در گفت و گو با پانا

مهدی صالحیار:تئاتر مقاومت جشنواره ای برای همه فرهنگ هاست

تهران (پانا) - کارگردان و نویسنده نمایش «انشاء متولد 84»معتقد است، جشنواره مقاومت جشنواره ای قانونمند و منضبط است که تا کنون به خوبی عمل کرده و اگر از اجراهای شهرستان هم حمایت بیشتری کند رویکرد بهتری خواهد داشت.

کد مطلب: ۸۷۴۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
مهدی صالحیار:تئاتر مقاومت جشنواره ای برای همه فرهنگ هاست

مهدی صالحیار نویسنده و کارگردان نمایش «انشاء متولد 84» در گفتوگو با پانا درباره انگیزه خود برای شرکت در شانزدهمین دوره این جشنواره گفت:از قدیم حس وطن پرستی و بحث مقاومت و مبارزه با نیروهای خارجی که به کشور حمله کرده بودند در فرهنگ و کشورمان به خصوص منطقه آذربایجان مطرح بوده است و این تم مبارزه و مقاومت درون ما و متونی که می نوشتیم نهادینه شده و جشنواره تئاتر مقاومت بهانه ای برای تولید کارهایی با این محتوا شده است.
صالحیار با اشاره به جشنواره تئاتر مقاومت توضیح داد: جشنواره تئاتر مقاومت را موفق می دانم از آن جهت که تمرکز خود را برای اجراهای عمومی گذاشته و آن را بهانه ای برای نمایش کارها برای عموم مردم کرده و خوب است این روند ادامه یابد و مختص جشنواره ای در تهران نباشد.
وی در خصوص حذف دو بخش بین الملل و بازتولید در این دوره انتقاد کرد و گفت: جشنواره تئاتر مقاومت با موضوع مقاومت برای تمام فرهنگ ها است و با تمامی قومیت ها ارتباط دارد. نمی خواستیم جشنواره مقاومت به سمت و سوی هشت سال دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق محدود شود، هدف جشنواره مطرح کردن بحث مقاومت به عنوان دغدغه در سطح بین الملل است و حذف این بخش به خاطر کمبود منابع مالی یکی از حسرت های ما هنرمندان است.
کارگردان نمایش «انشاء متولد 84» با اشاره به انتظاراتی که از جشنواره تئاتر مقاومت دارد بیان کرد: برای تولید محتوا و اجراهای عموم تا زمانی که بحث مقاومتی وجود داشته باشد به بهانه های مختلف و برحسب شرایط مختلف حمایت صورت بگیرد تا افراد دست به ابتکارات و ابداعات جدید برای تولید محتواهای تازه با موضوعیت مقاومت بزنند.
صالحیار با اشاره به حمایت جشنواره تئاتر مقاومت از شهرستان ها گفت: جشنواره مقاومت را جشنواره ای قانونمند و منضبط که بر روی محور و شرایط خاصی در حال اجراست، می دانم و انتظار حمایت بیشتری از این جشنواره نسبت به جشنواره های دیگر برای اجراهای شهرستانی دارم.
وی با اشاره به امکان اجرای عمومی نمایش های جشنواره تئاتر مقاومت توضیح داد: امکان اجرای عمومی نمایش وجود دارد، تمامی دانشگاه ها به بهانه های مختلف دنبال اجراهای کوتاه و بلند خیابانی با موضوعات دفاع مقدس هستند، اجراهای عمومی و صحنه ای اگر از سوی دبیرخانه و نهادی که تحت حمایت تئاتر مقاومت است مورد توجه قرار گیرد، متقاضی بسیار زیادی خواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر این موضوع ساماندهی شود، خروجی بهتر و بیشتر برای دوره های بعدی دیده خواهد شد و هم گروه های تحت حمایت در طول سال کارهای جدیدتری ارائه خواهند داد.
قابل ذکر است شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیربیگی و حمایت بنیاد فرهنگی تئاتر روایت از 6 تا 10 آذر برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار