زمستان امسال 2 درجه گرم‌تر می‌شود

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی کشور با پیش‌بینی وضع دمای هوای کشور در آذرماه و فصل زمستان اعلام کرد که زمستان امسال بارش‌ها کاهش می‌یابد و هوا 2 درجه گرم‌تر از نرمال خواهد بود.

کد مطلب: ۸۷۳۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
زمستان امسال 2 درجه گرم‌تر می‌شود

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، طی دو ماه آغازین (مهر و آبان) سال زراعی جاری، به دلیل عبور سامانه‌های بارشی از جنوب غرب کشور، استان‌های واقع در این ناحیه بارش بیش از نرمال را دریافت کرده‌اند که از جمله می‌توان به ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و لرستان اشاره کرد. بارش در این استان‌ها نسبت به نرمال بیش از 85 میلی‌متر افزایش یافته است. در دوره مشابه استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی بیشترین کاهش بارش را داشتند. در مجموع بارش کشور در دو ماه اول پاییز حدود 19 میلی‌متر معادل 71 درصد نسبت به نرمال افزایش را نشان می‌دهد.

تضعیف سامانه بارشی در فصل زمستان

در حالی‌که انتظار می‌رود بارش ماه آذر اندکی بیش از نرمال باشد اما نقشه‌های پیش‌بینی حاکی از تضعیف نسبی سامانه‌های بارشی در فصل زمستان و به‌ویژه ماه اسفند است. میانگین دمای ماه آذر بین نرمال تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. همچنین انتظار می‌رود هوای فصل زمستان حدود دو درجه گرمتر از نرمال باشد. با اینکه بارش برف نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود ولی به دلیل جنوبی بودن عمده سامانه‌های بارشی و افزایش دمای پیش‌بینی شده، سهم بارش باران در ادامه سال بیش از نرمال خواهد بود.

استان‌های جنوب غرب و غرب کشور رکوردار بارش‌های مهر و آبان

از آغاز سال زراعی جاری تاکنون، مجموع بارش دریافتی کشور 45.3 میلی‌متر ثبت شده است که در مقایسه با دوره نرمال و سال گذشته به ترتیب 18.8 و 33.9 میلی‌متر معادل 70.9 و 296.4 درصد افزایش را تجربه کرده است. در دو ماه آغازین سال زراعی، بیشترین افزایش بارش در استان‌های واقع در جنوب غرب و غرب و بیشترین کاهش در استان‌های واقع در شمال غرب کشور رخ داده است. بارش در ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر به ترتیب 134، 128، 99 و 92 میلی‌متر از نرمال فزونی یافته، در حالی‌که استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی به ترتیب 22 و 19 میلیمتر کاهش بارش داشته‌اند.

انحراف مجموع بارش دریافتی کل کشور و استان‌ها را نسبت به نرمال نشان می‌دهد

برخلاف بارش‌های بیش از نرمال و برخی سیل‌آسا در دو ماه ابتدایی فصل پاییز، وضع بارش در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. با لحاظ بارش‌های پیش‌بینی شده برای ماه آذر، میانگین بارش فصل پاییز بیش از نرمال خواهد بود، اما بارش در استان‌های واقع در جنوب شرق و شمال غرب) از جمله سیستان و بلوچستان و اردبیل در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال مورد انتظار است. کاهش بارش در فصل زمستان عمدتا بر بخش‌هایی از سواحل خزر، جنوب شرق و غرب کشور متمرکز خواهد بود.

در شکل 2، پیش‌بینی بارش کشور با استفاده از برونداد پس پردازش شده مدل 2CFSv به دو روش آماری و دینامیکی مدل 2 RegCM4 نشان داده شده است. پیش‌بینی فصلی با استفاده از این روش برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

پیش‌بینی بارش دوره آذر تا بهمن 97

بارش‌ها در اسفندماه کمتر از نرمال است

تغییرات بارش کشور در مقیاس ماهانه برای چهار ماه پایانی سال 1397 در شکل 3 آورده شده است. مطابق این شکل، بارش در ماه آذر بیش از نرمال و در ماه‌های دی و بهمن در محدوده نرمال و در اسفند کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. مقدار کاهش بارش فصل زمستان در سواحل خزر محسوس‌تر است هر چند که سهم درصدی آن زیاد نیست.

پیش‌بینی انحراف بارش نسبت به میانگین بلندمدت 4 ماه باقی مانده امسال

انتظار می‌رود میانگین دمای کشور در سه ماه آینده یعنی از آذر تا بهمن حدود یک درجه بیش از نرمال باشد. در شکل 4، پیش‌بینی دمای کشور با استفاده از برونداد پس پردازش شده مدل 2.CFSv به روش آماری و دینامیکی مدل 5.RegCM4 آورده شده است.

پیش‌بینی دمای دوره آذر تا بهمن 97

تغییرات دمای کشور در مقیاس ماهانه به گونه‌ای است که میانگین دما در ماه آذر حدود نیم درجه بیش از نرمال بوده اما افزایش آن در دی و بهمن بین 2 تا 3 درجه خواهد شد.

پیش‌بینی انحراف دمای هوا نسبت به میانگین در 4 ماه باقی مانده امسال

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار