رئیس مرکز آمار: نرخ تورم نقطه‌ای برای مردم قابل توضیح است

تهران (پانا) - رییس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه تورم نقطه‌ای بیشتر برای مردم قابل توضیح است می‌‌گوید مفهوم تورم نقطه‌ای با تورم سالیانه تفاوت دارد.

کد مطلب: ۸۷۴۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز آمار: نرخ تورم نقطه‌ای برای مردم قابل توضیح است

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، امیدعلی پارسا در مراسم تقدیر از اعضای کمیته آمارهای مالی وزارت اقتصاد با بیان اینکه تولید آمار در کشور جایگاه بالایی دارد که بعد از امنیت مطرح است و زیرساخت‌ها را شکل می‌دهد، افزود: بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی در دنیا مدرن‌سازی نظام آماری دنبال شده است و از ۲۰۱۰ به بعد از آمارهای سنتی به آمارهای مدرن حرکت شد و ما در ایران ۱۰ سال دیرتر به این سمت رفته‌ایم.

رییس مرکز آمار ایران اظهار امیدواری کرد که نتایج آمارها در سطوح مختلف کشور قابل اعتماد باشد. با این حال دستگاه‌ها ریزداده‌های نظام آماری کشور را تهیه می‌کنند. آمارهای کشور به صورت مرتب در حال تغییر و به روزرسانی است و مردم باید اطلاعات روز خود را به نظام آماری کشور ارائه کنند.

پارسا تصریح کرد: وزارت اقتصاد در بالاترین سطح آمارها را ارائه کرده است و تمامی دستگاه‌ها میکرودیتا را فراهم کرده‌اند و ما امروز به دنبال ایجاد کد هویتی کسب و کارها هستیم.

رییس مرکز آمار گفت: در نظام آماری ثبتی مبنا محرمانگی آمارها رعایت خواهد شد و ما در قالب نظام‌های جدید آماری این حساسیت‌ها را دنبال می‌کنیم و اصل محرمانگی اطلاعات تضمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: در برنامه ملی آمار که از امسال دنبال می‌کنیم بخشی توسط وزارت اقتصاد پیگیری شده است. پارسا ادامه داد: تفاسیر ما از اعداد و ارقام سواد آماری را نشان می‌دهد و تحلیل درست اطلاعات بسیار مهم است و ما نتوانستیم تحلیل‌هایی را ارائه کنیم که مردم بپذیرند.

وی با اشاره به آمارهای تورم گفت: مفهوم تورم نقطه‌ای با تورم سالیانه تفاوت دارد و ما ممکن است در برخی اقلام تا ۲۰۰ درصد هم رشد قیمت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تورم نقطه‌ای بیشتر برای مردم قابل توضیح است و ارزیابی‌های دیگر از نرخ تورم نیز وجود دارد ولی آمارها افزایش قیمت‌ها را در زندگی مردم نشان می‌دهد و آمارها مربوط به کف بازار است و باید گفت تورم‌های سالانه بیشتر برای سیاست‌گذاران و تورم نقطه‌ای نیز مورد توجه مردم است.

رییس مرکز آمار درباره آمارهای دیگر که ارائه می‌شود، گفت: موازی‌کاری‌ها نباید باشد و نرخ‌های رشد اقتصادی، تورم و بیکاری باید در مرکز آمار تولید شود.

پارسا با اشاره به لزوم حفظ سرمایه‌های اجتماعی در ارائه آمارها ادامه داد: این موضوع باید توسط مجلس و شورای عالی آمار مورد توجه قرار گیرد و حذف موازی‌کاری‌ها باید تدبیر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار