نمایش بیش از یکصد عروسک آیینی در مهرواره «بوکه‌بارانه»

تهران (پانا) - 105 عروسک آیینی با نمایش‌گری در اولین مهرواره «بوکه بارانه» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برنامه اجرا می‌کنند.

کد مطلب: ۸۷۴۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
نمایش بیش از یکصد عروسک آیینی در مهرواره «بوکه‌بارانه»

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «بوکه بارانه» یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان است که در تمام اقوام و فرهنگ‌ها برای طلب باران با نام‌های مختلف وجود دارد.

بر اساس این گزارش آشنایی نسل جدید با آیین‌ها و نمایش‌های گذشته از مهم‌ترین اهداف این مهرواره است که با حضور گروه‌های نمایشی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، قم، مرکزی، همدان و لرستان طی روزهای 7 و 8 آذر 1397 در سنندج در حال برگزاری است.

برهمین اساس نغمه‌سازهای آیینی، نمایش، رسم‌های محلی، شادپیمایی عروسک‌های غول‌پیکر و رونمایی از عروسک‌های آیینی از برنامه‌های این مهرواره است.

مهر‌واره‌ها به‌واقع جشنواره‌های غیر رقابتی است که به صورت‌عمده ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

گروه‌های شرکت کننده در این دو روز ۲۶ اجرا را به نمایش در خواهند آورد که در این میان اجرای نمایش «قالدی ناقالدی» بعد از ۵۰ سال از سوی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داوودآباد استان مرکزی از نکات قابل توجه این مهرواره است.

زهرا غلامی‌داوودآبادی سرپرست این گروه نمایشی درباره «قالدی ناقالدی» گفت: این نمایش به آیین پیش از نوروز باز می‌گردد که در داوودآباد اراک برگزار می‌شد و به معنی اتمام برف، سرما و زمستان و آمدن بهار است.

وی افزود مراسم «قالدی ناقالدی» آخرین بار ۵۰ سال پیش در داوودآباد برگزار شده و پس از آن به فراموشی سپرده شد.

غلامی یادآور شد: این گروه نمایشی متشکل از ۵ نفر است که نفر اول به عنوان قالدی ناقالدی، نفر دوم چله بزرگ، نفر سوم چله کوچک، نفر چهارم عروس ناقالدی و نفر پنجم آسیابان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار