در گفت وگو با پانا:‌

پیشنهاد اتحادیه محصولات کشاورزی برای جبران ضرر باغداران مرکبات: وزارت کشاورزی با حمایت غیر نقدی انگیزه تولید را حفظ کند

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به پایین بودن قیمت مرکبات در بازار و زیان باغداران به دلیل افزایش عرضه می‌گوید وزارت جهاد کشاورزی متولی بخش تولید است و می‌تواند با ارایه نهاده و کود یا کاهش هزینه‌های برداشت و بسته‌بندی به کشاورزی که یکی از آسیب‌پذیرترین تولیدات است کمک کند.

کد مطلب: ۸۷۵۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد اتحادیه محصولات کشاورزی برای جبران ضرر باغداران مرکبات: وزارت کشاورزی با حمایت غیر نقدی انگیزه تولید را حفظ کند

سیدرضا نورانی در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ به طور معمول قیمت میوه وتره‌بار به صورت دستوری نیست و بر اساس عرضه و تقاضا در میادین بزرگ تعیین می‌شود. در مواقعی که عرضه کم می‌شود، قیمت میوه و تره‌بار می‌تواند به طرز سرسام‌آوری افزایش داشته باشد به طور مثال اکنون قیمت گوجه‌ فرنگی بیش از ارقام واقعی است و فشار به مصرف‌کننده در این مواقع افزایش می‌یابد.

وی با تاکید براینکه باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توزیع و تولید مناسب در کشور صورت گیرد، گفت: خوشبختانه امسال تولید مرکبات انبوه و نسبت به سال گذشته تولید بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است. به دلیل آنکه صادرات پرتغال شمال کشور بسیار محدود است، قیمت‌ها شکسته شده است. فصل برداشت مرکبات است و تیغی مرکبات ( میوه‌های شاخه خورده) نیز در حال عرضه به بازار و مصرف است که مجموع این عوامل موجب شده است تا نرخ مرکبات در بازار پایین باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:‌ قیمت‌های کنونی مرکبات برای تولیدکنندگان و باغداران شمال مناسب نیست و در میدان‌‌های میوه و تره‌بار مرکبات تا 2 هزار تومان به فروش می‌رسد. در بازار تولید هم مرکبات باغذاران بین هزار تا هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد.

گلایه باغداران از نرخ‌های پایین مرکبات

وی ادامه داد: ورود بیش از حد مرکبات به بازار و عرضه مازاد تولید موجب شده است تا باغداران از وضع کنونی گله‌مند باشند که البته گلایه آن به حق است و نرخ پایین مرکبات درحالی است که قیمت تمام‌شده تولید و نهاده‌های تولید باغی با افزایش همراه بوده است.

نورانی گفت:‌ پرتغال مرغوب از کشاورزانی که یک سال زحمت می‌کشند بین 1000 تا 1300 تومان خریداری می‌شود و این درحالی است که هزینه‌های تولید مانند نهاده،‌ کود و سم افزایش یافته است. در این میان نیاز است تا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی تولید حمایت‌هایی را از کشاورزان به عمل آورد. این حمایت‌ها نباید حمایت نقدی باشد بلکه برای ایجاد زیرساخت‌ها و ادامه حیات کشاورزی پیش‌بینی‌هایی انجام شود تا تولیدکننده انگیزه لازم را برای تولید در سال آینده کشاورزی داشته باشد و این انگیزه را حفظ کند.

نرخ خرید تضمینی مناسب محصولات کشاورزی مشوق کشاورز برای تولید در سال آتی است

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:‌ متاسفانه تحریم‌ها مشکل‌هایی را برای تولید کشور ایجاد کرده است و به این منظور لازم است تا با حمایت از تولید در بخش کشاورزی زمینه بی‌نیازی به واردات را فراهم کرد، به طور مثال کشاورزان گندمکار باید انگیزه لازم را برای تولید گندم در سال آبی آینده داشته باشند و یکی از عواملی که می‌تواند مشوق انها باشد تعیین نرخ خرید تضمینی مناسب است.

وی ادامه داد:‌ وزارت جهاد کشاورزی متولی بخش تولید است و می‌تواند با ارایه نهاده و کود یا کاهش هزینه‌های برداشت و بسته‌بندی به کشاورزی که یکی از آسیب‌پذیرترین تولیدات است، کمک کند.

نورانی گفت:‌ تعیین نرخ‌های تضمینی بدون مشورت با تولیدکنندگان انگیزه تولید برای سال اینده را از بین می‌برد و اکنون نرخ تضمینی برخی از اقلام کشاورزی از جمله گندم به گونه‌ای نیست که مشوق تولیدکننده باشد درحالی که اگر کشاورز انگیزه لازم را داشته باشد بر پشت‌بام خانه‌اش هم کشاورزی می‌کند.

واردات گندم در وضع ظرفیت‌های تولید و بی‌نیازی از واردات

وی گفت: هزینه زیادی صرف واردات گندم می‌شود درحالی که ظرفیت لازم برای تولید گندم در کشور وجود دارد و اگر تمام دنیا درهای خود را به روی ما ببندد باید قادر باشیم محصولات استراتژیک را در کشور تولیدکنیم.

وی ادامه داد:‌ بیش از 16 میلیون هکتار سطح زیرکشت برای گندم وجود دارد درحالی که مطابق امار 122 میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شود و این به معنای ان است که متوسط تولید در هر هکتار 7 تا 8 تن است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار ناچیز است.

ضرورت مدیریت آب و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در تولید محصولات کشاورزی

نورانی عنوان کرد:‌ باید از تکنولوژی‌های روز دنیا و مدیریت آب به درستی استفاده شود تا میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد و از منابع نیز به درستی استفاده شود. تصمیم گیری در اتاق‌های دربسته موجب نارضایی را فراهم می‌کند و تشکل‌ها نگران هستند و تولیدکننده به توسعه برنامه تولید نمی‌اندیشد.

حفظ اشتغال موجود در بخش کشاورزی تنها در حد شعار نباشد

وی تصریح کرد:‌ بزرگترین اشتغال کشور در بخش کشاورزی است و حفظ اشتغال این بخش نباید تنها در حد شعار باقی بماند. پرتغال یا هر محصول کشاورزی دیگری ممکن است براساس اصل عرضه و تقاضا پایین‌تر از نرخ تولید به بازار عرضه شود و اینجاست که وزارت جهاد کشاورزی باید تدبیری برای جبران زیان کشاورزان و باغداران داشته باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:‌ وقتی میوه گران است همه دستگاه‌ها به این گرانی معترض می‌شوند اما آنجا که تولیدکننده و کشاورز زیان می‌بیند، کسی پیشقدم نمی‌شود و مطرح نمی‌کند که جبران خسارت کشاورزی که معیشت او وابسته به کشت است باید از کجا تامین شود.

وی افزود: برخی از استان‌ها در فصل بهار با سرمازدگی همراه شدند و به همین دلیل میوه‌های هسته‌دار با کاهش تولید و گرانی بالا همراه بود در نتیجه قیمت‌ها افزایش یافت. در این میان صندوق حمایت از محصولات کشاورزی خسارتی بسیار اندک به برخی از کشاورزان پرداخت کرده است که جبران زیان بالای آنها نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار