رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان:

شورای دانش آموزی، بازوی مشورتی مدارس است

سمنان (پانا) - رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان گفت: شورای دانش آموزی به عنوان بازوی مشورتی و دارایی نامشهود در مدرسه است که در صورت جدی گرفتن از سوی مسئولین مدارس می تواند با هم افزایی مثبت در بین دانش آموزان، در تحقق اهداف پیش بینی شده در مدارس بسیار موثر باشد.

کد مطلب: ۸۷۵۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
شورای دانش آموزی، بازوی مشورتی مدارس است

اسحاق اکبری در نشست مجلس دانش آموزی به میزبانی شهرستان گرمسار، با بیان اینکه دانش آموزان، برخوردار از توانایی های بالقوه ای هستند و تعامل و مشارکت پذیری دانش آموزان و استفاده از توانایی هایشان با حضور در شورای دانش آموزی میسر می شود، گفت: در واقع این شورا، بستر های لازم را برای ورود دانش آموزان به اجتماع و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم کرده و فضای تمرین مشارکت و مسئولیت پذیری، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس و حضور بیشتر در فعالیت های گروهی را سبب می شوند.

وی افزود: تشکل شورای دانش آموزی نماد توسعه فعالیت های آموزش و پرورش است. همچنین این شورا فرصتی مناسب برای مشارکت عملی دانش آموزان در توسعه و تقویت فعالیت های آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری در مدارس را فراهم می کند.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان با عنوان این مطلب که شوراهای دانش آموزی با هدف تقویت مشارکت جمعی و آماده سازی دانش آموزان برای زندگی اجتماعی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۱۸ آئین نامه اجرایی مدارس، مصوب ششصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و با هدف فراهم نمودن زمینه مناسب حضور فعال و با نشاط دانش آموزان در فعالیت های آموزشی و پرورشی، شورای دانش آموزی در تمامی مدارس کشور تشکیل می شود. شوراهای دانش آموزی در واقع یکی از ارکان مدرسه به حساب می آیند و تمرینی از دموکراسی و حضور اجتماعی و کارهای جمعی است.

اکبری با اشاره به این مطلب که شورای دانش آموزی کمک کننده به مدیر مدرسه در رفع مشکلات است، اظهارکرد: انتقال مشکلات مدرسه و دانش آموزان به مدیر واحد آموزشی و پیشنهاد برای رفع مشکلات از عملکردهای شورای دانش آموزی است. در حقیقت شورای دانش آموزی رکنی از ارکان مدرسه و نهادی صنفی که اعضای آن طی انتخابات آزاد و به منظور زمینه سازی رشد مهارت های فردی، اجتماعی و توسعه مشارکت دانش آموزان در امور آموزشی و پرورشی و تعامل بین مدرسه ودانش آموزان انتخاب می شوند.

وی ادامه داد: از وظایف و اهداف شورای دانش آموزی میتوان به تحکیم و تعمیق باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان، تکریم عملی شخصیت فراگیران، تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، احترام متقابل، کسب مهارت های اجتماعی اشاره کرد. همچنین توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان، توسعه فعالیت های گروهی، تبادل تجربیات، تفاهم و همدلی بیشتر در مدرسه و نشاط و شادابی در نسل پویای نوجوان و جوان از وظایف شورای دانش آموزی در مدارس است.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان تصریح کرد: علاوه بر این تمرین مشارکت اجتماعی از اهداف تشکیل شورای دانش آموزی در مدارس است و استفاده از توانمندی های دانش آموزان، ایجاد و تقویت روحیه مشارکت پذیری را می توان از دیگر اهداف تشکیل این شوراها در مدارس نام برد.

اکبری افزود: در واقع شوراها می توانند در ارتقاء مهارت فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی دانش آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه، برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه، تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی، شرکت موردی در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان، دعوت از دانش آموزان برای همکاری با شورا در پیشبرد فعالیت های پرورشی و آموزشی و تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدارس خود همکاری می کنند.

وی در پایان، انتخاب امیررضا کاشفی پور به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی شهرستان گرمسار به مجموعه آموزش وپرورش گرمسار تبریک گفت.

به گزارش پانا، این نشست، به میزبانی شهرستان گرمسار با حضور دکتر غلامرضا کاتب ریاست کمیسیون آیین نامه های داخلی مجلس، دکتر زمانی رئیس آموزش و پرورش شهرستان گرمسار و اسحاق اکبری رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار