در گفت‌وگو با پانا

زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی: احتمال زلزله‌ با بزرگای 6 تا 7 در کرمانشاه در 2 سال آینده 75 درصد است

زلزله شب گذشته کرمانشاه،پس‌لرزه زلزله سال گذشته نیست

تهران (پانا) - استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس‌لرزه‌های سرپل‌ذهاب همچنان ادامه خواهد یافت و در دو سال آینده (تا سه سال بعد از رخداد 21 آبان 96) احتمال وقوع زلزله‌ای با بزرگای بین 6 تا 7 تا حدود 75 درصد وجود دارد.

کد مطلب: ۸۷۳۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی: احتمال زلزله‌ با بزرگای 6 تا 7  در کرمانشاه در 2 سال آینده  75 درصد است

مهدی زارع در گفت‌وگو با پانا با اشاره به زلزله 6.4 ریشتری شب گذشته در سرپل ذهاب در استان کرمانشاه و در پاسخ به اینکه آیا این زلزله پس‌لرزه زلزله روز 21 آبان ماه سال گذشته است، گفت: این زمین‌لرزه روی گسل متفاوتی در مقایسه با زمین لرزه 21 آبان 96 و‌ در عمق تقریبی حدود 20 کیلومتری زمین روی داده است. زلزله شب گذشته ۶۰ کیلومتر با کانون زمین لرزه روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته فاصله دارد و بر اساس شواهدی که تاکنون به دست آمده است احتمال می‌رود که این زلزله اتفاق ثانویه در منطقه باشد.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ادامه داد: ژرفای زمین‏ لرزه‌ها در ایران برای بیشتر زمین‌‏لرزه‌های با بزرگای 6 یا بیشتر بین 8 تا 25 کیلومتر است و این خبر خوبی برای ما نیست چراکه هر زمین‏‌لرزه شدید (بزرگای 6 یا بزرگ‌تر) می‌تواند در صورت قرارگرفتن کانون در ناحیه مسکونی (مانند بم) به تلفات و خسارت‌های زیاد بینجامد.

زارع افزود: میزان تغییر شکل و لرزه‌خیزی در جاهای مختلف کشور (حدود 10 میلی‌متر در سال در رشته‌کوه‌های زاگرس و حدود 13 میلی‌متر در سال برای سایر نواحی کشور) متفاوت است. میزانی از تغییر شکل که به‌صورت زمین‏‌لرزه رخ می‌دهد از 3درصد در زاگرس به 30 درصد در ناحیه البرز و کپه‌داغ و حدود 10 درصد در ایران مرکزی و ناحیه لوت می‌رسد.

این محقق حوزه زلزله گفت: زلزله روز 21 آبان ماه سال گذشته در استان کرمانشاه که موجب کشته‌شدن 660 نفر از هم‌وطنان ما شد در پهنه‌ای اتفاق افتاد که حدود 130 هزار نفر در پهنه مرکزی آن زندگی می‌کردند و مهم‌ترین شهر در این پهنه سرپل‌ذهاب با 45 هزار نفر جمعیت بود. در منطقه سرپل‌ذهاب رخداد زمین‌لرزه‌ها (پس‌لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های مستقل از رویداد سال گذشته) ادامه یافت اما زمین‌لرزه‌هایی که در 30 تیر و اول شهریور سال جاری در منطقه تازه‌آباد (ثلاث باباجانی)، واقع در غرب پهنه زلزله‌زده سال گذشته با بزرگایی در حد 6 رخ داد و همچنین زلزله شب گذشته جنوب غرب سرپل ذهاب با بزرگای 6.4 پس‌لرزه‌های زلزله سال گذشته سرپل‌ذهاب نبوده است و مسبب این رخدادها، گسل‌های قائم و امتدادلغزی بوده‌اند که احتمالا بر اثر جنبا‌شدن گسل پی‌سنگی در 21 آبان سال گذشته تحریک شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پس‌لرزه‌های سرپل‌ذهاب همچنان ادامه خواهد یافت و همچنان در دو سال آینده (تا سه سال بعد از رخداد 21 آبان 96) احتمال وقوع زلزله‌ای با بزرگای بین شش تا هفت تا حدود 75 درصد وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار