در گفت‌وگو با پانا:

عابد، رئیس شرکت سهامی فرش: تولید فرش دستباف 10 درصد افزایش یافت

صادرات فرش دستباف تا پایان سال به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد

تهران (پانا) - رئیس شرکت سهامی فرش ایران با اشاره به روند مناسب تولید فرش دستباف از ابتدای سال جاری از افزایش 10 درصدی تولید خبر می‌دهد و می‌گوید پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 400 میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شود و با روندی که از ابتدای سال طی شده است تحقق این رقم دست‌یافتنی است.

کد مطلب: ۸۷۵۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
عابد، رئیس شرکت سهامی فرش: تولید فرش دستباف 10 درصد افزایش یافت

محمدرضا عابد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: تحریم فرش ایران از 15 مرداد آغاز شده است و به همین دلیل حجم عمده صادرات به آمریکا در خرداد سال جاری بوده است و پس از آن صادرات به آمریکا کم شده است.

وی با بیان اینکه وضع بازار نشان می‌دهد نرخ برابری ارز با ریال از وضع مناسبی برخوردار است، گفت:‌ حجم صادرات فرش دستباف در مقایسه با سال گذشته وضع بهتری داشته است و با رشد 5 درصدی همراه است. صادرات فرش دستباف به بازارهای جدید صادراتی مانند لبنان نیز صورت گرفته است و بازاریابی مناسبی در این کشور انجام شده است.

آمریکایی‌ها متقاضی خرید فرش ایران هستند

رئیس شرکت سهامی فرش ایران گفت:‌ فرش ایران در بازار آمریکا متقاضیانی دارد و این احتمال وجود دارد که صادرات به این کشور از طریق کشورهای واسطه انجام شود. تجار بخشخصوصی درحال انجام پیگیری‌هایی هستند تا صادرات فرش ایران به آمریکا به صورت غیرمستقیم انجام شود.

وی با بیان اینکه وضع نقل و انتقال پول برای تجارت فرش با مشکل‌هایی همراه است، گفت:‌ باید دید در آینده صادرات فرش کشور با چه وضعی مواجه خواهد شد. آنچه مسلم است برای تسهیل صادرات باید موانعی که اکنون صادرات با آن مواجه است برداشته شود.

عابد درباره مذاکره شرکت‌های چینی در نشستی که در روزهای اخیر با مرکز ملی فرش ایران برگزار شده است اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: از محتوای این گفت‌وگوها بی‌خبر هستم اما چینی‌ها قصد دارند که در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی در تولید و تجارت فرش داشته باشند و به همین دلیل این امیدواری وجود دارد که صادرات فرش دستباف با رونق بیشتری نیز همراه شود.

تاثیر منفی پیمان‌سپاری ارزی بر صادرات فرش

وی درباره تاثیر منفی پیمان‌سپاری ارزی بر صادرات فرش دستباف گفت: پیمان‌سپاری ارزی تعهدی الزام‌آور است و مدت‌ها طول می‌کشد تا فرش دستبافی که تجار به خارج می‌برند به فروش برسد. سپردن تعهد و تعیین مهلت موجب می‌شود تا دغدغه برگرداندن ارز حاصل از صادرات در زمانی معین به مشکل برای صادرکنندگان بدل شود.

رئیس شرکت سهامی فرش گفت: تولید فرش دستباف از ابتدای سال و با توجه به نیاز بازار افزایش یافته است و روند تولید به روبه افزایش است .با وجود افزایش دستمزد و مواد اولیه تقاضای خوبی در داخل و خارج از کشور برای فرش دستباف ایرانی وجود دارد و می‌توان گفت تولید فرش حدود 10 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 400 میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شود و با روندی که از ابتدای سال طی شده است تحقق این رقم دست‌یافتنی است.

قیمت برخی از ارقام فرش دستباف افزایش بیشتری داشته است

عابد درباره نرخ فرش دستباف گفت: هزینه تمام‌شده تولید فرش دستباف افزایش یافته است و قاعدتا نسبت به سال گذشته با افزایش نرخ همراه هستیم اما چند نرخی در بازار وجود ندارد و با توجه به افزایش تقاضا برای کالاهای سرمایه‌ای با افزایش قیمت این کالا همراه هستیم اما در برخی ارقام فرش این افزایش بیشتر و در برخی کمتر است.

وی گفت: مشوق‌های تولید و صادرات در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است که قرار است از سوی سازمان توسعه تجارت اختصاص یابد.برخی از این ارقام مصوب در بودجه 97 مربوط به فرش دستباف و اختصاص آن با اولویت فرش دستباف ایرانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار