امروز: شنبه 27 بهمن 1397 - 00:37 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • عناوین کل اخبار
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • بازار
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: ذائقه دانش‌آموزان و والدین باید به سوی کتاب‌های استاندارد اصلاح شود

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: ذائقه دانش‌آموزان و والدین باید به سوی کتاب‌های استاندارد اصلاح شود

تورانی: درصد هستیم راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیتی ـ یادگیری یازده‌گانه را به ‌تصویب برسانیم

12/2/2018 9:50:00 AM
12/2/2018 9:50:00 AM
یکشنبه 11 آذر 1397 - 09:50
تورانی

تهران (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر اصلاح ذائقه دانش‌آموزان و والدین به سوی کتاب‌های استاندارد تاکید کرد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حیدر تورانی گفت: «باید ذائقه دانش‌آموزان و والدین را به سوی کتاب‌های استاندارد اصلاح کرد، تا زمانی که ذائقه خانواده‌ها اصلاح نشود، در خصوص مقابله با آثار نامناسب و غیر استاندارد کار زیادی از ما برنمی‌آید.»

او افزود: «اکنون همه مطالبات والدین از مدرسه «نمره» است و از آن عشق، امید، صلح و شادی طلب نمی‌کنند؛ محیط هم (مانند فضای مجازی) در این امر تأثیرگذار است و نگرش دانش‌آموزان نسبت به رشته‌های پول‌سازی مثل پزشکی نیز به شکل‌گیری چنین فضایی دامن می‌زند. بنابراین اگر همه با هم هماهنگ نشویم، اتفاقات مطلوب و مؤثر رخ نمی‌دهد.»

سیاست‌ چندتألیفی، سیاست راهبردی سازمان

تورانی به سیاست‌های شش‌گانه سازمان اشاره کرد و گفت: «یکی از این برنامه‌ها، سیاست چندتألیفی است که از سیاست‌های راهبردی سازمان محسوب می‌شود و البته باید توجه داشت که سیاست چندتألیفی باید هم‌زمان با چند سیاست دیگر به اجرا درآید. موضوعی مانند چندتألیفی و چند رسانه‌ای، در اولین گام، تابع سیاست ماندگاری کتاب‌های درسی است؛ در همین ارتباط قرار بر این است که امسال، بعد از اینکه کتاب‌های درسی پایه دوازدهم نگارش شد، تا سال ۱۴۰۰ کتاب جدید التألیف نداشته باشیم تا بتوانیم ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و فرایندی و ساختاری سازمان را تقویت کرده و برای دوره جدید آماده شویم.»

او ادامه داد: «باید اهداف دوره‌های تحصیلی را که بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تصویب شده است، تبیین کنیم، برنامه درسی ملی را اشاعه داده و مورد پایش قرار دهیم، درصد هستیم راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیتی ـ یادگیری یازده‌گانه را به ‌تصویب برسانیم؛ راهنمای تولید بسته‌های آموزشی را تدوین و منتشر کنیم و برنامه‌های نیمه تجویزی و اختیاری مدارس و آموزش مستمر معلمان و مدیران مدارس را پی بگیریم، چون اگر معلمان ما از توانمندی بالایی برخوردار نباشند، کاری از پیش نخواهد رفت.»

به ظرفیت‌های بیرون از سازمان اعتماد ‌کنیم

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزسی در تشریح چگونگی حمایت‌ها از توسعه و گسترش رسانه‌های آموزشی منطبق با سیاست‌های سازمان و دسترسی به ‌آن‌ها گفت: «با پیش گرفتن و اجرایی شدن سیاست ماندگاری کتاب و جلوگیری از تغییر مداوم کتاب‌ها، ما فرصت خواهیم داشت از سیاست «همسویی با سند تحول بنیادین» به «انطباق با سند تحول بنیادین» گذر کنیم.»

او افزود: «انطباق با برنامه درسی ملی، کاری سخت‌تر، دقیق‌تر و مؤثرتر از همسویی است؛ برای این منظور ما باید نقشه دقیق و چارچوب مفهومی برای کار خود داشته باشیم و شاخص‌ها و استانداردهایی داشته باشیم که چگونگی انطباق تولیدات را برای ما روشن سازد؛ وقتی استانداردها و راهنمای برنامه درسی را در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم به سمت تولید چندتألیفی و چند رسانه‌ای (در حوزه تولیدات الکترونیکی) برویم.»

تورانی اضافه کرد: «معتقدیم سازمان‌ها و مؤسساتی (اعم از ناشران، انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و…) هستند که از توانمندی تولید کتاب‌های درسی بر اساس استانداردها برخوردارند؛ ما باید به این ظرفیت‌های بیرون از سازمان اعتماد کنیم. بخش‌های خصوصی، دوستان ما هستند و رقیب و دشمن ما نیستند و باید به این افراد علاقه‌مند و دلسوز تعلیم و تربیت، فرصت داده شود که در این مسیر مشارکت کنند.»

محیطی سرشار از نوآوری و رقابت با سیاست چند تألیفی

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «هنگامی که ما به عنوان مشتری،کالای درخواستی خود را با دقت سفارش دهیم، تولید کنندگان به سمت تولید آن خواهند رفت؛ متأسفانه گاهی ما تصویر درستی از نیازهای خود یا استانداردهای مشخصی نداریم و در ابهام حرکت می‌کنیم؛ اگر سیاست چندتألیفی اجرا شود، تنوع موضوعات و منابع اتفاق می‌افتد و محیطی سرشار از نوآوری و رقابت سالم شکل می‌گیرد. اگر ما ندانیم چه می‌خواهیم، تولیداتی که مورد نیاز ما نیست منتشر می‌شوند. اگر زمین شخم زده شود و بذری در آن کاشته نشود، علف هرز در آن رشد خواهد کرد. بذر ما شاخص‌ها و استانداردها هستند.»

او ادامه داد: «آموزشگاه‌هایی در کشور هستند که کالا و محصولات آموزشی نامناسب تولید می‌کنند که آسیب زننده هستند و آموزش و پرورش هم با آنها مخالفت می‌کند، این تولیدات بیشتر رنگ و‌ بوی تجاری دارند و به یادگیری واقعی توجهی ندارند. آنها به جای مواد مغذی، در شب امتحان به بچه‌ها مواد نیروزا می‌خورانند. مثل ورزشکارانی که با دوپینگ و تقلب رکورد می‌شکنند، به آن‌ها یاد می‌دهند به جای آموختن، با مهارت‌های تست‌زنی وارد دانشگاه‌ها شوند؛ محصولات غیراستاندارد مانند فست فودها، ظاهر و مزه خوشی دارند و خیلی زود خانواده‌ها و دانش‌آموزان را جذب می‌کنند اما نهایتاً هیچ فایده‌ای ندارند و بلکه آسیب‌رسان‌ هستند. با این آموزشگاه‌ها باید مقابله شود و راه آن هم اشاعه کارهای درست است.»

حمایت از کتاب‌های مناسب و استاندارد

تورانی درباره چگونگی حمایت از مؤلفانی که کتاب‌های مناسب و همسو با برنامه درسی تولید می‌کنند، گفت: «اساساً یکی از اهداف طرح سامان‌دهی، حمایت از تولیدکنندگان همسو با برنامه درسی است. ما باید از کتاب‌هایی که بر اساس استاندارد تولید می‌شوند، حمایت کنیم و ما خودمان را موظف به پشتیبانی از این کتاب‌ها و توسعه آنها می‌دانیم.»

او ادامه داد: «معرفی کتاب‌های منتخب در جشنواره کتاب رشد، معرفی این کتاب‌ها به ‌عنوان خواندنی‌های بیشتر در کتاب‌های درسی، معرفی این کتاب‌ها در نمایشگاه‌هایی که در کل کشور راه‌اندازی می‌کنیم و حمایت معاونت پرورشی از این کتاب‌ها، از جمله سیاست‌های حمایتی ما از کتاب‌های مناسب است؛ کاری که ما در سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی و جشنواره کتاب رشد دنبال می‌کنیم.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: «ما نیازمند منابع آموزشی و تربیتی غیر رسمی هستیم، همین حالا هم بخش‌هایی در خارج از آموزش و پرورش، با هدف کمک به یادگیری و پرورش بچه‌ها فعال هستند؛ ما شاید در همه مدارس کتابخانه داشته باشیم، اما در کتابخانه‌های مدارس کتاب‌های آموزشی و تربیتی وجود ندارد؛ داشتن کتاب‌های علمی، آموزشی، داستان و فرهنگ‌نامه‌ها در مدارس لازم و مفید است و بچه‌ها در کنار کتاب‌های درسی باید کتاب‌های غیر درسی هم بخوانند.»

او گفت: «مؤسسات غیرمجاز همچنان می‌کوشند به شکل‌های ناسالمی به فعالیت و حیات خود ادامه ‌دهند و متأسفانه شاهدیم که خانواده‌ها و بچه‌ها فریب تبلیغات آنان را می‌خورند. ما برای حمایت از فعالیت آموزشگاه‌ها و‌ ناشران سالم و حرفه‌ای، باید کمی متعادل‌تر حرکت کنیم و فرصت مشارکت را از آنها نگیریم.»

مشق در کلاس، نه در منزل

تورانی درباره حذف مشق شب گفت: «باید در این خصوص سبک‌سازی و متناسب‌سازی شود و اساساً برای بچه‌ها تکالیف زیادی در نظر نگیریم و اجازه دهیم که یادگیری بچه‌ها، به‌خصوص در دوره ابتدایی، در کلاس درس تثبیت شود، نه در منزل؛ که به این روش «یادگیری معکوس» هم گفته می‌شود. یادگیری سنتی این است که معلم سر کلاس آموزش می‌دهد و بچه‌ها در منزل مشق می‌کنند و به این ترتیب تثبیت یادگیری صورت می‌گیرد. اما دیدگاه غالب کنونی درپی آن است که معلم بچه‌ها را به کنجکاوی ترغیب کند و بچه‌ها در مورد موضوعی که کنجکاوی و جست‌وجو کرده‌اند بحث کنند.»

به گفته وی، برنامه مشق زندگی که معاونت آموزش ابتدایی آن را طراحی کرده است، ویژه سه سال اول ابتدایی است. طبق این طرح، بچه‌ها در کلاس‌هایی با جمعیت ۱۶ تا ۲۵ نفر، تکالیف و مشق خود را در داخل کلاس می‌نویسند و وقتی به منزل می‌روند فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که به افزایش مهارت‌های آن‌ها منجر می‌شود. مثلاً تکلیف دانش‌آموز این است که بنویسد وقتی به منزل رفت، چه کمکی به مادر خود می‌کند. یا اگر برنامه کودک تماشا کرده، چه نکاتی از آن فراگرفته است. یعنی به جای مشق، فعالیت به دانش‌آموز بدهیم. البته لازمه این کار، تمام وقت بودن معلم و مهیا بودن امکانات است. این طرح آزمایشی است؛ ولی به‌طور کلی نباید بچه‌ها را با تکالیف زیاد خسته کرد.

دو ساعت فعالیت اختیاری هفتگی

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به برنامه ویژه مدرسه اشاره کرد که که اختصاراً به آن «بوم» گفته می‌شود و گفت: «این برنامه مربوط به برنامه‌های نیمه تجویزی و اختیاری مدارس است که در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی نیز به آن توجه شده است. در این طرح به مدیران مدارس اجازه داده شده است که طبق تشخیص خود، هفته‌ای دو ساعت از ساعات درسی را کم کنند تا بچه‌ها بتوانند در آن دو ساعت به فعالیت‌های مختلف (در ساحت‌های هنر و خلاقیت و کارآفرینی و…) بپردازند، البته بدون اینکه برای این دو ساعت نمره یا امتحانی در نظر گرفته شود. مدارس باید خودشان برای این دو ساعت برنامه‌ریزی کنند و منتظر دیکته کردن برنامه‌ای خارج از مدرسه نباشند. بخش‌نامه آن با تأیید وزیر به مدارس ارسال شده است. این کار در راستای واگذاری برخی اختیارات به مدیران مدارس اجرا می‌شود.»

تورانی درباره سیاست‌های این سازمان پیرامون منابع آموزشی غیرمکتوب الکترونیکی گفت: «چند رسانه‌ای شدن کتاب‌ها و منابع آموزشی ما، منافاتی با تولید کتاب‌های مکتوب ندارند. ما باید در کنار تألیفات مکتوب، رسانه‌های غیر مکتوب هم داشته باشیم و همان‌طور که ناشران و تولیدکنندگان بیرون از سازمان، کتاب‌هایی را برای ما تألیف می‌کنند، باید بتوانند مواد و وسایل آموزشی هم تولید کنند.»

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دانش‌آموزان والدین حیدر تورانی کتاب‌های استاندارد
اخبار مرتبط
  • رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: فرهنگ مراقبت از کتاب‌های درسی باید در مدرسه تقویت شود

  • سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش: باید کتاب‌های درسی را مساله‌محور و خلاقیت محور تدوین کنیم

  • نشست اندیشه‌ورزی تربیت اقتصادی دانش‌آموزان در مدرسه برگزار می‌شود

  • کتاب درسی نونگاشت تا پایان سال ۱۴۰۰ تألیف نمی‌شود

  • 3800 فیلم به جشنواره فیلم رشد ارسال شده است

  • سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی : مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کتب درسی جدید دانش‌آموزان وجود دارد

  • سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: کتاب درسی مهم‌ترین منبع یادگیری است و باید به منابع چند تألیفی و چندرسانه‌ای برسیم

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • پیام تسلیت مدیر سازمان دانش آموزی استان هرمزگان

  • 30بهمن؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

  • سرلشگر باقری تاکید کرد: جلوگیری از تجاوز هوایی اسرائیل به سوریه

  • کارشناس داوری اشتباه داور علیه پرسپولیس را تایید کرد

  • مرحله اول انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی هفته آینده برگزار می‌شود

  • وزیر اطلاعات: از تروریست‌ها انتقامی سخت خواهیم گرفت

  • پیام تسلیت معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش خوزستان بمناسبت حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

  • شروع رای‌گیری در انتخابات شورای عالی آموزش‌وپرورش از فردا

  • دومین نشست نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی قطب دو کشور در ارومیه 3

  • دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

  • روحانی: حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون مجوز دولت این کشور باید هر چه سریع‌تر خاتمه یابد

  • واکنش معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری به حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

  • دومین نشست نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی قطب دو کشور در ارومیه 2

  • لیگ برتر ایران؛ پرسپولیس صدر جدول را پس گرفت

  • یوفا کاپیتان رئال مادرید را محروم می‌کند

  • مهران مدیری ساخت سری دوم «دورهمی» را به نظرسنجی گذاشت

  • اطلاعیه فراکسیون امید در محکومیت حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

  • رهبر انصارالله: موضعمان در حمایت از فلسطین ثابت است

  • واکنش محمد جواد ظریف به نگرانی‌های علی کریمی

  • فیلمی که اشتباه داور علیه استقلال را تایید می‌کند

  • موگرینی: باوجود فشارها به حمایت از برجام ادامه می دهیم

  • حرکت دیپلماتیک ظریف برای امتناع از مصافحه با خانم استرالیایی + ویدئو

  • رییس جمهوری یکشنبه به هرمزگان سفر می کند

  • درگیری شجاع خلیل‌زاده و روزبه چشمی وارد فاز جدید شد + تصویر

  • بهرام قاسمی: نگاه ایران به تاجیکستان خویشاوندی است

  • مهمان ویژه تراکتورسازی در جشن پیروزی مقابل استقلال چه کسی بود؟ + عکس

  • ونزوئلا حمله تروریستی سیستان و بلوچستان را محکوم کرد

  • دیدار موگرینی با ظریف در حاشیه کنفرانس مونیخ

  • تصویر/ ناصرالدین شاه و سوگولی در روز ولنتاین

  • وزیر آموزش و پرورش: برنامه ویژه‌ای را برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در نظر داریم

  • محمدعلی کشاورز با علی نصیریان دیدار تازه کرد + عکس

  • تعبیر حمید بعیدی نژاد از "سیلی محکم" به صورت لهستان

  • چرا وریا غفوری از تعویض ناراحت بود؟

  • اندونزی حمله تروریستی سیستان و بلوچستان را محکوم کرد

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم