وزیر آموزش و پرورش: فرمول‌ها مجالی نگذاشته‌‌اند دانش‌آموزان با والدین و معلمان صحبت کنند

طرح سفیران محیط زیست در دوره ابتدایی فعال می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از فعال شدن طرح سفیران محیط زیست در دوره ابتدایی خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۴۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: فرمول‌ها مجالی نگذاشته‌‌اند دانش‌آموزان با والدین و معلمان  صحبت کنند

سیدمحمد بطحایی در نشست گفت‌وگوی بین نسلی که صبح امروز در وزارتخانه آموزش و پرورش با حضور نمایندگان دانش‌آموزان برگزار شد، گفت: «شاید هیچ دورانی از گذشته تا امروز نیازمند گفتمان بین‌نسلی مثل امروز نبودیم. گفت‌وگوی بین نسلی به معنای الگوپذیری صرف نباید تلقی شود و به این معنا نباید باشد که سبک زندگی، پوشش و مکالمه شما حتما باید مانند پدران شما باشد.»

او ادامه داد: «کشور ما فرهنگ و تمدن قوی‌ای دارد و از طریق گفت‌وگو است که شناسانده می‌شود. وقتی صحبت از گفت‌وگو می‌کنیم به این معنا نیست که فرزند من حتما در همه زمینه‌ها مثل من باشد.»

وزیر آموزش و پرورش به موانع شکل‌گیری این گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت: «افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش تفاوت سن بین والدین و فرزندان، مشکلات اقتصادی و اجتماعی از جمله این عوامل است. مردم امروز تلاش می‌کنند با آسایش بیشتر به آرامش بیشتر برسند. این بحث که آیا درست است یا نه نیازمند بحث بیشتری است.»

بطحایی گفت: «تهدیدها و خطراتی این گفت‌وگو را تهدید می‌کند، عامل فضای مجازی که جای تعاملات واقعی ما را گرفته است، حتی متاسفانه امروزه گروه همسالان هم در معرض تهدید قرار گرفته است و اکثر صحبت‌ها در فضای مجازی شکل می‌گیرد.»

او خطاب به دانش‌آموزان حاضر در مراسم افزود: «مهمترین عامل در گفت‌وگوی بین‌نسلی این است که صدای نوجوانان و جوانان باید شنیده شود، شما عالمانه گفتید که این صدا شنیده نمی‌شود، تصویر ذهن فرزندان ما با والدین متفاوت است و بالعکس، این درک متقابل که می‌تواند دو طرف را هم به هم نزدیک کند گفت‌وگو است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «ما به عنوان سیاست‌گذاران آموزشی، آن چیزی را که نیاز شماست مورد توجه قرار می‌دهیم. ما این را ترویج می‌کنیم که دانش‌آموزان ما نباید مدام فرمول‌های مختلف را حفظ کنند بلکه این دانش‌آموزان نیازهای دیگری دارند. مجالی نگذاشته‌ایم تا این دانش‌آموزان با والدین و معلمان درباره مسائل مختلف صحبت کنند. باید به همه نیازهای دانش‌آموزان، نیازهای فردی و اجتماعی علاوه بر ریاضی و فیزیک و ... توجه کنیم. بهادادن به نیازهای دانش‌آموزان باید هدف ما قرار گیرد.»

او افزود: «رئیس‌جمهوری مطرح کرد که شما به عنوان دانش‌آموزان کتاب‌ها را نقد کنید و این نقدها را به مولفان منتقل کنید. ما پلتفرمی را با عنوان سینا طراحی کرده‌ایم که مدیران و معلمان عضو شده‌اند و خانواده‌‍‌ها و دانش‌آموزان هم در آن هستند. من از مسئول این حوزه می‌خواهم که بخشی در این شبکه اضافه شود که از این جنس گفت‌وگوها آنجا بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان انجام شود.»

بطحایی ادامه داد: «فرهنگ در یک جامعه صرفا توسط یک وزارت‌خانه یا یک گروه شکل نمی‌گیرد باید همه جامعه دست در دست هم دهند تا اتفاق بیافتد.»

ا‌و از طرحی برای فعال‌کردن سفیران محیط زیست در دوره ابتدایی خبر داد و گفت: «امیدوارم در آینده نزدیک مستمرا این جلسات را برگزار کنیم و نتیجه آن درک متقابل شود و بتوانیم این کشور را که با سابقه و تمدن در دنیا شناخته شده است را به خوبی پیش ببریم.»

در این نشست نمایندگان دانش‌آموزان مناطق مختلف تهران و شهرستان‌ها دیدگاه خود را درباره موضوعاتی چون عوامل موثر بر کاهش گفت‌وگوهای فرزندان با خانواده‌ها و همچنین نقش فضای مجازی در کاهش گفت‌وگو بیان کردند.

دانش‌آموزان عوامل مختلفی از سبک زندگی، تک‌فرزندی، افزایش سن ازدواج و اختلاف سنی بین والدین و فرزندان، مشکلات اقتصادی و ... را از عوامل مهم کاهش گفت‌وگو عنوان و بر لزوم شنیده شدن حرف‌های نسل چهارم انقلاب تاکید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار