برگزاری نشست تخصصی منظر آیینی شهر همدان

همدان (پانا) - چهارمین نشست تخصصی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان و با موضوع "منظر آیینی شهر همدان" با حضور مسؤولان شهری، اساتید دانشگاه و دانشجویان درتاریخ یکم آذر دردانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۴۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نشست تخصصی منظر آیینی شهر همدان

در این نشست تخصصی احمد علی فرزین استاد معماری منظر دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران اظهار کرد: منظر، پدیده‌ای عینی ـ ذهنی است که در پی فهم انسان از محیط شکل گرفته و در بستر تاریخ و زمان اشکال مختلف به خود می‌گیرد. در این میان گاه منظر با مفاهیم هویت‌بخشی همچون فرهنگ و آیین عجین شده و جلوه‌های عینی و ذهنی ویژه‌ای را با توجه به موقعیت‌های مکانی خاص، به وجود می‌آورد.

وی افزود: مناظر آیینی با توجه به پیوند قلبی مردم با معانی و مفاهیم موجود در آن، ارتباطی قوی با جوامع بشری به وجود آورده است و در دل و جان مردم مناطق مختلف دنیا رسوخ کرده است. گاه در کالبد و ساختاری ویژه، عینیت یافته است و گاه در ذهنیت مردمان آن سرزمین به حیات خود ادامه داده است. ادیان باستانی و بسیاری از آداب و رسوم جاری در تمدن‌ها در دل طبیعت شکل گرفته‌اند و طبیعت را امری مقدس قلمداد کرده‌اند و برای آن نمادپردازی‌ها نموده‌اند. مردم با آنها زندگی کرده‌اند و خاطره‌ها ساخته‌اند. بنابراین شناخت مفهوم منظر آیینی و به تبع آن بازشناسی جلوه‌های منظرین آن، می‌تواند به تقویت پیوند منظرین میان انسان، منظر و آیین کمک نماید.

در ادامه این نشست، ریحانه خرم‌رویی دانش‌آموخته معماری منظر به بررسی «طراحی منظر حوزه نفوذ امامزاده محسن(ع) شهر همدان» پرداخت و ضمن ارائه مطالعات صورت گرفته در خصوص ساماندهی کالبدی مجموعه و با هدف طراحی منظر مناسب با احترام به طبیعت و مجموعه آیینی امامزاده، به جزئیات طرح‌های پیشنهادی ساماندهی منظر امامزاده محسن(ع( نیز اشاره کرد.

پس از پایان نشست، اعضای پنل به همراه عوامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان از آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) بازدید نموده و به بررسی راهکارهای عملی و اجرایی در خصوص ساماندهی این مکان ارزشمند پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار