مدیریت شهری با پیوست علمی موفق تر است

همدان (پانا) - همدان،یکی از مناطق مهم گردشگری داخلی و خارجی است که گذرگاه غرب کشور محسوب می شود؛ بنابراین مدیریت شهری در این شهر با سابقه تاریخی کهن تنها با مشارکت بیشتر شهروندان، شناخت موانع موجود در مشارکت و ارائه آموزش به آنان می تواند موفق باشد.

کد مطلب: ۸۷۴۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت شهری با پیوست علمی موفق تر است

مسیر حرکت مدیریت شهری باید بر اساس مطالعات و پژوهش‌های علمی روز، پیشروی داشته باشد؛ زیرا به طور قطع بنای هر اقدامی با پیوست علمی، موفق‌تر است.

توجه مدیریت شهری به مشارکت شهروندان در اداره امور شهر به عنوان ابزاری که به وسیله آن می‌توان به توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رسید، قابل توجه است.

همراهی شورای اسلامی شهر همدان به‌ویژه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا در موفقیت شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی در اجرای پروژه‌ها و انجام وظایف، تأثیرگذار است که با ادامه این روند کارهای مؤثری در راستای توسعه و آبادانی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین صورت می‌پذیرد.

* برگزاری اجلاس ملی با محوریت رؤسای شوراهای شهر

برگزاری شصت‌ودومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و شهرداران کلانشهرها در همدان فرصت مناسبی است تا رؤسای شوراهای اسلامی شهرها و اعضای شورای عالی استان‌ها به وحدت رویه‌ای رسیده و بتوانند موارد و مشکلات شهرها که گاه در قالب مباحث قانون‌گذاری هم وجود دارند، تبادل‌نظر شود.

تأکید داریم که انتظار می‌رود از ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها حداکثر و بهترین بهره‌بری را داشته باشیم که از این رو می‌توانیم مشکلات مدیریت شهری را از طریق این نهاد در کشور مطرح کنیم.

در این نشست‌های ملی، می‌توان ایرادات قانونی احتمالی را از طریق شورای عالی استان‌ها برای تبدیل شدن به قانون به مجلس و دولت انتقال داد.

در مجموع نشست‌های اینچنینی که در استان‌ها با محوریت رؤسای شوراهای اسلامی شهرها برگزار می‌شود، می‌تواند حساسیت دولت و مجلس به شوراها و شهرداری را بیشتر کند و موارد و مشکلات یکسان در شهرها را بررسی کرده و به اتفاق نظر کامل برای رفع آنان تلاش کنیم.

* درآمدهای پایدار شهری با توسعه اقتصاد شهر و کشور همراه است

در هر حال توسعه شهرنشینی در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، عوارض و مسائل گوناگونی را به همراه داشته است.

عمده‌ترین مسأله بر سر راه مدیریت شهری، مسائل مالی و کمبود منابع مالی پایدار است که تأمین مالی و درآمد پایدار برای شهر و استفاده از تجربه‌های بخش خصوصی، از ضروریات مدیریت شهری است.

البته همزمان باید به رفع مشکلاتی در عرصه نیروی انسانی، فنی و ظرفیت‌سازی در حوزه‌های مختلف توجه جدی نشان دهند. اگرچه محدودیت منابع مالی خود عاملی اصلی در دامن زدن به سایر مشکلات همچون کاستی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های انسانی و فنی است، اما مقایسه شهرهای مختلف نشان می‌دهد که مدیریت شهری و نوآوری مدیران شهری به عنوان یک عامل تعیین‌کننده، نقشی اساسی در کاهش مشکلات مالی و مادی دارد.

درآمد ناشی از عوارض بر کالا و خدمات یکی از مهمترین درآمدهای پایداری شهرداری‌ها محسوب می‌شود و نقش بی‌بدیلی در تقویت این دسته از منابع بر ترکیب درآمدهای شهرداری دارد؛ بنابراین یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به توسعه پایدار، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری است.

در این صورت، تحول نوینی در درآمدهای پایدار و مدیریت نوین شهری ایجاد خواهد شد، که این امر موجب تحولات بسیار در سطح شهرها و کل کشور خواهد شد؛ امید است در اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده (که هم‌اکنون در مجلس در هر حال رسیدگی است) و تقویت نقاط قوت و رفع معایب آنها که موجب کاسته شدن سهم شهرداری‌ها از عوارض متعلقه می‌شود، شاهد رونق و توسعه اقتصاد شهر و در نهایت اقتصاد کشور باشیم.

* ضرورت عملیاتی شدن شهر دانش‌محور

در ادامه باید گفت با توجه به مسائل و مشکلات روزافزون شهرها و لزوم مدیریت بر مبنای دانش، مفهوم «شهر دانش‌محور» مطرح بوده و در این زمینه باور عمومی بر این است که باید تحقیق و پژوهش اولویت موضوعات مهم شهری و نحوه خدمات‌رسانی به شهروندان باشد.

مرکز مطالعات و پژوهش‌های شوراهای اسلامی به عنوان بازوی علمی- تحقیقاتی مدیریت شهری با هدف مدیریت طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور انجام مطالعات برای ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به مدیریت شهری شکل گرفته‌ است.

مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان هم به منظور پیشبرد برنامه‌ها و اهداف تعریف شده، به تشکیل کمیته‌های پژوهشی و تخصصی 9گانه با حضور اساتید برجسته و توانمند هیأت علمی، مدیران و کارشناسان خبره شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر با هدف بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص اساتید در راستای نیل به اهدافی همچون کمک به تبیین چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌های کاری شورای اسلامی شهر، شناسایی و معرفی دستاوردهای جدید و مطلوب برای آینده شهر و تسری آن در بدنه مدیریت شهری و کمک به حاکمیت تفکری راهبردی و آینده‌پژوهی در شورای اسلامی شهر، اقدام کرده است. همچنین برنامه و طرح‌های اثرگذار در شهر به منظور بررسی ساختار شهر در تمام ابعاد، چالش‌ها و فرصت‌ها برای ارائه راهکار صحیح در راستای توسعه پایدار شهری در کارگروه‌ها و اتاق‌های فکر مطرح هستند.

* شورای اسلامی شهر همدان پای حرف‌هایش می‌ماند

اما مدیریت شهری همدان با کمک و همراهی همه مسؤولان امر و شهروندان، این شهر را به جایگاه واقعی خود -که پایتخت تاریخ و تمدن این سرزمین است- خواهند رساند و این مهم می‌طلبد تعامل و هم‌اندیشی همگان همراه با نقد و ارائه نظرات سازنده در اداره شهر جاری باشد.

همگان می‌دانند نبود نظارت مستمر و قانونمند شورای شهر می‌تواند عاملی مهم برای بروز مشکلات شهری محسوب شود؛ بنابراین نظم مدیریتی عامل بازدارنده تخلفات شهری است.

همچنین تأکید بر پیوست‌نگاری فرهنگی اجتماعی و علمی پروژه‌های شهری به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاستهای شورای دور پنجم شورای اسلامی شهر همدان مطرح است که پای حرف‌هایمان هستیم.

تمامی اعضای شورای شهر همدان در خدمت‌رسانی به شهروندان به عنوان نمایندگان آنها در شهر، وظیفه خود می‌دانند که مثمرثمر عمل کنند تا خدمات مناسب به شهروندان ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار