میزان بارش در تهران ۷ برابر شده است

تهران (پانا) - به گفته مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران از ابتدای سال آبی جدید تا کنون حجم بارندگی درتهران ۱۰۶ میلیمتر بوده است که این رقم درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷ برابر شده است.

کد مطلب: ۸۷۴۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
میزان بارش در تهران ۷ برابر شده است

به گزارش صدا و سیما، محمد شهریاری با اشاره به اینکه حجم متوسط بارش‌ها در این بازه زمانی ۱۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مصرف آب شرب تهران روزانه حدود ۳ میلیون متر مکعب است که بخشی از آن از ۵ سد اطراف تهران و مابقی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای امیرکبیر، طالقان،​لار ،​لتیان و ماملو وجود دارد گفت: این رقم در مقایسه با سال گذشته که ۶۶۰ میلیون مترمکعب بوده با ۱۲۰ میلیون مترمکعب کاهش مواجه است.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطق‌ ای تهران با اشاره به اینکه امیدواریم شاهد تداوم بارندگی‌ها برای جبران کسری مخزن سدها باشیم ادامه داد: کشور ایران با خشکسالی همیشگی همراه است و با وجود اثرهای مثبت بارندگی‌های انجام‌شده بر ذخایر آبی و وضع تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت،​ اما وزارت نیرو به دنبال اجرای طرح‌هایی در خصوص سازگاری با کم آبی است.

شهریاری گفت: با همراهی شهروندان در تهران و کل کشور می‌توانیم منابع محدودمان را مدیریت کرد و با چالش کمتری سال آبی پیش‌رو را طی کنیم.

وی با بیان اینکه تامین آب کشاورزی از سد طالقان ۲۰۰ میلیون مترمکعب و از سد لتیان و لار ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب و ۴۰ میلیون مترمکعب از سد امیر کبیر است ادامه داد: موضوع مورد نظر برای بخش کشاورزی در تهران جایگزینی پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بجای منابع سطحی است.

مدیر دفتر تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: در وضع نرمال نسبت اختلاط و تامین آب تهران ۷۰ درصد از منابع سطحی و ۳۰ درصد از منابع زیر زمینی است که در صورت خشکسالی شدید مانند سال گذشته این نسبت ۵۵ به ۴۵ تغییر می‌یابد که ۵۵ درصد منابع آب سطحی و ۴۵ درصد منابع آب زیرزمینی است.

شهریاری درخصوص وضع رسوب در مخازن سدهای تهران افزود: رسوب موجود درمخازن سدهایی مانند امیر کبیر با عمر ۵۰ سال، نسبت به برنامه‌های موجود از وضع نرمالی برخوردار است در سد لتیان نیز سالانه رسوب‌زدایی انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار