محدود کردن اختیارات شوراها به زیان شهر و شهروندان است

همدان (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: شوراها به عنوان پارلمان شهری، نمادی عینی از دموکراسی، مردم سالاری دینی و نقطه عطفی در مدیریت محلی خدمات شهری به حساب می آیند و امروز جلوه های ویژه ای از خدمات این نهاد مردمی در عرصه مدیریت شهری نمایان است.

کد مطلب: ۸۷۴۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
محدود کردن اختیارات شوراها به زیان شهر و شهروندان است

کامران گردان گفت: مبنای شکل‌گیری شورای اسلامی شهر، پیشبرد سریع برنامه‌های توسعه شهری از طریق همکاری و مشارکت مردم است که در این راستا اعضای شورای اسلامی شهر باید در نظام مدیریت شهری و شهرداری، مشارکت و نظارت مستقیم داشته باشند.

محدود کردن اختیارات شوراها به زیان شهروندان تمام خواهد شد؛ زیرا سیاست گذاری با توجه به وضع موجود و بر مبنای قانون تصمیم گیری می‌شود؛ بنابراین جایگاه شوراهای اسلامی به علت انتخاب اعضای آن‌ها از سوی مردم، باید تقویت شود.

با توجه به اینکه اصلاح ساختار واقعی شوراهای اسلامی و ارتقای جایگاه آنها ضرورت دارد؛ شوراها باید به شورای قانون‌گذاری برای اداره امور عمومی شهرها تبدیل شوند.

شوراها از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیرنده برای کشور هستند که اصل 103 قانون اساسی نیز بر آن صحه گذاشته است؛ اما امروز متأسفانه اختیارات شوراها با وضع قوانین مختلف، تنگ‌تر می‌شود.

اعضای شورای اسلامی نمایندگان مستقیم مردم هستند و محدود کردن اختیارات آنها پذیرفتنی و به نفع مردم نیست. شورا‌ها در 4 دوره‌ گذشته به تکامل و بلوغ رسیده اند و در سایه‌ تعامل با دیگر دستگاه‌ها کارهای بزرگی صورت گرفته، اما متأسفانه اختیاراتشان محدود شده است.

* ضرورت اجرای مدیریت یکپارچه شهری

در حال حاضر در شهرهای کوچک و کلانشهرها مشکلات مدیریتی وجود دارد که موجب افزایش هزینه‌های زندگی شده است، همچنین هزینه اداره شهرها در حوزه مرمت، عوارض، تردد و سایر هزینه‌ها نیز شدت گرفته است که مدیریت یکپارچه شهری می‌تواند هزینه و درآمد شهرها را کنترل کند.

قوانین شهرداری‌ها درخصوص نحوه اداره شهرها نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی بوده که در این زمینه بهترین راهکار اجرای مدیریت یکپارچه شهری است.

مدیریت یکپارچه شهری ضرورتی است که باید تلاش شود تا هر چه زودتر بتوان آن را عملیاتی ساخت؛ زیرا در صورت نبود آن، آسیب‌های بسیاری به شهر و شهروندان وارد می‌شود.

* لایحه درآمدهای پایدار شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده

بر اساس لایحه حذف درآمدهای پایدار شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری‌ها به خزانه دولت واریز و سپس به استانداری داده می‌شود تا استانداری این بودجه را تخصیص دهد که اجرای این طرح آسیب جدی بر شهرداری‌های کشور به‌ویژه مراکز شهرهاست.

در صورت تخصیص مالیات بر ارزش افزوده به استانداری، شهرداری‌ها برای گرفتن حق خود درگیر پیچ و خم اداری شده و با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند؛ این در حالی است که می‌توان این مبلغ را به شکل مستقیم و طبق روال سابق به شهرداری واگذار کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار