رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی:

جنگل فندقلو اردبیل احیا می شود

اردبیل (پانا) - رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: با همکاری جهاد دانشگاهی اردبیل پروژه بلند مدت 10 ساله عملیاتی و کاربردی احیای جنگل فندقلو تدوین و اجرا می شود.

کد مطلب: ۸۷۴۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
جنگل فندقلو اردبیل احیا می شود

شمسعلی رضازاده در نشستی با رییس جهاد دانشگاهی اردبیل افزود : در این طرح شناسایی و به دست آوردن ژنوتیپ ‌های برتر اقتصادی و تجاری با تعداد نمونه و نشانگر گسترده انجام می‌گیرد تا گام‌ های خوبی در توسعه جنگل‌ های فندق با استفاده از ارقام برتر انجام شود .
وی به تکثیر فندق از طریق کشت بافت و روش سنتی رایج از طریق قلمه زدن اشاره کرد و گفت: تکثیر پایه ‌های تجاری فندق هم می‌ تواند به روش سنتی و کشت بافت انجام گیرد .
رضازاده بر انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین واحد اردبیل و پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تاکید کرد و افزود: بعد از تدوین طرح جامع فندق، اقدامات لازم برای جلب حمایت ‌های استانی و کشوری انجام خواهد گرفت .
رییس جهاد دانشگاهی استان در این نشست با بیان اینکه احیا و توسعه جنگل‌های فندق کشور با استفاده از ژنوتیپ ‌های پر محصول و مقاوم به تنش‌ های زیستی امکان‌پذیر است، گفت: تحقق این امر مهم نیاز به برنامه ‌ریزی دقیق و عزم همگانی دارد .
مهران اوچی اردبیلی افزود: با توجه به وجود ذخایر ژنتیکی فندق در جنگل فندقلو و حتم ‌مشه ‌سی استان اردبیل و وجود منابع ارزشمند ژنتیکی به ویژه مقاومت به سرما در این Gen Pool ، اصلاح نژاد فندق از نقش ‌های مهم جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در اجرای نقشه جامع علمی کشور تعیین شده است .
وی بر ضرورت حفاظت از منابع ژنتیکی ارزشمند فندق در استان اردبیل تاکید کرد و اظهار داشت: واحد اردبیل با تشکیل ستاد فندق و تدوین طرح پایلوت 'احیا و بهره ‌برداری ، توسعه و تحقیقات فندق استان اردبیل' گام ‌های اساسی را برای صیانت از جنگل های بومی فندق استان برداشت و که زیرساخت‌ های لازم را برای ساماندهی تحقیقات و اجرای طرح‌ های توسعه‌ ای جنگل‌ های فندق استان ایجاد کرد .
رییس جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه اصلاح نژاد فندق در مقابل سرمازدگی و سایر تنش ‌های زیستی، رسالت اصلی جهاد دانشگاهی اردبیل است تشریح کرد: با حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی کشور و همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، این موضوع وارد فاز عملیاتی شده که اجرای طرح ‌های 'شناسایی توده های مقاوم به سرما ، ویژگی‌های کمی و کیفی فندق بومی ایران' ، 'بررسی مورفولوژی و مولکولی فندق‌ های استان' و 'بررسی پتانسیل ‌های طبیعی، کشت و تولید فندق در ایران و جهان' از این جمله است .
اوچی اردبیلی اضافه کرد: سند راهبردی تحقیقات فندق استان اردبیل در چهار فاز شناسایی ، جمع ‌آوری و بررسی تنوع ژنتیکی، بررسی سازگاری اکولوژیکی ژنوتیپ ‌ها و ارقام تجاری ، هبیریداسیون و دورگ ‌گیری بین ‌گونه ‌ای و درون‌ گونه ‌ای، ریز ازدیادی و کشت بافت ژنوتیپ‌ های برتر از لحاظ عملکرد دانه ، مقدار تاکسول و سازگار با مناطق مختلف تدوین شده است .
گفتنی است:منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است .
این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در 10 کیلومتری شهر نمین و 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است .
مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد .
در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید .
فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید ، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است .
بابونه که هر سال جشنواره گل های بانونه به خاطر رویش آن در جنگل فندقلو برگزار می شود گیاهی است یک ساله ، معطر و به ارتفاع 20 تا 40 سانتیمتر که به صورت خودرو در مزارع ، دشت ها ، باغ ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید .
گل بابونه در عطاری ها ، طب سنتی ، داروسازی صنعتی و تولید مواد بهداشتی کاربرد فراوان دارد .
آب و هوای مطبوع ، پرندگان و گونه های مختلف جانوری ، وجود آلاچیق و استراحت گاه های شبانه روزی ، برقراری ارتباط بین این منطقه ویژه گردشگری و چشم انداز زیبای گردنه دل انگیز حیران از طریق تله کابین از جمله ویژگی هایی است که در کنار جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و جنگلی این منطقه را به تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران ، میهمانان و علاقمندان به طبیعت تبدیل کرده است .
همین جاذبه ها موجب شده سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آرامش روح و روان خود به دامن این جنگل سرسبز پناه بیاورند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار