بیستمین مانور سراسری زلزله در آذربایجان غربی برگزار شد

ارومیه (پانا)- بیستمین مانور سراسری زلزله همزمان با سراسر کشور آذربایجان غربی برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۴۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
بیستمین مانور سراسری زلزله در آذربایجان غربی برگزار شد

آیین نمادین استانی بیستمین مانور سراسری زلزله با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل مدیریت بحران و مدیر عامل جمعیت هلال احمر و نمایندگان دستگاه های مدادی و نیروی انتظامی در مدرسه استعدادهای درخشان ناحیه یک ارومیه برگزار شد.


مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه با حضور در این مانور اظهار نمود:سالهاست که درکشور ایران و سایر کشور های زلزله خیز جهان شاهد تکرار سناریوی زلزله بوده و هستیم بنابر این آمادگی دانش آموزان در برابر زلزله لازم و ضروری است.

قهرمان اشرف نجف آباد گفت:ایران جزء ده کشور بلاخیز و ششمین کشور زلزله خیز دنیا است که زلزله مسبب بیشترین تلفات انسانی در آن می باشد و کمربند زلزله 90 درصد از خاک کشور ما را در برگرفته است.

اشرف نجف آباد تصریح کرد:دانش آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروههای جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در این بین آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی این عزیزان در برابر زلزله بعنوان حلقه گم شده در چرخه مدیریت بحران زلزله در کشور اجتناب ناپذیر و امری ضروری است.

وی عنوان نمود:بطور کلی مانور مجموعه ای است از راهکارهای مناسب که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است. در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه ای از تمرین ها و ممارست هاست که برای ارزیابی برنامه های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا علی الخصوص زلزله در تمامی مکانها از جمله در مدارس به کار می رود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه مهمترین اهداف برگزاری این مانور را حساس سازی جامعه به خصوص قشر دانش آموز نسبت به خطر وقوع زلزله و تبعات آن در کشور ، ارتقای آمادگی و اقدام سریع و صحیح دانش آموزان هنگام رخداد زلزله ، ارزیابی نتایج حاصله از تمرینات و مانور ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن با بهره گیری از تجربیات افراد در کاهش مخاطرات زلزله بسیار موثر است برشمرد.

وی اذعان کرد:آموزه ها و آموخته هایی که در مانور ها در مدارس ارائه و تمرین می شوند، می توانند گره های به وجود آمده در اوج حادثه ای همچون زلزله را باز کند و دانش آموزان با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حادثه بروند و همین آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب های روحی و روانی در هنگام و بعد از زلزله بکاهد.

اشرف نجف آّباد با اشاره به اینکه جدی گرفتن، هدفمند بودن، تداوم و استمرار مانور های زلزله در مدارس و افزایش کیفی و کمی آنها به ویژه در مناطق و نقاط زلزله خیز در کاهش تلفات انسانی بسیار موثر است بیان نمود:با تکرار و استمرار این مانورها (حد اقل ماهی یک بار در مدرسه یا منزل) ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن ( اضطراب ، شوک و دلهره ) در بین دانش آموزان از بین رفته و ضمن آمادگی خود و آموزش آموخته های خود به سایر اعضای خانواده در هنگام وقوع زلزله آرامش و خونسردی را برای تصمیم گیری و اجرای نکات ایمنی که مهمترین رکن نجات فرد و اجتماع است، حفظ می کنند. در واقع ضمن مقابله و عکس العمل درست در هنگام زلزله، امدادگر خود و دیگران نیز می باشند.

این مقام مسئول تصریح نمود:دانش آموزان توجه داشته باشند یکی از کارهای مهم آن است که تا در صورت وقوع زلزله، بدانیم باید چه کار کنیم. آماده بودن و دانستن این‌که موقع زلزله چه کاری باید انجام داد، می‌تواند در صورت وقوع زلزله بعدی جان بسیاری از افراد را نجات دهد.خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید.- به‌ سمت درب‌ خروج هجوم نبرید- از دستورات معلم و والدین اطاعت کنید اما مهم‌ترین اقدامی که برای مقابله با زلزله باید انجام گیرد، قبل از وقوع آن است،دانش آموزان گروه هایی در قالب گروه های سبز، سفید و قرمز ایجاد کنند و هر گروه در زمان قبل و بعد از زلزله وظایفی را با آرامش و رعایت نکات ایمنی بر عهده بگیرند.

اشرف نجف آباد گفت:دانش آموزان ما در کلاس های درس بجز آموزش، درسِ انسان بودن می آموزند که نمود آن را در زلزله کرمانشاه مشاهده نمودیم و شاهد لحظات زیبایی از ایثار کمک های خودجوش دانش آموزان و معلمان و فرهنگیان نیکوکار در مدارس بودیم که به یاری هموطنان زلزله زده در کرمانشاه شتافتند چرا که مقیاس سنجش آن ها ریشتر نیست؛ بلکه انسانیت است!

وی ادامه داد:آنان نشان دادند که قهر طبیعت مغلوب مهربانی مردم سرزمین ما خوهد شد و اگر زمین، آب، آتش هم دست در دست هم دهند، توان مقابله با مهربانی و نوع دوستی مردم را نخواهند داشت.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه در پایان اذعان نمود: شکرگزاری در مصیبت به درگاه الهی از مهمترین خصوصیات مثبت انسان و رمز موفقیت است.به هنگام سختی ها و شادی ها خداوند را از یاد نبریم.کسی‌که نسبت به خداوند شناخت پیدا کرده و معرفتش به اندازه‌ای است که می‌داند خداوند نسبت به انسان دلسوزتر و مهربان‌تراز هر کسی است، اگر خدای نکرده دچار حادثه ای شد نباید ناشکری نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار