در شهریار برگزار شد:

نشست هم اندیشی کارشناسان امورتربیتی و سرگروه‌های آموزشی درس تفکر و سبک زندگی

شهریار (پانا) - نشست هم اندیشی کارشناسان امور تربیتی و سرگروه های آموزش درس تفکر و سبک زندگی مناطق تابعه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران با حضور معاون پرورش و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران، رئیس اداره امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش و از دبیرخانه الگوی برتر در سالن هم اندیشی اردوگاه شهید منتظری در شهرستان شهریار برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۵۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
نشست هم اندیشی کارشناسان امورتربیتی و سرگروه‌های آموزشی درس تفکر و سبک زندگی

در این نشست مجتبی جعفریان رئیس اداره امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مبانی نظری سندتحول بنیادین گفت: هربنایی که قرار است ایجاد شود نیازمند یک مبنا است، پس مبانی نظری به پنج دسته: 1- هستی یا وجود شناسی (اولین پایه تربیتی در نطام جمهوری اسلامی است)، 2- انسان شناسی، 3- معرفت شناسی که (از راه وحی،شهود ،عقل و حس و تجربه به دست می آید)، 4- ارزش شناسی و در نهایت 5- دین شناسی که نظام تعلیم و تربیت بر پایه آن بنا نهاده شده است، تقسیم می شود.

جعفریان با اشاره به اینکه از مبانی، اصول حاصل می شود به همین جهت از سند تحول بنیادین ۱۸ اصل به وجود آمده است و بعد از اصول باید برنامه های متعددی را تدوین و سپس پس از تدوین آن ها نیاز به فعالیت به وجود می آید، اظهار داشت: اشکال اساسی برخی از افراد این است که گمان می کنند برنامه همان فعالیت است در صورتی که فعالیت یک هدف است و ما برای رسیدن به آن برنامه تدوین می کنیم‌.

این مسئول در خصوص زیر نظام های مورد نیاز برای اجرایی شدن مراحل نظری گفت: مبانی نظری برای این که به مرحله اجرا برسد به 6 زیر نظام، ازجمله برنامه درس ملی، پژوهش، منابع مالی، تجهیزات، مدیریت و رهبری نیاز دارد؛ به این معنی که هر رویدادی که در آموزش و پرورش حادث می شود زیر مجموعه این زیر نظام ها هستند.

وی در خصوص زیر نظام های تامین منابع انسانی و تربیت گفت: در تامین منابع انسانی و تربیت ۴ مولفه وجود دارد که به ترتیب، جذب، تربیت که باعث رشد همکاران می شود، نگه داشت الگوهای برتر سبک تفکر و سبک زندگی ،تجارب برتر تربیتی و در آخر ارزیابی می باشد.

در ادامه دهقان نیری مسول دبیرخانه کشوری گروه آموزشی درس تفکر و سبک زندگی بیان کرد: با توجه به اهمیت و نقش گروه های آموزشی، یکی از محوری ترین حوزه های تاثیر گذار بر کیفیت آموزشی و فعالیت های پرورشی و فرهنگی در کلاس های دروس پرورشی، بر اساس راهکار ۶-۱۱ سند تحول بنیادین، استقرار ساز و کارهای ارتقای توانمندی های معلمان برای مشارکت موثر آنان در برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه، به ویژه ساز و کارهایی که به تقویت هویت حرفه ای آنان می انجامد و نیز چهارچوب برنامه توسعه سنواتی و سازماندهی عوامل آموزشی در استان ها و مناطق آموزشی صورت می گیرد.

وی در خصوص اهداف گروه های آموزشی و تربیتی بیان کرد: توسعه مستمر و شایستگی ها و مهارت های تخصصی و حرفه ای معلمان با بهره گیری از ظرفیت های درون و برون سازمانی، گسترش فرهنگ پژوهش و تحقیق و کاربست نتایج آن ها در مدارس و سایر بخش ها و.. می باشد.


/ خبرنگار: سارا وثاق/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار