نگاهی به فیلم‌های شاخص سومین روز جشنواره فیلم مقاومت

زخم‌های جنگ از «سرو زیر آب» تا «رویای روهینگیا»

تهران (پانا) – در روز سوم پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت 34 فیلم ایرانی و خارجی به نمایش‌درمی‌آیند. در میان آنها آثار شاخصی حضور دارند که موفقیت‌های خوبی در سطح بین‌الملل از آن خود کردند.

کد مطلب: ۸۷۴۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
زخم‌های جنگ از «سرو زیر آب» تا «رویای روهینگیا»

روز پنج‌شنبه 8 آذرماه 97 در سومین روز پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت 34 فیلم سینمایی و مستند ایرانی و خارجی در سینماهای فلسطین و عصر جدید تهران به نمایش درخواهند آمد. آنچه می‌خوانید نگاهی به یکی از فیلم‌های شاخص هربخش است که در نمایش‌های عمومی یا جشنواره‌های داخلی و خارجی با اقبال خوبی مواجه شده اند. این گزارش به معرفی فیلم مستند ایرانی « رویای روهینگیا »، فیلم سینمایی ایرانی «سرو زیر آب» و فیلم سینمایی خارجی «تایگر زنده است» اختصاص یافته است.

سینمای ایران: «سرو زیر آب»

«سرو زیر آب» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی، محصول سال ۱۳۹۶ است.

این فیلم که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و شهرداری تهران ساخته شده‌است به موضوع شهدای گمنام اقلیت می‌پردازد. نخستین نمایش این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود که به عنوان بهترین فیلم با نگاه ملی سی و ششمین دوره فیلم فجر انتخاب شد.

«سرو زیر آب» همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری (علیرضا زرین‌دست) و سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه (عباس بلوندی) را از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به دست آورد.

بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، هومن برق‌نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، حسین باشه‌آهنگر، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی‌پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«سرو زیر آب» ششمین ساخته سینمایی محمدعلی باشه آهنگر و بعد از فیلم «ملکه» است که فیلمبرداری آن در تهران، میبد، روستای مزرعه کلانتر در یزد، لرستان، روستای سپید دشت در لرستان و دزفول انجام شده بود.

قصه از جایی شروع می‌شود که جهانگیر کرامت (با بازی بابک حمیدیان) شک می‌کند که شاید جنازه شهیدی را به اشتباه به خانواده دیگری داده است و برای یافتن حقیقت سفری در فیلم آغاز می‌شود. این سفر بستری است برای تقابل دو قوم با دین‌های مختلف (زرتشتی و مسلمان) و باعث شناخت بیشتر مخاطب از نحوه نگاه‌ آن دو خانواده به مفهوم شهید می‌شود.

مستند ایرانی: «رویای روهینگیا»

«رویای روهینگیا» به کارگردانی محمد مهدی خالقی زندگی «عرفه الله» کودک روهینگیایی را روایت می‌کند که به دنبال رخ دادن اتفاق‌هایی برای خود و خانواده اش، آواره می شود. در این اثر، ماجرای آوارگی آنها از روستای «آراکان» تا زمانی که وارد اردوگاه‌های آوارگان در کشور بنگلادش می شوند به تصویر کشیده شده است.

خالقی به منظور بررسی وضعیت اردوگاه‌های مسلمانان روهینگیایی سفری دو هفته‌ای به کشور بنگلادش داشت که حاصل آن ساخت دو مستند به نام های «روهینگیا زخم زمین» و «رویای روهینگیا» بود.

مستند «روهینگیا زخم زمین» ساخته دیگر این کارگردان روایتی است از ظلم و ستمی که بر مردم این کشور آسیایی می رود. فیلم داستان سفر دکتر علی انجم شعاع رئیس بیمارستان پاستور مشهد است که به همراه دکتر محمد رشید فرخی فوق تخصص غدد تصمیم می گیرند به جنوب شرق آسیا سفر کنند و از بیماران بستری شده روهینگیایی در بنگلادش عیادت کنند. آنها سعی می کنند تا آنجا که در تخصص و توانشان است، به این مردم مظلوم کمک کنند، مردمی که از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار نبوده و تنها به جرم انسان بودن و مسلمان بودن، آواره کشوری دیگر شده اند.

سینمای بین‌الملل: «تایگر زنده است»

فیلم سینمایی «تایگر زنده است» به کارگردانی علی عباس ظفر و براساس فیلمنامه‌ای از نیلش می‌سرا محصول کشور هند است که در بخش بین الملل پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» حضور دارد.

این فیلم ادامه‌ای بر فیلم سال ۲۰۱۲ با عنوان «یک ببر» به کارگردانی کبیرخان است و داستان آن هشت سال پس از اتمام داستان نسخه اول فیلم روایت می‌شود. در این داستان شهر اکریتی عراق توسط داعش اشغال شده و بسیاری از پرستاران هندی به اسارت گرفته شده‌اند. سازمان اطلاعات هند برای حل این مشکل به تایگر با بازی سلمان خان مراجعه می‌کند. تایگر که سال‌هاست از سازمان اطلاعات جدا شده و با همسرش زویا زندگی آرامی را می‌گذراند، وارد جنگ تازه‌ای می‌شود. آنها باید پیش از آنکه هواپیمای آمریکایی بیمارستان را بمباران کنند و مخفیانه پرستاران را نجات دهند.

این فیلم، که جزو ده فیلم پرفروش بالیوود در خارج ازهند است، لقب پرفروش‌ترین فرنچایز (فیلم سریالی) تاریخ بالیوود را دارد. «تایگر زنده است» همینطور از پرهزینه‌ترین فیلم‌های بالیوود با بودجه ۲۴ میلیون دلاری است و گفته می‌شود پرفروش‌ترین فیلم سلمان خان است.

علی عباس ظفر کارگردان فیلم که متولد 1982 است، در حال حاضر فیلم سینمایی «تایگر 3» را در مرحله پیش تولید دارد. او پیش از این آثاری همچون «سلطان» و «گان دی» را ساخته است.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری مراکز و سازمان‌های مختلف کشور همزمان با هفته گرامیداشت بسیج تا ۹ آذر به دبیری محمد خزاعی در سینما فلسطین تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار