی از جمهوری اسلامی در خارج ساخته شده در حالی که جمهوری اسلامی قربانی تروریسم است لذا شبهه‌های ایجاد شده درست نیست و بی‌جهت در جامعه بین‌المللی ایجاد فضای غلط می‌کند کما اینکه این نحوه برخورد به منافع نظام هم کمک نمی‌کند بنابراین امیدواریم با عقلانیت از این مرحله کشور عبور کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار