رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

30 درصد سیب آذربایجان‌غربی برای استفاده صنعتی به کار می‌رود

ارومیه(پانا)-رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در خصوص دپوی سیب در کنار جاده‌ها گفت: وضعیت آب و هوا، باد و باران به میزان تولید سیب صنعتی تاثیر دارد و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سیب تولیدی برای استفاده صنعتی و تولید کنسانتره به کارنجانجات تحویل داده می‌شود.

کد مطلب: ۸۷۳۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
30 درصد سیب آذربایجان‌غربی برای استفاده صنعتی به کار می‌رود

اسمعیل کریم‌زاده اظهار کرد: آذربایجان‌غربی در بحث کشاورزی به خصوص در تولید محصولات سیب جایگاه بسیار خوبی دارد‌ و نزدیک به ۳۵ درصد از تولید محصول سیب را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی هم برای مقرون به صرفه کردن، اقتصادی کردن و بهره‌ور کردن محصولات و همچنین به دنبال راه‌اندازی زنجیره‌های تولید در همه زیربخش‌های کشاورزی بوده که یکی از آنها صادرات سیب تولیدی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه زنجیره اول استان مربوط به دام و طیور است که رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در آذربایجان‌غربی حلقه‌های مربوط به شکل‌گیری زنجیره صادرات سیب تولیدی استان با هماهنگی تمام حلقه‌های این زنجیره در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به اینکه در کشور قرار بود یک نوع زنجیره صادرات سیب شکل بگیرد، بیان کرد: آذربایجان‌غربی به تناسب میزان تولید و سطح زیر کشت که بیشترین میزان صادرات سال گذشته به خود اختصاص داده بود باید در هیئت مدیره جایگاه ویژه‌ای را در زمینه زنجیره صادرات به استان اختصاص دهند.

کریم‌زاده با بیان‌اینکه هم اکنون زنجیره از پنج حلقه تولیدکنندگان، صادرکنندگان، صنایع تبدیلی و حمل و نقل کنندگان و حلقه مدیریت تشکیل شده است، تصریح کرد: جهاد کشاورزی بر اساس ظرفیت محصولات سهم زنجیره صادرات را توزیع کرده که ۶۰ درصد آن را برای باغداران و ۱۰ درصد آن برای چهار حلقه دیگر اختصاص داده است.

وی افزود: باغدارانی که عضو تعاونی نشده است می‌توانند به صورت انفرادی با توجه به میزان تولید در قالب تعاونی سهم خود را دریافت کنند و هیچ رانتی در این زمینه به علت تعیین هیئت مدیره از بین حلقه‌ها وجود نخواهد داشت.

کریم‌زاده در خصوص دپوی سیب در کنار جاده‌ها افزود: وضعیت آب و هوا و باد و باران به میزان تولید سیب صنعتی تاثیر دارد و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سیب تولیدی برای استفاده صنعتی و تولید کنسانتره به کارخانه ها تحویل داده می‌شود.

وی تصریح: سیب‌های صنعتی تحت کنترل مسئولان بهداشت، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین جهاد کشاورزی نیز به عنوان تولید کننده هستند.

کریم‌زاده با بیان اینکه تولیدات کارخانجات کنسانتره به کشورهای خارج و شهرهای اطراف صادر می‌شود، بیان کرد: کشورهای که کنسانتره به آن صادر می‌شود اگر دپوی سیب را کنار خیابان‌ها مشاهده کنند به قطع یقین در خرید و مصرف آنها تاثیر به سزایی می گذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار