رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: آگاه سازی جامعه محور اصلی برگزاری مانور زلزله

البرز (پانا) - اسماعیل نجار ، معاون وزیرکشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس که امروز به میزبانی استان البرز برگزار شد گفت: اصل در برگزاری مانور زلزله دانش آموزان هستند و هدف از برگزاری آن آگاه سازی جامعه در برابر حوادث احتمالی است .

کد مطلب: ۸۷۴۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: آگاه سازی جامعه محور اصلی برگزاری مانور زلزله

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: کشور ما یکی از پر حادثه ترین کشورهای جهان است و طبق تحقیقات صورت گرفته متاسفانه ایران جز 10 کشور اول جهان در وقوع حوادث طبیعی می باشد و در این میان زلزله بزرگترین آسیب و بیشترین میزان وقوع را به خود اختصاص داده است .

وی افزود: حادثه هرگز خبر نمی کند و ما همیشه باید آماده باشیم و در گام نخست باید مخاطرات را خوب بشناسیم و بدانیم زلزله چیست و چگونه اتفاق می افتد و در ادامه میزان تخریب احتمالی را برآورد کنیم و اگر تمام اینها را شناختیم تا حدودی به ایمنی دست خواهیم یافت .

وی با اشاره به آمادگی کشور ژاپن در برابر وقوع زلزله تصریح کرد : در سال های گذشته وقوع زلزله های پیاپی در این کشور باعث کشته شدن هزاران نفر می شد اما امروزه با بکارگیری علم ، خرد ، اندیشه و اراده در برابر وقوع زلزله و دیگر حوادث ایمن شده اند .

نجار با تاکید براهمیت ایمن سازی ساختمان ها گفت : در زلزله ای که چند شب گذشته در کرمانشاه رخ داد به ساختمان های که نوساز بودند و یا مقاوم سازی شده بودند و حتی درکانون زلزله هم قرار داشتند هیچ گونه آسیبی وارد نشد .

وی با اشاره به زلزله بم و کشته شدن 34 هزار تن از هموطنان در این حادثه تصریح کرد : در این زلزله قریب به 20 هزار نفر مجروح شدند.

وی اظهار داشت :در زلزله ی 7/3ریشتر کرمانشاه 621 نفر جان خود را از دست بدهند و 7817 نفر مجروح شوند .

نجاربا اشاره به اینکه در کشور ما روزانه 60 تا 70 زلزله رخ می دهد تصریح کرد : در کشورمان ایران 175 زلزله با قدرتی در حدود 4 ریشتر رخ می دهد و هر ساله یک زلزله در حدود 6 ریشتر و هر 10 سال یک زلزله با قدرت 7 ریشتر به بالا اتفاق می افتد .

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود : با این حجم وسیع حوادث در کشور ، اساس کار فقط پیشگیری است و یکی از راه های پیشگیری از خسارت های زلزله ، مانوری است که امروز برگزار شد .

نجار با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پیشگری از وقوع زلزله و آسیب های آن گفت : نوسازی و بازسازی مدارس یکی از کار های مهمی بود که توسطه خیرین و دولت انجام شد و در این کار جمهوری اسلامی در دنیا پیشتاز بوده است .

معاون وزیر کشور در خصوص بازسازی و نوسازی منازل روستایی اظهار داشت : قریب به 1 میلیون 800 هزار واحد روستایی نوسازی ، بازسازی و یا مقاوم سازی شده است و سالیانه بر اساس برنامه ریزی دولت 200 هزار واحد ، بازسازی و یا مقاوم سازی می گردند .

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مانور سراسری زلزله در مدارس برای دانش آموزان گفت : دانش آموزان باید خطر وقوع زلزله را درک نمایند و در این خصوص مطالعه کنند و آموخته های خود را به خانواده منتقل نمایند تا این حس در سطح جامعه گسترش یابد .

نجار حفظ آرامش جامعه را یک اولویت برشمرد و افزود : نباید اضطراب در سطح جامعه ایجاد گردد لیکن باید آگاه و آماده بود .

وی در خاتمه اقدمات پس از زلزله را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : کسانی که در زلزله سالم مانده اند باید با رعایت اصول و قوانین ایمنی نسبت به نجات دیگران اقدام نمایند و از هرگونه برخورد احساسی خودداری کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار